گروه سرزمین- محمد باریکانی: تورگردان‌ها، هتلدارها و مالکان شرکت‌های خدمات گردشگری یک هفته پس از پایان موج سفرهای نوروزی در کشور به اتاق بازرگانی ایران رفتند تا در جلسه‌ای مشترک با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران و اعضای اتاق بازرگانی کشورهای اسلامی به بررسی کاستی‌های صنعت گردشگری ایران بپردازند.

گردشگری

در این جلسه که به اعلام نارضایتی از وضعیت گردشگری ایران اختصاص یافت موضوعاتی مطرح شد که موجب تامل جدی متولیان صنعت گردشگری ایران است.

محمدرضا کرباسی، رئیس اتاق کشورهای اسلامی عضو اکو در اتاق بازرگانی ایران در نشست مشترک تورگردان‌ها، هتلدارها و مالکان آژانس‌های مسافرتی خواستار توجه جدی به گردشگری سلامت در کشور شد.به گفته او اگر گردشگر خارجی 700تا یکهزار دلار به ایران وارد می‌کند یک گردشگر سلامت تنها 3تا 5هزار دلار ارزآوری برای کشور دارد و این جدای از محاسبه مبلغی است که همراهان بیمار به کشور وارد می‌کنند. درآمد جهانی گردشگری سلامت 100میلیارد دلار برآورد می‌شود که سهم ایران از این مبلغ بسیار ناچیز است.برهمین اساس محمدرضا کرباسی می‌گوید: با توجه به مزیت نسبی خدمات درمانی ایران بین کشورهای همسایه جذب گردشگر سلامت از کشورهای همسایه به ایران در دستور کار قرار دارد.

به گفته کرباسی، سالانه 2تا 3میلیون بیمار افغانی برای درمان به هندوستان سفر می‌کنند که جذب بیماران افغانی به ایران در دستور کار قرار گرفت و وزارت خارجه نیز کمک کرد تا ویزای گردشگران سلامت افغانی بدون رسوب شدن و ماندگاری آنها در ایران صادر شود.اظهارات رئیس اتاق کشورهای اسلامی عضو اکو در اتاق بازرگانی ایران البته با واکنش یکی از مدیران آژانس‌های گردشگری در ایران مواجه شد.

آنطور که توکلی مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری خطاب به کرباسی گفت: دلالی‌ها و برخی اقدامات ناشایست در گردشگری سلامت موجب شده است تا فرصت ارزآوری این صنعت برای کشور نابود شود.به گفته او، در اتفاقی که برای یک گردشگر سلامت عراقی در یکی از بیمارستان‌های کشور رخ داد، کلیه این گردشگر را که برای مشکل آپاندیس به ایران آمده بود، خارج کرده و فروخته‌اند و پس از آنکه او در کشورش دچار مشکل شده به او گفته‌اند که کلیه‌اش را درآورده‌اند. توکلی گفت: اقداماتی از این دست موجب شده آسیب جدی به صنعت گردشگری سلامت ایران وارد شود.

هتل‌های کشور خالی مانده‌اند

موضوعات مهم دیگری در نشست مشترک فعالان صنعت گردشگری کشور با مسئولین اتاق بازرگانی و رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران مطرح شد که یکی از آنها تداوم ساخت هتل در ایران و اختصاص وام به هتل‌سازها بود.

سارنگ یک عضو انجمن شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که از هتلدارهای جزیره کیش است در این نشست با تأکید بر اینکه باید چاره‌ای برای ظرفیت خالی هتل‌ها اندیشید گفت: از سال 70حدود 27هتل در جزیره کیش شروع به ساخت کرده‌اند که همه نیمه کاره مانده‌اند.

سیدمحمد علی اشرف واقفی نیز با طرح این سؤال که چرا هتل‌های کیش در تعطیلات نوروز خالی ماندند و گردشگران ترجیح دادند به جای اقامت در هتل‌های کیش به آنتالیا یا ارمنستان سفر کنند؟ گفت: دلیل سفر گردشگران به آنتالیا و ارمنستان به جای سفر به کیش ارزان بودن پکیج‌های آنتالیا و ارمنستان است.

واقفی پور نتیجه گران بودن نرخ اقامت در هتل‌های داخلی را سفر گردشگران ایرانی به خارج از کشور اعلام کرد. به گفته او، حتی ظرفیت اندک هتل‌های داخلی به‌ویژه در تهران، یزد، شیراز و اصفهان موجب شده است که آژانس‌های مسافرتی ناچار به کنسل کردن بخشی از تورهای ورودی خود به کشور شوند.

واقفی پور تأکید کرد: شرایط پیش آمده برای آژانس‌دارانی که در زمینه تورهای ورودی کار می‌کنند بحرانی است.او با اشاره به اقبال گردشگران خارجی برای سفر به ایران از نازل بودن کیفیت خدمات گردشگری در کشور و گران بودن آنها گلایه کرد. به گفته واقفی پور اگر چاره‌ای برای کنترل قیمت خدمات گردشگری در ایران نشود ممکن است فرصتی که با اقبال جهانی برای سفر به ایران ایجاد شده است از دست برود.

واقفی پور که در زمینه تورهای ورودی به کشور فعالیت می‌کند با اشاره به اینکه همین حالا ظرفیت ورود روزانه 30هزار گردشگر خارجی به کشور مهیا نیست گفت: اگر براساس برنامه چشم‌انداز بخواهیم به سمت ورود 20میلیون گردشگر به کشور برویم معنایش ورود روزانه 60هزار گردشگر به ایران است که در این شرایط بحرانی امکان‌پذیر نیست.واقفی پور معتقد است که باید به جای رفتن به سمت هتل‌سازی‌ در کشور به تجهیز و بازسازی خانه‌های تاریخی و قدیمی در تهران برای اقامت گردشگران همچون اتفاقی که در یزد و اصفهان افتاده است رفت.

هتل‌ها ارزانند

محمدعلی فرخ مهر نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران اما در برابر این اظهارات واکنش نشان داد. او گفت: نباید مدام گفت که در کیش هتل گران است و چرا گردشگران به جای کیش به ارمنستان و ترکیه و اربیل عراق می‌روند چون همه ما می‌دانیم چرا گردشگران ایرانی به آن کشورها سفر می‌کنند.

فرخ مهر با رد گران بودن نرخ اقامت در هتل‌های کشور گفت که در نوروز هتل 4ستاره در مشهد داشته‌ایم که قیمت یک شب اقامت در آن 150هزار تومان بود. وی با نادرست خواندن مقایسه قیمت اقامت در هتل‌های ترکیه و هتل‌های ایران گفت: قبول ندارم که قیمت اقامت در هتل‌های ترکیه ارزان تمام می‌شود. ممکن است اتاق ارزان به گردشگر داده شود اما در کنار آن یک کنسرت اجرا می‌شود که مبلغ بلیت آن 900هزار تومان است و قیمت یک جت‌اسکی برای گردشگر 300هزار تومان تمام می‌شود.

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران بیش از 100هتل در تهران مجوز ساخت گرفته‌اند که 30هتل در حال ساخت است و هیچ حمایتی نیز از آنها نشده است. وی تأکید کرد که با توجه به شرایط داخلی هیچ سرمایه‌گذار خارجی در صنعت هتلداری به ایران ورود نمی‌کند و به همین دلیل باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کرد.

کد خبر 255519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز