رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی که روز شنبه در رسانه‌های مکتوب منتشر شد، تصریح کرد با وجود نامه سرگشاده ده‌ها کارشناس اقتصادی ایران در انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت، وی این سیاست‌ها را تغییر نخواهد داد.

گروهی متشکل از 57 تن از اقتصاددانان ایران چند روز پیش اعلام کردند سیاست‌های اقتصادی دولت به رشد اقتصادی این کشور آسیب زده، تورم را تشدید نموده و دولت نتوانسته است به هدف خود مبنی بر تقسیم عادلانه‌تر ثروت نفتی کشور نایل آید.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در جریان سفر استانی خود در این باره گفت: برخی با موفقیت‌های دولت مخالفند و سعی و قصد دارند ما را خسته کنند و شکست دهند. ولی ما مطمئنیم که آنها موفق نخواهند شد.

در نامه این کارشناسان اقتصادی که روز سه‌شنبه گذشته در روزنامه‌ها انتشار یافت، آمده است سیاست خارجی دولت سازنده نبوده است و تحریم‌های سازمان ملل متحد را علیه تهران به دنبال داشته است.

این نامه مطالب مندرج در نامه‌ای مشابه از کارشناسان اقتصادی را یادآور شده است که سال گذشته در همین ایام انتشار یافت و دولت احمدی‌نژاد را نسبت به مدیریت نامناسب اقتصادی هشدار داده بود.

از آن زمان تاکنون، نرخ تورم به بیش از 17 درصد افزایش یافته است و روند رشد اقتصادی به اهداف برنامه‌های بلندمدت (سند چشم‌انداز) نرسیده است و شرکت‌های خارجی درباره سرمایه گذاری در ایران، تولیدکننده شماره 2 اوپک، نگرانی فزاینده‌ای داشته‌اند که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و قطع مبادلات مالی یکی از بانک‌های بزرگ ایران در این امر بی‌تاثیر نبوده است.

احمدی‌نژاد در سال 2005 با وعده تقسیم عادلانه درآمدهای نفتی بر سر کار آمد، اما نمایندگان مجلس، رسانه‌ها و مردم از افزایش قیمت‌ها و برخی مشکلات اقتصادی گلایه‌مندند.

دولت ایران از سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی خود دفاع می‌کند و معتقد است مشکلاتی مانند تورم دولت‌های گذشته را نیز گرفتار کرده بود ولی دولت کنونی قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

به نوشته روزنامه‌ها، احمدی نژاد در سخنانی در جریان سفر به زادگاهش در استان سمنان در شرق ایران گفت اگر منتقدان دولت راست می‌گویند اتهامات خود را علیه دولت ثابت کنند.

رئیس جمهوری ایران گفت آنها ما را به اتخاذ تصمیمات شتاب زده متهم می‌کنند. اجازه دهید یکی از این کارشناسان بیاید و به طور علمی‌ثابت کنند که این سیاست‌ها غلط است.

اما برخی از نویسندگان این نامه که از شخصیت‌های دانشگاهی و مقامات دولت گذشته‌اند، بر انتقادهای خود پافشاری می‌کنند و از آمادگی خود برای هرگونه مناظره درباره سیاست‌های اقتصادی دولت سخن می‌گویند.

16 ژوئن

کد خبر 24462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز