دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب فرهاد فخرالدینی به‌عنوان رهبر ارکستر ملی ایران و منوچهر صهبایی به‌عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران خبر داد.

فرهاد فخرالدینی

قرار است حکم رسمی انتخاب این دو استاد برجسته موسیقی ایران برای رهبری 2ارکستر رسمی تا پایان هفته ابلاغ شود. ارکسترهای ملی ایران و سمفونیک تهران در سال‌های اخیر با بی‌مهری مسئولان تا آستانه انحلال پیش رفته بود اما رئیس‌جمهور در دیدار خود با هنرمندان وعده داد که به‌زودی ارکسترهای رسمی موسیقی ایران به سامان می‌رسند. ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وقت به مدیریت علی مرادخانی به همت فخرالدینی راه‌اندازی شد و نخستین برنامه آن اجرای آثاری ازعلی تجویدی بود.

فخرالدینی تیرماه سال ۱۳۸۸ پس از 11 سال از رهبری این ارکستر استعفا داد. ارکستر سمفونیک تهران هم نخستین بار ۱۳ آذر ۱۳۱۲ به رهبری غلامحسین مین‌باشیان با نام ارکستر سمفونی بلدیه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۴ به کوشش پرویز محمود به شکل کنونی درآمد. صهبایی که رهبری ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفته، دارای تحصیلات دکتری در رشته‌های موزیکولوژی و هنرها، سولیست ابوا، استاد کنسرواتوآر و دانشکده موسیقی در اتریش است. او در سال 1327 در تهران به دنیا آمده و همزمان با گذراندن دوره عالی کنسرواتوآر تهران، چند سال به‌عنوان تکنواز ابوا با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشته است.

کد خبر 254964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز