یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

مینا شهنی: برخی کارفرمایان هر‌ماه حق بیمه را از حقوق کارگرانشان کم می‌کنند اما این پول را به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز نمی‌کنند و کارگران وقتی برای جمع‌آوری سابقه‌ بیمه‌پردازی‌شان به شعب تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند متوجه این موضوع می‌شوند.


یکی از راه‌هایی که برای حل این مشکل وجود دارد شکایت کردن از کارفرمای خطاکار است، در این روش بیمه شده باید علیه کارفرما اقامه‌ دعوا کند تا حق بیمه معوق به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز شود، اما همیشه هم کار به این راحتی پیش نمی‌رود گاهی کارفرماها کارگاهشان را تعطیل می‌کنند و کارگران دستشان به جایی بند نیست.

بیمه‌شده‌ای که حدود 10سال از سابقه‌ بیمه‌اش به همین شکل از بین رفته با وجود اینکه شکایت کرده و حکم دادگاه را هم گرفته هنوز نتوانسته حق و حقوقش را احیا کند، کارفرمایش در دادگاه حاضر شده و اعلام کرده که حق بیمه‌را به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند اما با گذشت سال‌ها هنوز این کار را انجام نداده و سابقه بیمه کارگرش همچنان احیا نشده است. محمد حسن زدا، معاون فنی درآمد سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره می‌گوید: تعدادی از بیمه‌شدگان ما با این مشکل روبه‌رو بوده‌اند به همین دلیل هم ما بخشنامه‌ای تنظیم و تصویب کردیم تا براساس آن مشکل بیمه‌شدگان برطرف شود. کافی است که بیمه شده‌ای که مشکل دارد به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده و فرم بخشنامه‌ 539 را پر کند تا تدابیر لازم برایشان درنظر گرفته شود. اگر کارفرما مربوط به صنوف کشور باشد خب می‌شود از طریق صنف اقدام کرد و کارفرما را برای واریز سابقه بیمه مجبور کنیم، در غیراین صورت هم قانون روش‌هایی برای حل این مشکل درنظر گرفته است.

مردی که 20سال کارگری کرده و هر‌ماه هم حق بیمه‌ از حقوقش کسر شده حالا که برای تجمیع سوابقش اقدام کرده متوجه شده که یکی از کارفرماها حق بیمه‌اش را به‌حساب تأمین اجتماعی واریز نکرده و حدود 5سال از سابقه‌ بیمه‌اش منظور نشده، او از کارفرمایش شکایت کرده و کارفرما محکوم شده و تعهد داده که حق بیمه را در مهلت معین واریز کند، اما با گذشت چند سال این کار را انجام نداده و کارگاهش را تعطیل و مهاجرت کرده است. زدا می‌گوید در این موارد ما چند روش به بیمه‌شدگان پیشنهاد می‌دهیم، ‌نخست اینکه به کارگر می‌گوییم اگر می‌تواند کارفرما را پیدا کند و حق بیمه‌اش را مطالبه کند، ‌در روش دوم کارگر می‌تواند آدرس کارفرما را در اختیار تأمین اجتماعی قرار دهد تا کارشناسان این سازمان برای وصول حق بیمه اقدام کنند و مشکل کارگر را حل کنند، اما در روش سوم اگر واقعا کارفرما مثلا از کشور خارج شده باشد یا کارگر نتواند هیچ آدرسی از او به‌دست بیاورد ما یک راه‌حل به‌عنوان آخرین راه درنظر گرفته‌ایم، در این روش کارگر می‌تواند درصورت تمایل حق بیمه‌اش را خودش به سازمان تأمین اجتماعی واریز کند و سابقه بیمه‌اش را احیا کند.

معاون فنی درآمد تأمین اجتماعی توصیه می‌کند که بیمه‌شدگان سعی کنند که سوابق بیمه‌شان را به‌صورت متناوب بررسی و چک کنند و توضیح می‌دهد در حال حاضر همه افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوابقشان را مدام چک کنند تا اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد به سرعت وارد عمل شده و از تلف شدن حق و حقوقشان جلوگیری کنند، در این‌باره سازمان تأمین اجتماعی همکاری لازم را با بیمه‌شدگان خواهد داشت.

 

کد خبر 258289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز