مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بهره‌بردن زنان از طول عمر بیشتر ریشه‌های زیستی بنیادین دارد و زنان در شرایط دشوار مانند قحطی، شیوع بیماری‌های واگیردار، یا حتی اسارت، بیش از مردان دوام می‌آورند.

power

براساس گزارش BBC، زنان واقعا جنس قدرتمند‌تر هستند، اين نتيجه پژوهشي است كه به تازگي درباره توانايي بقاي انسان در شرايط سخت به دست آمده‌است. در عصر حاضر نیز زنان تقریبا در همه جای دنیا بیش از مردان عمر می‌کنند. مثلا در انگلستان، امید به زندگی برای زنان 83 سال است و برای مردان 79.5 سال و در اسکاتلند این ارقام به ترتیب 81 و 77 است.

مطالعه جديد در دانشگاه جنوبی دانمارک و روی هفت نمونه تاریخی که جوامع بشری در شرایط بسیار سخت قرار گرفته بوده‌اند، انجام شده‌است. هدف مطالعه درک بهتر اختلاف عمر بین زنان و مردان بوده‌است.

از نمونه‌هایی که محققان این دانشگاه مطالعه کرده‌اند، می‌توان به قطحی ایرلند بین سال‌های 1845 و 1849 میلادی و شیوع سرخک در ایسلند در سال‌های 1846 و 1882 میلادی اشاره کرد. نمونه دیگر تجربه برده‌های لیبریایی است که اوایل قرن نوزدهم میلادی در آمریکا آزاد شدند و به آفریقا بازگشتند و بسیاری چون در معرض بیماری‌هایی که در آمریکا نبود قرار گرفتند، جانشان را از دست دادند.

در همه این نمونه‌های تاریخی، امید زندگی به شدت كاهش يافت. مثلا در شیوع سرخک در ایسلند، امید به زندگی برای زنان از حدود 44  سال به حدود 19 سال، و برای مردان از حدود 38 سال به كمي زیر 17 سال رسيد.

محققان دانشگاه دانمارک مشاهده کردند که در همه جوامع مورد بررسی، و تقریبا در همه گروه‌های سنی، نرخ مرگ‌ومیر زنان کمتر بوده‌است، جز در یک مورد استثناء، زنان بیش از مردان عمر می‌کرده‌اند.

ادعای این محققان این است که دلیل اصلی اختلاف امید به زندگی بین زنان و مردان، نرخ مرگ‌ومیر نوزادان است. به گفته آنها در شرایط بسیار دشوار و مرگبار نوزادان دختر مقاومتي بيش از نوزادان پسر از خود نشان مي‌دادند.

در نتيجه این واقعیت که در شرایط بسیار سخت، و در بدو تولد که تفاوت‌های رفتاری و اجتماعی دو جنس در حداقل درجه قرار دارد، ماده‌ها بیش از نرها زنده می‌مانند، نشان مي‌دهد برتری زنان در بقا دلایل بنیادی زیست‌شناختی دارد.

محققان تأکید دارند بر اساس یافته‌های این پژوهش برتري زنان به مردان در محیط‌های مختلف کم و زیاد می‌شود و عوامل اجتماعی هم روی آن تأثیر دارد.

اختلاف هورمونی نيز از جمله عواملي است كه ميزان مرگ‌و میر زن و مرد را متفاوت مي‌كند، مثلا استروژن که در زنان بیش از مردان یافت می‌شود، خاصیت ضدتورمی دارد. در حالی که تستسترون که در مردان بیشتر ترشح مي‌شود، ممکن است باعث ضعف سیستم ایمنی شود.

به گفته پروفسور ویرجینیا زارولی، سرپرست این گروه پژوهشي شرایط مردم در نمونه‌های مورد بررسی حقیقتا وحشتناک بود و با اینکه در این دوره‌های بحران مزیت بقای زنان كاهش مي‌يافت همچنان در حدي بود که بیش از مردان زنده بمانند. یعنی حتی در دوره‌هایی که مرگ و میر زیاد بود، زنان بیش از مردان عمر می‌کردند.

کد خبر 395282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha