گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: سال گذشته مجلس تصویب کرد بیمه‌شدگانی که ۱۰سال یا کمتر سابقه پرداخت بیمه‌ دارند می‌توانند مستمری بازنشستگی دریافت کنند اما یکی از مشکلات پیش روی آنها جمع‌آوری سابقه‌ بیمه است.

کارگر ان

برای انجام این کار می‌بایست فرد بیمه‌شده با در دست داشتن شماره‌ بیمه‌اش به شعبه‌‌ای که آخرین حق بیمه‌اش را واریز کرده مراجعه کند اما در برخی موارد کار به راحتی انجام نمی‌شود و جمع‌آوری سابقه به ماجرایی پرپیچ و خم تبدیل می‌شود.

کسانی که 10سال سابقه دارند

افرادی که 10سال سابقه‌ پرداخت حق بیمه به تأمین اجتماعی دارند درصورتی که شرایط سنی را به‌دست آورند می‌توانند از مستمری بازنشستگی تا پایان عمر استفاده کنند و بیمه درمانی هم برای این افراد درنظر گرفته می‌شود. اما تأخیر در برقراری مستمری این دسته از افراد مشکلات زیادی را برای آنها به‌وجود آورده است. خانمی که از مهرماه سال گذشته در پی برقراری مستمری‌اش بوده تأکید می‌کند:

از مهرماه پارسال برای دریافت مستمری تأمین اجتماعی اقدام کرده‌ام اما هنوز کارهایم انجام نشده و همچنان به من گفته می‌شود که کار بررسی پرونده‌ام به پایان نرسیده است. در مرحله‌ اول برای اینکه بخشی از سابقه‌ بیمه‌ام از شعبه‌ قبلی به شعبه‌ فعلی منتقل شود بیش از 3‌ماه زمان صرف شد، پس از آن هم اعلام کردند که چون سوابقم با 2شماره‌ بیمه ثبت شده می‌بایست این شماره‌ها یکی شود و ناچار شدم برای انجام این کار به شعبه‌ قبلی که حق بیمه پرداخت می‌کردم مراجعه کنم و در آنجا هم به من گفتند که سوابق بیمه پردازی‌ام باید بازنگری شود که هنوز این کار انجام نشده است.

کارشناس تأمین اجتماعی در توضیح مشکل این خانم می‌گوید: به ما گفته شده که سوابق برخی از سال‌ها باید حتما بازبینی شود. برای این کار ما از بایگانی راکد تأمین اجتماعی می‌خواهیم که پرونده بیمه شده را برایمان بفرستند تا بتوانیم یک‌بار دیگر سابقه‌ها را بررسی کنیم.

این دسته از افراد تا هنگامی که کار بررسی مجدد سابقه‌ بیمه‌شان انجام شود نمی‌توانند مستمری دریافت کنند و این تأخیر نارضایتی زیادی را در میان افراد به‌وجود آورده است.

افرادی با سابقه کمتر از 10سال

در همین حال تمام افرادی که کمتر از 10سال سابقه‌ بیمه دارند می‌توانند چنانچه مایل به دریافت مستمری باشند با مراجعه به شعب تأمین اجتماعی سقف بیمه پردازی‌شان را به 10سال برسانند (با داشتن شرط سنی) و پس از آن مستمری دریافت کنند، بازماندگان کسانی که فوت شده‌اند نیز می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند. محاسبه حق بیمه مورد نیاز برای پرکردن سوابق بیمه پردازی و برقراری مستمری مادام‌العمر برای افراد نیز ازجمله مسئولیت‌هایی است که از سال گذشته بر عهده‌ شعب تأمین اجتماعی گذاشته شده است.

یکی از مراجعه‌کنندگان به شعب تأمین اجتماعی در این‌باره می‌گوید: ازدحام در شعب تأمین اجتماعی به‌ویژه در بخش‌هایی که نیازمند انجام کارهای محاسباتی است باعث می‌شود که کارها کند انجام شود، وقتی قرار باشد هر فرد برای انجام یک کار بارها و بارها به شعب مراجعه کند باعث ایجاد یک جو مملو از نارضایتی در شعبه‌ها می‌شود. ‌شما معمولا هر وقت به شعب بیایید چند نفر را می‌بینید که بسیار خشمگین و ناراضی‌اند و کارشناس‌ها هم سرشان شلوغ است و در بسیاری موارد هم نمی‌توانند به مراجعه‌کنندگان توضیحات کافی بدهند، در این میان کسانی که با سابقه کمتر از 10سال هم به شعبه مراجعه می‌کنند کارهایشان با کندی انجام می‌شود. این در حالی است که این افراد می‌خواهند هر چه سریع‌تر مستمری‌شان برقرار شود.

آن‌سوی باجه‌ها چه خبر است؟

کارشناسان و مسئولان تأمین اجتماعی هم درباره برخی گلایه‌هایی که بیمه‌شدگان مطرح می‌کنند توضیحاتی می‌دهند و با تأکید بر اینکه بخشی از مسئولیت‌ها متوجه بیمه‌شدگان است می‌گویند که بهتر است بیمه‌شدگان سعی کنند به حق و حقوقشان آگاهی پیدا کنند تا با مسائل کمتری به‌ویژه هنگام بازنشستگی روبه‌رو شوند. در این میان محمد حسن زدا، معاون فنی درآمد سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: ما دستورات لازم را در زمینه‌ چگونگی انجام کارهای افراد متقاضی مستمری به تمامی شعب ابلاغ کرده‌ایم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر تمامی شعب تأمین اجتماعی در سراسر کشور در جریان انجام این کارها هستند. تمام کارشناسان ما در حال حاضر بر اجرای قوانین اشراف کامل دارند. اینکه گفته می‌شود مشکلاتی در برخی شعب وجود دارد اگر چه انکار کردنی نیست اما مشکل حادی به‌نظر نمی‌رسد.

او در پاسخ به اینکه چرا سوابق افراد نیازمند بازبینی مجدد از سوی کارشناسان است می‌گوید: وقتی قرار است برای کسی مستمری برقرار شود منطقی است که کارشناسان سوابق فرد را بررسی کنند. در این میان ممکن است به دلایلی کارشناس اصل پرونده بیمه شده را درخواست کند که برایش بفرستند و بررسی دقیقی را انجام بدهد؛ اگرچه ما تمام تلاشمان را برای برطرف کردن مشکلات به‌کار می‌بندیم و تلاش می‌کنیم که رضایت مردم را به‌دست آوریم.

کد خبر 255074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز