همشهری آنلاین: ما وظیفه داریم در انقلاب و جمهوری اسلامی مقام زن را در جامعه بازتعریف کنیم و نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم و مقلد غرب باشیم.

دکتر غلامعلی حدادعادل سه‌شنبه دوازدهم تیرماه در همایش "فرهنگ فاطمی اتحاد ملی و انسجام اسلامی" با گرامیداشت شهدای دوازدهم تیرماه، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) در میان معصومان ما مقام ویژه‌ای دارند و می‌توانیم بگوییم که منزلت حضرت زهرا یک منزلت مرکزی و محوری است و در خاندان نبوت همه‌ی راه‌ها به حضرت زهرا (س) ختم می‌شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مسلمانان و شیعیان جهان هم همه‌ علاقه‌هایی که به پیامبر و معصومین دارند یک جا به حضرت زهرا (س) دارند و ارادت‌هایی که به همه دارند یکجا به حضرت فاطمه زهرا (س) تقدیم می‌کنند و رابطه‌ای میان مردم ما و ایشان وجود دارد.

حدادعادل با بیان این که معنای عمیق این جایگاه والا جایگاه زن در جهان‌بینی اسلامی است، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که زن می‌تواند به مقامی مانند مقام حضرت زهرا (س) برسد و این خط بطلانی بر همه‌ی تفکراتی است که زن را یک انسان درجه دوم تلقی می‌کنند.

رییس مجلس، در ادامه بیان کرد: امروزه در دنیا بسیار سخن از حقوق زن و برابری زن و مرد می‌شود اما برهان ما در جایگاه زن در اسلام جایگاه حضرت فاطمه (س) در دل‌ها و اذهان ماست.

وی ادامه داد: نه تنها حضرت فاطمه (س) بلکه در نزدیکی تهران مزاری متعلق به یک بانوست که پرتوی این چراغ محضر حضرت فاطمه معصومه است که مراجع بزرگ ما و رهبر و امام راحل ما، هم‌چنین بالاترین شخصیت‌های کشور با ادب و احترام به بارگاه این بانو وارد می‌شوند.

حدادعادل با بیان این که بزرگ‌ترین حوزه‌ی علوم علوم و معارف اسلامی در کنار مقبره‌ی این بانو است، گفت: از این نقطه بود که انقلاب اسلامی آغاز شد و در جهان هم تاثیر گذاشت.

رییس مجلس، با بیان این که حضرت فاطمه زهرا (س) سرور زنان جهان است و امروز باید برای زنان ما الگو باشد، گفت: فاطمه زهرا (س) در عمر کوتاه و پر بار خود دو جنبه‌ی مهم را به نمایش گذاشته است که یکی از جنبه‌های آن جنبه‌ی الهی و معنوی در ایمان به خدا و پاکی است. در حقیقت وقتی به یاد پاکی حضرت زهرا (س) می‌افتیم پاکی، طراوت و لطافت گل یاس در اذهان‌مان تازه می‌شود.

او جنبه‌ی دیگر زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) را بودن وی در کنار همسر در دفاع از حق، حقیقت و در دفاع از اسلام دانست و بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) از ولایت نیز به دفاع پرداخت که این امر محور اجتماعی و فردی زن در اسلام است و می‌بینیم که این بانوی جوان در عین حال که مسوولیت را برعهده دارد در کنار همسر در بازپس‌گیری حق ضایع شده‌ی او مبارزه می‌کند و این امر نشان می‌دهد که در اسلام ایفای وظایف زن در کنار همسر و فرزندان منافاتی با ایفای وظایف اجتماعی وی و حضور در عرصه‌های جامعه ندارد و همین عمر کوتاه این درس بزرگ را برای ما به میراث گذاشت که زن می‌تواند ارتباط ویژه‌ای با معصومین پیدا کند و وظایف اجتماعی خود را هم انجام دهد.

حدادعادل در ادامه تصریح کرد: در جامعه‌ی امروز و در جمهوری اسلامی یکی از وظایف بزرگ ما حفظ شان و منزلت زن است که باید الگوی حضرت فاطمه (س) باشد.

رییس مجلس افزود: ما وظیفه داریم در انقلاب و جمهوری اسلامی مقام زن را در جامعه بازتعریف کنیم و نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم و مقلد غرب باشیم.

وی با اشاره به این که نقش فرهنگ فاطمی در اتحاد ملی و انسجام اسلامی بسیار قابل توجه است، بیان کرد: وقتی از اتحاد ملی صحبت می‌شود ذهن و فکرمان متوجه اتحاد میان اقوام و مذاهب و مردم گوناگون ایران می‌شود ولی یک بعد از اتحاد ملی اتحاد میان زن و مرد در کشور است و متاسفانه تبلیغات غربی به صورتی است که به تضاد و اختلاف میان زن و مرد دامن می‌زند.

حدادعادل در ادامه اظهار کرد: اندیشه‌های فمینیستی که به فراوانی تبلیغ می‌شود دائما این تفکر را القاء می‌کنند که میان زن و مرد تضاد وجود دارد و این تفکر با فرهنگ اسلامی سازگاری ندارد و یکی از میدان‌های وسیع تبلیغات علیه اسلام تبلیغات درباره‌ی زنان است.

رییس مجلس افزود: غربی‌ها همه جا خود را الگو قرار می‌دهند و هر جا که رفتار با زنان مورد پذیرش آنان نباشد آن رفتار را ظلم به زن تلقی می‌کنند. غربی‌ها در همه‌ی فرهنگ‌ها دخالت می‌کنند و این هم یکی از برنامه‌های استعماری آنان است و این امر در حالی است که شان زن در هیچ تمدنی به جز تمدن غرب ضایع نشده است.

وی ادامه داد: ملاحظه می‌کنید که در فرهنگ غرب مفهومی برای عفاف باقی نمانده است و بعد غربی‌ها با این تفکرات و ضد ارزش‌ها دائما برای جوامع اسلامی در همه‌ی عرصه‌ها مطرح می‌کنند که حقوق زنان ضایع شده و زنان باید بپاخیزند و باز همه‌ی راه‌ها به منافع آن‌ها ختم می‌شود که با فرهنگ فاطمی می‌توان از این ورطه‌ی اختلاف‌انگیز فاصله گرفت و بنابراین باید حضور زن را بر پایه‌ی معارف اسلامی تعریف کنیم.

حدادعادل در ادامه تصریح کرد: امروز بعد از گذشت سی سال می‌توانیم داوری کنیم که کارنامه‌ی جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی زنان کارنامه‌ی درخشانی است. همین‌طور که ما شاهد حضور انبوه و باشکوه زنان در همه‌ی عرصه‌های علمی و تخصصی هستیم و می‌بینیم جمهوری اسلامی در حالی که به نقش زن در خانواده اهمیت می‌دهد راه را برای ورود زنان به همه‌ی عرصه‌های اجتماعی باز کرده است بدون این که مقلد غرب باشد و این برگرفته از فرهنگ فاطمی است که می‌تواند در اتحاد ملی و انسجام اسلامی نیز موثر باشد. 

کد خبر 25680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز