همشهری آنلاین: رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: با همه وجود آماده ایم تا مشکلات منطقه از جمله مساله قره باغ در چهارچوب مقررات بین المللی و عدالت حل و فصل شود و تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک رییسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان افزود: همه باید تلاش کنیم تا اختلافات را در چهارچوب مسایل سیاسی و صلح آمیز حل و فصل کنیم.

وی همچنین اظهارداشت: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در مذاکرات امروز بر حقوق به حق برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

  •  هیچ مانعی برای توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد

رییس جمهوری همچنین اظهارداشت: می خواهم به ملت شریف ایران بگویم که دو کشور امروز در شرایطی هستند که هیچ مانعی برای توسعه روابط ندارند.

روحانی از رییس جمهوری آذربایجان و هیات همراه وی برای سفر به ایران تشکر کرد و یادآور شد: نخستین بار با آقای علی اف در حاشیه اجلاس داووس دیدار و تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم.

وی به مذاکرات امروز خود با رییس جمهوری آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: در مذاکرات مفصل جلسه عمومی و همچنین مذاکرات خصوصی همه مسایل مورد علاقه دو کشور مرور شد.

  •  روابط صمیمی ایران و آذربایجان به نفع ثبات و توسعه منطقه خواهد بود

رییس جمهوری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان دو کشور برادر، دوست و همسایه هستند، خاطرنشان کرد: روابط صمیمی دو کشور به نفع دو ملت، ثبات و توسعه منطقه خواهد بود.

روحانی ادامه داد: ما در زمینه مسایل اقتصادی به ویژه مسایل انرژی، گاز، پتروشیمی، آب، برق و همکاری فنی بین دو طرف با یکدیگر هم نظر هستیم.

وی اظهارداشت: علاوه بر توافقاتی که تاکنون بین ایران و جمهوری آذربایجان امضا شده است، روسای جمهوری دو کشور در گفت و گوی امروز خود زمینه روابط بسیار توسعه یافته آینده را ترسیم کردند.

  •  افراطی گری به نام اسلام خطر برای ثبات منطقه است

رییس جمهوری در این نشست خبری مشترک همچنین اظهارداشت: در مذاکرات امروز در زمینه فرهنگی و روابط دو ملت توافق شد تسهیلات لازم برای رفت و آمد مردم ایران و جمهوری آذربایجان فراهم شود.

روحانی ادامه داد: هر دو کشور در زمینه مسایل اسلامی و مذهبی نظر واحد دارند که افراطی گری به نام اسلام یک خطر برای ثبات منطقه است.

وی تاکید کرد: برای ثبات منطقه راهی جز اعتدال و مبارزه با افراط و تروریسم نداریم.

  • گفت و گو در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر

رییس جمهوری، رژیم حقوقی دریای خزر را از دیگر محورهای گفت و گوی رییسان جمهوری دو کشور بیان و خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه همکاری‌های لازم و توافقاتی که باید در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر انجام دهیم با یکدیگر گفت و گو کردیم.

روحانی یادآور شد: هر دو طرف هم نظر هستیم که برای دستیابی به توافق نهایی درباره رژیم حقوقی دریای خزر راه طولانی در پیش نداریم، ما در زمینه حقوق بین الملل و همکاری‌هایی که باید انجام دهیم نظرات مشترکی داریم.

وی از دعوت رییس جمهوری آذربایجان برای سفر به باکو استقبال کرد و ادامه داد: در فرصت مناسب از کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان دیدار می‌کنم.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین در این نشست خبری مشترک برای دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، آرزوی سعادت، توسعه، آبادانی و عزت روزافزون کرد.

نشست خبری مشترک رییسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از ظهر (چهارشنبه) 93/01/20 در ساختمان جمهوری مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد برگزار شد.

کد خبر 255348
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز