فعالان گردشگری ترکیه همزمان با تعطیلات نوروزی و کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران، خبر از رونق دوباره سفر ایرانیان به ترکیه دادند.

گردشگری ترکیه


این خبر در شرایطی اعلام شده است که گردشگری خروجی ایران به ترکیه 2سال پیاپی به‌دلیل گران‌شدن قیمت دلار و فشار تحریم‌ها با رکود و حتی سقوط شدید روبه‌رو بود. اکنون و براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده است آژانس‌های مسافرتی ترکیه خبر دادند که گردشگران ایرانی ترکیه همزمان با تعطیلات نوروز 50درصد افزایش داشته‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری‌های ترکیه تعداد گردشگران ایرانی که امسال و در 2‌ماه نخست سال 2014به ترکیه سفر کرده‌اند نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با 44درصد افزایش، رشد چشمگیری داشته است. پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و 700هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کنند.

ایران سالانه در ایام نوروز با ارسال 2میلیون گردشگر به ترکیه، چهارمین بازار بزرگ گردشگری آن کشور بود که سال گذشته در دومین سال از روند نزولی خود، تنها حدود 70تا 100هزار گردشگر ایرانی به این کشور سفر کردند.همین موضوع به ورشکستگی 10آژانس گردشگری ترکیه که به‌طور انحصاری در زمینه گردشگری و جذب توریست از ایران فعالیت می‎کردند، منجر شد.در خبری دیگر اما خبرگزاری میراث فرهنگی نگاهی به رشد گردشگری خروجی ایران در ارمنستان و کردستان عراق داشته است.

براساس این گزارش‌ها، گردشگران ایرانی، نوروز امسال سقوط بازار ارز ارمنستان را به‌صورت موقتی متوقف کردند. اگرچه رسانه‌های ارمنستان هشدار داده‌اند که به‌دلیل تحمیل هزینه‌های گران، آن کشور دیگر برای گردشگران ایرانی جذابیت ندارد.بازار اشتغال در ارمنستان به‌شدت وابسته به گردشگران ایرانی است و کاهش سفر ایرانی‌ها به آن کشور موجب بیکاری در آن کشور می‌شود.

به گزارش نشریه ترند از رسانه‌های کشور آذربایجان، دولت ارمنستان تاکنون در زمینه پیشگیری از تنزل نرخ ارز ملی در آن کشور شکست خورده و واحد پولی این کشور از آغاز سال 2014روند کاهشی داشته و گردشگرانی که از ایران به ارمنستان سفر کرده‌اند در ایجاد ثبات نرخ ارز ارمنستان مؤثر بودند.

بر همین اساس ورود صدها گردشگر ایرانی که به قصد بازدید از ایروان و برگزاری جشن‌های نوروزی در تعطیلات به ارمنستان سفر کردند، سبب توقف موقت روند نزولی در ارزش نرخ ارز ارمنستان شدند. تنزل نرخ پول ملی ارمنستان در سال‌های گذشته نیز به‌دلیل کاهش سفر گردشگران ایرانی به‌شدت تسریع شد.متخصصان گردشگری ارمنستان تأیید کرده‌اند که کاهش تعداد گردشگران ایرانی سبب بیکاری هزاران نفر از مردم در ارمنستان شده است.

گردشگران ایرانی همچنین نوروز امسال بازار گردشگری کردستان عراق را متحول کردند. براساس همین گزارش، گردشگران ایرانی بازار گردشگری کردستان عراق را رونق دادند.نادر راستی سخنگوی دفتر گردشگری کردستان عراق گفت: علاوه بر گردشگران عراقی حجم بالایی از مسافران ایرانی برای شرکت در مراسم نوروزی به کردستان سفر کردند. حدود 3هزار گردشگر ایرانی در روز به‌منظور حضور در جشن‌های نوروزی از مرزهای ایران وارد کردستان عراق شده‌اند. بدین‌ترتیب در مقایسه با سال قبل سفر گردشگران ایرانی در نوروز به کردستان عراق 40درصد افزایش داشته است.

تورهای خروجی گردشگری از مبدا ایران به کشورهای خارجی بویژه کشورهای همسایه از نزدیک به 3 سال پیش به دلیل نوسان نرخ دلار در ایران با رکود شدید مواجه شد که به نظر می‌رسد در سال جدید بازار گردشگری خروجی به‌تدریج از رکود خارج شود.

کد خبر 254810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز