مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

هشمهری آنلاین: سیاره مریخ در ماه جاری نسبت به ۶ سال گذشته در درخشان‌ترین و بزرگترین حالت خود قرار خواهد گرفت، زیرا در نزدیک‌ترین نقطه از زمین قرار خواهد گرفت.

براساس گزارش NBC، هرسال شایعه‌ای آنلاین در میان کاربران اینترنتی دست به دست می‌شود، با این موضوع که قرار است مریخ در آسمان شب به بزرگی ماه دیده شود. حال قرار است بخشی کوچک از این شایعه تاحدودی به واقعیت تبدیل شود، زیرا مریخ قرار است پس از 6 سال در نزدیک‌ترین فاصله‌اش از سیاره زمین قرار بگیرد.

این پدیده تحت تاثیر مستقیم سیستم مداری این سیاره قرار دارد، فاصله میان دو سیاره زمین و مریخ در مدار بیضوی که به دور خورشید دارند به اندازه قابل توجهی متغیر است. زمان‌هایی وجود دارد که فاصله میان این دو سیاره به 400 میلیون کیلومتر می‌رسد،‌اما در 14 آوریل امسال این فاصله به کمتر از 92 میلیون کیلومتر خواهد رسید.

به گفته الن مک‌روبرت چنین فرصتی برای دیدن مریخی به این درخشانی هر چند سال یکبار به‌وجود می‌آید و مریخ در بیشتر مواقع بسیار دورافتاده و کم‌نور است.

با این‌همه در درخشانترین شکل ممکن نیز مریخ را هرگز نمی‌توان به اندازه ماه دید، در بهترین شرایط که مریخ در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار خواهد گرفت، می‌توان آن را به شکل نقطه‌ای درخشان و زرد‌رنگ یا نارنجی رنگ دید. با استفاده از یک تلسکوپ چهار اینچی نیز شاید با وجود شرایط مناسب بتوان مناطق روشن و تاریخ مریخ و توفان‌های شنی این سیاره را نیز دید.

از دیگر رویداد‌های مهمی که در ماه آوریل رخ خواهد داد،‌اولین ماه‌گرفتگی کامل سال 2014 است که زمان دقیق آغاز آن 3:06 صبح به وقت شرقی بوده و آمریکای شمالی بهترین منطقه برای رصد این رویداد فضایی است.

کد خبر 254858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز