اسحاق جهانگیری: تا کنون در نوشته‌ها و گفته‌های بسیاری از مسئولین و صاحب‌نظران اقتصادی و صنعتی مزایای مختلف کشور برای توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

اما در این نوشتار به مناسبت روز صنعت و معدن مطالبی بیان می‌شود. ایران مزایای فراوانی برای مقابله با چالش‌های پیش رو دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

موقعیت جغرافیایی: یکی از مزایای بالقوه کشورمان قرارگرفتن در منطقه مهم و حساس خاورمیانه به‌ویژه خلیج فارس(مرکز مهم تامین انرژی جهان) است. همچنین همسایگی با کشورهای آسیای میانه که ایران می‌تواند پل ارتباطی آنها به آب‌های آزاد و خلیج فارس باشد.

نیروی انسانی: با توجه به گستردگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده که از آموزش‌‌های مناسب در زمینه‌های علوم و فنون برخوردارند.

منابع طبیعی: در سطح جهان از نظر منابع طبیعی کشورهایی مشابه ایران بسیار اندک هستند، وجود منابع عظیم نفت و گاز (دومین مخازن گازی دنیا )، ذخایر مهم مانند مواد معدنی خصوصا سنگ‌ آهن، مس، روی، کرومیت و مواد معدنی غیر فلزی که در سطح جهان دارای رتبه بالایی در بین کشورها هستیم.

بازار بزرگ داخلی و همسایگان: مطمئنا بازار محصول، مهمترین علامت برای توسعه است و کشورهایی که بازارهای جهانی را هدف قرار داده‌، موفق‌تر بوده‌اند. این بدان معنا نیست که بازار داخلی و بازارهای نزدیک مزیت تلقی نمی‌شوند. بازار 70 میلیونی داخلی و بازار حدود 500 میلیون نفری اطراف کشورمان فرصت مهم دیگری است که پیش روی ماست.

تجربه طولانی حرکت در مسیر صنعتی شدن: قطعا در منطقه، یکی از معدود کشورهایی هستیم که از 40 سال پیش حرکت صنعتی شدن را آغاز کرده‌ و در این مسیر تجربیات زیادی از شکست‌ها و موفقیت‌ها بدست ‌آورده‌ایم‌، این تجربیات می‌تواند در مسیر حرکت آینده مفید باشد.

واقعیت مهم پیش روی آن است که اگر از فرصت‌ها و مزایای مذکور با سیاستگذاری صحیح در جهت رشد و توسعه کشور بهره‌برداری نکنیم، امکان تبدیل شدن برخی از همین فرصت‌ها به تهدید وجود دارد و هنر مدیریت در همین است که نه تنها از فرصت‌ها بهره‌برداری مطلوب شود، بلکه تهدید‌های احتمالی را نیز به فرصتی برای کشورمان تبدیل کنیم.

رشد اقتصادی سریع و پایدار، جز با توسعه صنعتی ممکن نیست و صنعتی شدن مسیری است که در 50 سال اخیر تعداد زیادی از کشورها آن را پیموده‌ و دستاوردهای خوبی برای مردم‌شان به ارمغان آورده‌اند.

مهم‌ترین آموزه ما از این حرکت آنها، سیاستگذاری صحیح و استمرار سیاست‌‌های اتخاذ شده است. می‌توانیم با استفاده از تجارب موفق دیگران و با تکیه بر دستاوردهای علمی‌بشریت مخصوصاً در زمینه اقتصاد و برنامه ریزی توسعه‌ای و با شناخت دقیق مسایل کشورمان، سیاست‌های صحیحی برای رشد و توسعه تدوین کنیم تا به اهداف سند چشم انداز 20 ساله دست یابیم.

سیاست‌هایی مانند محوریت بخش خصوصی، مداخله نکردن اداری دولت در بنگاه‌های اقتصادی، ثبات سیاست‌های اقتصادی کلان ( نرخ بهره، نرخ ارز، تورم و...) تعامل مثبت با اقتصاد جهانی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... که در برنامه‌های توسعه‌ای مورد تاکید قرار گرفته و در برنامه سوم با اجرای آن دستاوردهای خوبی از نظر شاخص‌های رشد اقتصادی داشته‌ایم،از جمله این سیاست‌ها است که باید بر استمرار آن تاکید نموده و این سیاست‌ها را دچار تغییر نکنیم.

با اطمینان می‌توان گفت سیاستگذاری صحیح و استمرار سیاست‌ها راه مقابله با چالش‌های پیش رو، افزایش رفاه مادی جامعه و جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی است.

وزیر سابق صنایع و معادن

کد خبر 25502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز