همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی تاریخ ایران بدون جنگ تحمیلی را تاریخ ناقصی دانست و گفت: سرگذشت آزادگان بخش درخشانی از تاریخ جنگ است

به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاری فارس غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تجلیل از آزادگان که در سالن سیدالشهدا برگزار شد، با اشاره به درد و رنج هایی که آزادگان در دوره اسارت کشیدند، گفت: آزادگان ما با توسل به سیدالشهدا و ائمه اطهار(ع) درد و رنج و مشقت دوران اسارت را تحمل کرده و با سرافرازی به ایران اسلامی بازگشتند.
رئیس مجلس اظهار داشت: در سال‌هایی که شما در اسارت بودید و در راه خدا جهاد کردید، بنده و امثال من از اینکه نتوانسته‌ بودیم مثل شما انجام وظیفه کنیم، احساس شرمندگی می‌کردیم و این احساس الان هم وجود دارد و از اینکه نتوانستیم در کنار شما باشیم واقعاً خجالت‌زده هستیم.
وی خطاب به آزادگان گفت: ‌احترامی که آن روزها نسبت به شما وجود داشت، همچنان وجود دارد، شما سرفراز هستید و به قول امام راحل برای اثبات فداکاری و سرافرازی خود سند دارید.
حداد عادل به تقارن سالروز بازگشت آزادگان به میهن با سوم شعبان اشاره کرد و اظهار داشت: این تقارن ایجاب می‌کند که از رابطه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با عاشورا و کربلا یاد کنیم.
وی ارزش‌های عاشورایی را محرک و آرمان ما در انقلاب اسلامی خواند و افزود: قطعاً شما برادران در دوران اسارت در تنهایی بیشترین انس را با کربلا ،‌عاشورا،محرم و حضرت بقیه‌الله (امام زمان عج) داشته‌اید.
حداد عادل اظهار داشت: وقتی در شب میلاد امام حسین (ع) از آزادگی آزادگان صبحت می‌کنیم در واقع از یک حقیقت سخن به میان می‌آوریم و آن تلاش مخلصانه و جهاد در راه خدا است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرق میان آزاد و آزاده گفت: این دو کلمه در نوشتن و تلفظ خیلی به هم نزدیک است، ولی میان آن دو تفاوت از زمین تا آسمان است، زیرا آزاد به کسی می‌گوییم که اسیر دیگران نباشد، اما آزاده کسی است که اسیر خود نباشد و توانسته باشد خود را از اسارت هوای نفس آزاد کند و بر هوای نفس اش مسلط شده باشد.
حدادعادل افزود: با این تعریف چه بسیار اسیرانی که آزاده هستند و چه آزاد هایی که آزاده نیستند آن اسیری که دیگران او را اسیر کردند به خودش مسلط است و اختیار روح الهی و ملکوتی خودش را به دست نفس اماره و روح حیوانی‌اش نسپرده است و اسیر آن نیست گرچه آزاد نیست ولی آزاده است.
وی ادامه داد: اما آنکس که در زندان نیست ولی خودش از هوای نفس و شهوات هزاران زنجیر به پای خود بسته گرچه آزاد است اما آزاده نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ‌آن کسی که بنده خداست آزاد است و آزاده و آن کسی که بنده خدا نیست گرچه به ظاهر آزاد است، ولی آزاده نیست.
حداد عادل با بیان اینکه 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به میهن فرصتی است تا ما بار دیگر به واقعیت آزادگی بیندیشیم، افزود: انسان با شنیدن نام آزادگان جنگ تحمیلی، پیروزی‌ها، فداکاری‌ها، اسارت‌ها، شکنجه‌ها، اهانت‌ها، سختی‌ها،‌ تنهایی‌ها،‌دوری از خانواده، دل‌های نگران و ... در ذهن‌‌اش تداعی می‌شود، اما شیرین‌ترین جزء این خاطرات بازگشت آزادگان است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در 26 مرداد ماه ملتی که 10 سال از شروع جنگ تا بازگشت آزادگان رنج و سختی دیده بودند با شادمانی شاهد بازگشت فرزندانشان به میهن اسلامی بودند و کمتر اتفاق افتاده که خوشحالی به اندازه خوشحالی بازگشت آزادگان در این کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن اتفاق افتاده باشد.
حداد عادل با بیان اینکه 26 مرداد یکی از روزهای خوشحال‌کننده برای ملت ایران است، افزود: در آن زمان بر لب هر ایرانی خنده نقش بسته بود و انقلابی‌ها و متدینین و کسانی که همواره با امام راحل بودند بیشترن خوشحالی را از بازگشت این عزیزان به میهن اسلامی می‌کردند و حتی آنهایی‌ که از نظر سیاسی حساب خود را جدا کرده و اسم خود را ملی‌گرا گذاشته بودند از این موضوع خوشحال بودند و اعلام می‌کردند این ها از وطن دفاع کردند.
وی ادامه داد: کسانی هم که ضد استکبار و امپریالسیم بودند وقتی می‌دیدند قهرمانان ما با مزدوران مبارزه کرده و به ایران بازگشته دلیلی نمی‌دیدند که خوشحال نباشد.
حداد عادل به بیان خاطراتی از روزهای بازگشت آزادگان پرداخت و گفت: وقتی آزادگان به وطن بازگشتند به عشق امام سینه‌خیز و پای برهنه به حرم امام رفتند که دیدن حال آنها واقعا جرات می‌خواست.
رئیس مجلس شورای اسلامی سرگذشت آزادگان را بخشی درخشانی از تاریخ جنگ دانست و تصریح کرد: ‌تاریخ ایران بدون جنگ تحمیلی تاریخ ناقصی است،تاریخ جنگ هم بدون تاریخ آزادگان ناقص است لذا ملت ایران باید به چنین فرزندانی افتخار کنند.
وی با تاکید بر اینکه وجود شما آزاداگان باید در هر جایی به عنوان پرچم ارزش‌های معنوی و دفاع از دین و آئین و وطن در اهتزاز و مورد احترام باشد، گفت: راهی که شما در آن قدم نهاده‌اید خدایی بودن،‌اسلامی بودن و قرآنی بودن است.
وی افزود: آزادگان علاوه بر غلبه بر دشمن، بر هواهای نفسانی خود نیز فائق آمدند و همچون علمدار کربلا در خدمت اسلام و قرآن می‌باشند.
حداد عادل در ادامه سخنان خود به بیان خاطراتی از خود در زمان جنگ پرداخت و گفت: سه سال قبل از پایان جنگ تفائلی به قران به نیت اینکه جنگ چند سال طول خواهد کشید زدم که در آن آیه‌ای که حضرت شعیب برای حضرت موسی شرط گذاشته بود، آمد که اگر بخواهی یکی از دخترانم را به عقد تو درآورم باید قول بدهی هشت سال اینجا نزد من کار کنی و اگر خواستی 10 سال هم کار کنی میل خودت است.
وی افزود: با تفأل به این آیه برایم باور شد که جنگ 8 سال طول خواهد کشید و ما باید 8 سال گرفتار این جنگ باشیم ولی این موضوع فراموش شد تا اینکه قطعنامه صادر شد و جنگ متوقف شد و دوستانم این موضوع را به من یادآور شدند ولی همیشه این سوال برای من بود که تکلیف دو سال بعدی که در این تفأل آمده بود چی شد؟
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد که مذاکرات صلح شروع شد و ما نه در حال جنگ بودیم و نه صلح و موضوع دو سال مبهم بود تا اینکه 26 مرداد داستان فیصله پیدا کرد و آزادگان به میهن بازگشتند و جنگ تمام شد مساله من نیز حل شد لذا وقتی صحبت از بازگشت آزادگان می‌شود چنین خاطره‌ای در ذهن من تداعی می‌شود.
وی بهترین دلیل برای حقانیت کاری که آزاداگان کرده اند را مقاسیه وضع کشورمان با وضع صدامیان خواند و گفت: همان طوری که خود دیدید صدام به چه روزی افتاد و ایران و شما چه سرافراز در دنیا شدید و الان نیز جمهوری اسلامی ایرانجایگاه عظیمی در دنیا پیدا کرده است.
حداد عادل اظهار داشت: زمانی که صدام را در آن سیاه‌چال یافتند دیدید که چه طور با بیچارگی مثل موشی که درتله آفتاده باشد خوار و زبون شده است و وقتی انسان این حالت صدام را با آن روزهایی که لباس رزم می‌پوشید و طناب توپ را برای شلیگ به ایران می کشید و از این موضوع افتخار می‌کرد با مقامی که امام راحل نزد جهان و ملت و شما ایثارگران دارند مقایسه می‌کند می‌بیند که کار برای خدا گم نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی‌ها که خود را ابرقدرت می داند و به عراق و افغانستان لشگرکشی کرده‌اند اذعان می‌دارند که در باتلاق گیر کرده‌اند و دست به سوی ایران دراز کرده‌اند تا آنها را از این باتلاق نجات دهد.
حداد عادل گفت: مردم با تمام مشکلاتی که دارند احساسشان بر این است که کشور در حال رشد و شکوفایی و پیشرفت علمی است وانشاءاله جمهوری اسلامی ایران که به برکت انقلاب بوجود آمده و با اخلاص و تقوای امام و رهبری فرزانه رشد و نمو پیدا کرده بتواند از حیث مادی و معنوی برای همه ملت‌ها و مسلمانان جهان الگو باشد.
وی در پایان آمادگی مجلس برای هر گونه همکاری را اعلام کرد و گفت: امیدواریم شما در انتخابات شرکت کنید تا مجلس هشتم مجلسی باشد بهتر از مجلس هفتم و همواره شاهد پیشرفت کشور باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که در اسارت به لقاءالله پیوستند و همچنین ادای احترام به حاج‌سید علی اکبر ابوترابی و آزادگان و شهید تندگویان گفت: ابوترابی چشم و چراغ آزادگان بود و خاطره او در دل و جان همه ما جاودانه است.
حداد عادل همچنین اعیاد شعبانیه را به آزادگان و ملت مسلمان جهان تبریک گفت و یاد امام راحل را گرامی داشت.
در پایان این مراسم همچنین از چهارده تن از آزادگان سرافراز میهن اسلامی تقدیر شد و رییس مجلس شورای اسلامی هدایایی به این عزیزان تقدیم کرد.
کد خبر 29107

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز