جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

نشست تخصصی «وضعیت فعلی سربازی و شرایط مطلوب آینده» با حضور تعدادی از مقامات نظامی، انتظامی و صاحب‌نظران در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

سرباز

در این نشست تخصصی، احمدی معین کارشناس گروه امنیتی - دفاعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات نشان می‌دهند که در 24کشور جهان سربازی اجباری وجود دارد و در مقابل 103کشور جهان سربازی اجباری ندارند. همچنین فقط در 7کشور از این 24کشوری که سربازی اجباری دارند، طول خدمت بیش از یک سال است (یعنی خدمت دوره ضرورت).

نکته دیگری که در اکثر قریب به اتفاق این کشورها وجود دارد این است که با افزایش میزان تحصیلات، مدت خدمت سربازی کاهش زیادی پیدا می‌کند یعنی کسی که مثلا لیسانس یا فوق لیسانس گرفته مدت خدمت سربازی‌اش فرضا نصف کسی است که تحصیلات دانشگاهی ندارد. وی در ادامه با استناد به اظهارنظر کارشناسان و محققان، مهم‌ترین نقاط ضعف سربازی به روال کنونی را بدین شرح برشمرد:

1- ممکن است به افزایش فرار مغزها دامن بزند یعنی کسانی که به سبب فرار از خدمت سربازی مهاجرت می‌کنند عده زیادی از اینها کسانی هستند که توانمندی علمی بالایی دارند و جذب کشورهای خارجی می‌شوند.
2- ناکارآمدی نیروی انسانی در برابر تهدیدات تکنولوژیک که امروز دنیا با آن مواجه است .
3- افزایش مشکلات نیروهای مسلح به لحاظ مالی.
4- وضعیت نامناسب سربازها به لحاظ مالی، عاطفی و جسمی.
5- افزایش تقلب‌هایی مثل طلاق‌های صوری و صدمات جسمی که افراد به‌خودشان وارد می‌کنند برای فرار از خدمت سربازی.
6- بحث بهره‌وری پایین سربازها.
در این نشست تخصصی کارشناس اداره وظیفه عمومی، معاون اداره مشمولان، مدیر امور نظام وظیفه وزارت دفاع و جانشین نیروی انسانی ارتش حضور داشتند.

کد خبر 255500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز