چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اگر هنر یک هنرمند از قله عقل برآید و منطقی باشد می‌تواند جامعه را به سمت عقلانیت هدایت کند.

به گزارش خبرنگار مهر از قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر چهارشنبه 93/01/20 در دیدار هنرمندان بسیجی و مسؤلان فرهنگی هنری استان قم که در مؤسسه اسراء برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهیدان اهل قلم و روز هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی اول و دوم و با کودتای بیست و هشتم مرداد مسلمانان تحت فشار قرار گرفته و بعد از 22 بهمن ماه سال 57 آزاد شدند، لذا تمام هنرهای هنرمندان در آن مدت در راستای ستودن رهایی بود.

وی با بیان این که هنرمند باید چشمش را باز کند و قیامت را ببیند و بفهمد تا در آثارش نمایان شود، تصریح کرد: این انسان است که در مصاف با مرگ پیروز است نه مرگ و هنرمند آن است که از پوسته بیرون آید و مرگ را بمیراند.

هنرمندان ما شاگردان هشت سال دفاع مقدس هستند

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان ما شاگردان هشت سال دفاع مقدس هستند، گفت: جنگ به زحمت و هزینه به ما فهماند که در چه مسیری قرار بگیریم و تمام انسان‌ها به خصوص هنرمندان باید بفهمند که تنها یک دشمن دارند و آن مرگ است که اگر مسؤلان ما هم این موضوع را درک کنند اوضاع کشور بهتر خواهد شد.

وی خطاب به هنرمندان بیان کرد: هنر اگر از قله عقل برآید و معقول باشد جامعه را عاقل می‌کند.

سه اصلی که هنرمندان باید رعایت کنند

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: اگر هنرمند این سه اصل را رعایت و درک کند موفق خواهد شد، اول این که مرگ را او می‌میراند و بنابراین ابدی هست و باید آثاری ماندگار خلق کند، دوم این که تمام دشمن‌های بیرون ما با ما کنار می‌آیند ولی در درون ما غرور، تکبر و خود خواهی است که با ما کنار نمی‌آید و تا شرع و شرف ما را نگیرد دست بر دار نیست لذا باید با آن مقابله کرد و سوم این که تا نفهمیم دشمن ما کیست هنر معقول نخواهیم داشت.

وی در پایان برای همه هنرمندان دعا کرد تا بتوانند با خلق آثاری عقلانی و منطقی در جامعه عقلانیت را رواج دهند.

کد خبر 255361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز