مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را تصویب کرد.

hamid aboutalebi

این طرح که 4روز پیش‌تر از سوی سنای آمریکا نیز تصویب شده بود اکنون از سوی کنگره برای تصویب نهایی تحویل دفتر رئیس‌جمهور آمریکا شده است. در طرح مذکور که از سوی تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس به سنا ارائه شد به‌طور مستقیم به نام فرد خاصی اشاره نشده اما آمده است درصورت تشخیص رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه فردی که به‌عنوان نماینده سیاسی کشورها در سازمان ملل برای صدور ویزا به این کشور معرفی می‌شود اگر در فعالیت‌های تروریستی یا جاسوسی دست داشته و یا بیم تهدید علیه امنیت ملی آمریکا وجود داشته باشد، وزارت خارجه آمریکا می‌تواند به آن فرد ویزای ورود به خاک آمریکا را صادر نکند.

به‌نظر می‌رسد این یک سیاست کلی است که آمریکایی‌ها در اول هر دولتی به بهانه‌ای موضوع گروگانگیری را مطرح می‌کنند. در اول دولت آقای خاتمی مطرح کردند که رئیس‌جمهوری ایران باید در قبال گروگانگیری عذرخواهی کند. در اوایل دولت احمدی‌نژاد هم داستان یک عکس را رسانه‌ای کردند و این بار هم موضوع انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل و حضور او در جریان گروگانگیری.

حمید ابوطالبی 56ساله، فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن است. او پیش از پیوستن به دفتر سیاسی آقای روحانی در اکتبر گذشته، سفیر ایران در استرالیا، بلژیک و ایتالیا بود. ابوطالبی پیش‌تر نیز سابقه حضور در سازمان ملل را داشته است. او از اعضای هیأت اعزامی دولت به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1994میلادی بود. ابوطالبی چندی پیش از سوی دولت به‌عنوان سفیر کشورمان در مقر سازمان ملل در نیویورک معرفی شد اما وزارت خارجه آمریکا تا‌کنون به بهانه حضور ابوطالبی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی فرایند صدور ویزا برای این دیپلمات کشورمان را معلق نگه داشته است. ابوطالبی ‌گفته است به هنگام گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در سال 1358در اهواز بود و روزها بعد تنها برای ترجمه کنفرانس مطبوعاتی آزادی بخشی از گروگان‌ها مشارکت داشته است. ابوطالبی دیروز در واکنش به اقدام آمریکا در صفحه توییتر خودنوشت: آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید ایجاد کرد؛ اینکه با مصوبات پارلمان‌های ملی می‌توان تعهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشت.

واکنش‌ها در ایران

بعداز این اقدام مداخله جویانه آمریکا واکنش‌ها در داخل کشور نیز آغاز شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفته است تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کنند. مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی‌ نیز ‌گفت: ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم و مکاتبات و مجاری اداری آن انجام شده و از نظر ما سفیر ما شایستگی دارد. ‌

عذرخواهی در قبال عذرخواهی

اما با تصویب نهایی طرح ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا از سوی کنگره این کشور، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در صفحه «اتاق مناظره» خود این موضوع را به بحث کارشناسان و مردم گذاشت. این روزنامه پرسیده: «آیا ایالات متحده می‌بایست به واسطه اینکه نماینده جدید ایران در سازمان ملل در تسخیر سفارت آمریکا در سال 1979نقش داشته، از صدور ویزا برای وی خودداری کند؟». بری روزن، از دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در ایران در زمان تسخیر سفارت در این مناظره حضور داشته است. روزن ‌مدعی شده تا زمانی که ابوطالبی به واسطه نقش آفرینی خود در واقعه تسخیر سفارت آمریکا عذرخواهی نکند، نمی‌تواند مورد «بخشودگی» قرار گیرد.

در ذیل نوشته روزن یکی از شهروندان گفته است «‌ روزی که ایالات متحده بابت ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران (که بابت آن به فرمانده صادرکننده فرمان آتش مدال هم داده شد)، بابت حمایت از صدام که یک میلیون کشته در ایران بر جای گذاشت‌ عذرخواهی کند، ایران نیز عذرخواهی خواهد کرد...».

کد خبر 255515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز