همشهری آنلاین: کمیته روابط با کشور میزبان سازمان ملل پس از رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به دلیل عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی نماینده معرفی شده در سازمان ملل اعلام کرد، هیچ تصمیمی برای اقدام در این باره نگرفته است.

نیکلاس امیلیو، نماینده قبرس در سازمان ملل و سرپرست کمیته روابط با کشور میزبان در این باره گفت: ایران و آمریکا دیدگاه‌های خود را بیان کردند و ما با حضور هفت عضو دیگر این کمیته در خصوص تصمیم دولت آمریکا بحث و گفت‌وگو کردیم.

براساس گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز این کمیته قادر بود ضمن ارائه توصیه به 193 کشور عضو سازمان ملل موارد را به دفتر حقوقی این سازمان ارجاع دهد اما امیلیو در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که شکایت ایران همچنان در دستور کار این کمیته قرار دارد و اعضای کمیته در صورت لزوم به آن رسیدگی خواهند کرد.

به گفته مقامات حاضر در جلسه کمیته روابط با کشور میزبان نمایندگان بلاروس، کوبا و کره شمالی و اکوادور در حمایت از ایران صحبت کردند.

این مقامات همچنین اظهار کردند که آمریکا در این جلسه تاکید داشته است که از مسوولیت‌های خود برای میزبانی سازمان ملل آگاه است اما به دلیل نگرانی‌هایش در خصوص اتهام دست داشتن حمید ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 میلادی تصمیم گرفته است برای وی ویزا صادر نکند.

این در حالی است که براساس توافقنامه میان آمریکا و سازمان ملل این کشور موظف است به عنوان میزبان سازمان برای تمام نمایندگان کشورهای عضو ویزا صادر کند و حساب نمایندگان سازمان را از دیپلمات‌های خارجی که قصد ورود به آمریکا را دارند را جدا کنند.

ایران به دنبال تصویب قانونی که مانع از ورود حمید ابوطالبی به آمریکا خواهد شد طی نامه‌ای به طور رسمی از سازمان ملل خواست تا به این مسئله رسیدگی کند.

دهقانی نماینده ایران نیز ضمن حضور در این جلسه گفت که مخالفت آمریکا با صدور ویزا برای ابوطالبی نقض آشکار تعهدات این کشور به عنوان دولت میزبان سازمان ملل است.

وی از کمیته حقوقی دفتر دبیرکل این سازمان خواست تا با استناد به موادی حقوقی و قانونی، تمام اقدامات لازم را به کار گیرد و آمریکا را ملزم به پیروی از تعهداتش کند.

رویترز همچنین گزارش داد که در این جلسه هیچ نماینده دیگری در حمایت از آمریکا صحبت نکرده است.

همچنین استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تصمیم آمریکا برای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی گفت: ما می‌دانیم که این مسئله یک مورد منحصر به فرد است.

انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل واکنش‌های زیادی در آمریکا به وجود آورده است. این کشور در ابتدا انتخاب وی را نامناسب دانست و اما بعدتر مجلس سنا و کنگره در اقدامی بی‌سابقه از باراک اوباما رییس جمهور آمریکا خواستند تا مانع از ورود وی به خاک این کشور شود.

باراک اوباما روز جمعه با امضای قانونی جدید در مورد شرایط صدور ویزا برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل زمینه قانونی برای مخالفت با اعطای ویزا به حمید ابوطالبی را فراهم کرد.

کد خبر 257033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز