گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: پس از شهادت علی خلیلی، شهید نهی‌از منکر، پرونده ضرب و شتم این جوان که در شب حادثه ۱۹ سال داشت، وارد مرحله تازه‌ای شد.

شهید

خلیلی که ماه‌ها پس از جراحت از ناحیه شاهرگ، با عوارض جانبازی‌اش دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام در سوم فروردین سال 93به‌علت اختلال در خون‌رسانی به شهادت رسید. پیش از این و در زمان حیات و بهبود نسبی شهید علی خلیلی، خانواده این شهید از شکایت خود صرف‌نظر کرده بودند اما با توجه به شهادت او بر اثر جراحات وارده، پرونده این حادثه دوباره به جریان افتاده و فرد ضارب متواری شده است. احسان اسکندری وکیل خانواده شهید خلیلی اما از شکایت دیگری هم خبر داده و به فارس گفته است: شکایت عمده خانواده خلیلی از روسای بیمارستان‌هایی است که در زمان وقوع حادثه از پذیرش شهید خلیلی خودداری کردند. در آن زمان و با پیگیری مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت و درمان وقت، برخی اعضای کادر بیمارستان‌ها به‌خاطر نپذیرفتن این جانباز شهید توبیخ شده بودند.

آن شب نیمه شعبان

شامگاه 25تیرماه سال 90که شب نیمه شعبان بود، حدود ساعت 22:30، علی خلیلی همراه با چند دانش‌آموزش از هیأت بازمی‌گشت که در شلوغی خیابان‌های شرق تهران در شب نیمه شعبان، متوجه مزاحمت چند فرد شرور برای یک زن جوان شد. شهید علی خلیلی برای آنکه مزاحمان نتوانند زن جوان را به زور سوار خودرویشان کنند، جلو رفت اما پس از درگیری لفظی یکی از اشرار گردن و شاهرگ خلیلی را با سلاح سرد هدف قرار داد و هرسه فرد مزاحم از محل حادثه گریختند.

خلیلی پس از این حادثه 15دقیقه در خون خود می‌غلتید تا نخستین اقدامات امدادرسانی برای او انجام گرفت. در شب حادثه تعدادی از بیمارستان‌های شهر از پذیرفتن او خودداری کردند که عدد این بیمارستان‌ها تا 25بیمارستان اعلام شده است. در نهایت یکی از بیمارستان‌های خصوصی درحالی‌که ساعت‌ها از حادثه می‌گذشت، در ازای واریز مبلغ 6میلیون تومان حاضر به پذیرش خلیلی شد.

خلیلی که به‌دلیل شدت خونریزی به حالت اغما رفته بود بستری شد اما پزشکان امید زیادی به مداوای او نداشتند. ماجرای علی خلیلی در رسانه‌ها قوت گرفت و به دستگاه قضا کشیده شد تا جایی که دادستان تهران و دادستان کشور وعده دادند اینگونه جرائم را در لیست جرائم خاص قرار دهند و به سرعت رسیدگی کنند ولی این پرونده در اواخر فروردین سال 91به صدور حکم رسید. در این حکم قاضی دادگاه متهم ردیف اول پرونده را به 3سال حبس و همچنین پرداخت 35میلیون تومان دیه محکوم کرد.

علی خلیلی هم پس از مداوای اولیه، در منزل بستری شد اما هر از گاهی به‌دلیل مشکلات ناشی از حادثه رخ داده به بیمارستان منتقل شده و بستری می‌شد. او شامگاه اول بهمن‌ماه سال 92بار دیگر به‌دلیل عوارض عمل‌های جراحی قبلی در بیمارستان عرفان تهران بستری شد. به گفته پزشکان به‌دلیل پایین آمدن پلاکت خون و بالا رفتن گلبول‌های سفید که ناشی از عوارض عمل قبلی بود بدن بیمار دچار اختلال در خون‌رسانی شد و حتی قادر به پیوند اعضا هم نبود به‌طوری که روده‌ها، معده و بخشی از ریه او را هم تخلیه کردند. خلیلی پس از یک‌ماه به خانه منتقل شد اما سرانجام عصر روز یکشنبه سوم فروردین 93در بیمارستان بعثت شربت شهادت را نوشید.

منتظر جواب پزشکی قانونی

اکنون پرونده ضرب و شتم این شهید بار دیگر به جریان افتاده و بازپرس جنایی به متخصصان پزشکی قانونی ماموریت داده، با انجام معاینات تخصصی علت اصلی مرگ را مشخص کنند. قاضی سپیدنامه بازپرس پرونده شهادت علی خلیلی به مهر گفته است: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و از نظر قانونی نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد. سپیدنامه دستور داده است تا پرونده پزشکی علی خلیلی طی 2سال آخر از تمام مراکز درمانی که در آن بستری بود جمع‌آوری شود. همچنین برای تحقیق از ضارب دستورات لازم صادر شده است.

دادستان کل کشور هم در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده شهید خلیلی گفت: در ابتدا 2محکومیت در این پرونده وجود داشت یکی به لحاظ شکایت شاکی خصوصی و دیگری از جنبه عمومی، از جنبه‌خصوصی و شخصی، طلبه شهید علی خلیلی و پدر وی در مدت کمتر از 3‌ماه از صدور حکم یعنی 8خرداد سال بعد رضایت قطعی و بدون قید و شرط خود را از ضارب اعلام کردند که از آن بابت پرونده به لحاظ شکایت شاکی خصوصی قابل تعقیب نبود اما به لحاظ جنبه عمومی جرم، محکومیت‌ها در حال اجرا بود تا اینکه سوم فروردین امسال شهید خلیلی از دنیا رفت.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: از آنجا که «اگر جنایتی منجر به فوت شود که از ناحیه آن جرح سرایت کرده باشد، آن فوت قابل تعقیب است» پس از شهادت شهید خلیلی، پرونده دوباره به جریان افتاد و نظر پزشکی قانونی خواسته شد که آیا این فوت از ناحیه آن جرح و صدمه وارده بوده یا علت دیگری داشته است. اگر چنانچه این فوت بر اثر آن جنایت و جراحت بوده و سرایت آن منجر به فوت شده باشد مجددا پرونده مراحل قانونی خود را طی خواهد کرد.

خیابانی به نام شهید

به گزارش همشهری، قرار است خیابانی در تهران به نام این شهید نهی‌ازمنکر نامگذاری شود. این پیشنهاد را ابتدا مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر داد و شامگاه 15فروردین 93، رئیس شورای شهر که برای دیدار با خانواده شهید علی خلیلی مهمان خانه آنها بود آن را تأیید کرد. مسجد جامعی همچنین گفته است که یک بنیاد فرهنگی با نام شهید علی خلیلی در پایتخت تاسیس خواهد شد. شهادت جانباز نهی‌ازمنکر، شهید علی خلیلی، طیف‌های گسترده‌ای از مردم را متاثر کرد.

در این میان از دیدار نمایندگان آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم با خانواده این شهید تا تسلیت امیرحسین صادقی در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. در دیدار نمایندگان آیت‌الله مکارم شیرازی که با حضور خانواده شهید خلیلی و مادر ایشان برگزار شد، فرزند این مرجع تقلید تایید کرد: آیت‌الله مکارم شیرازی بسیار نگران هستند که مقوله امر به معروف و نهی از منکر، در یک موضع ضعف قرار گیرد و جرأت مردم برای انجام این کار کم شود و آمر به معروف و ناهی از منکر، در موضع ضعف قرار بگیرد. در این دیدار همچنین پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به مادر شهید علی خلیلی تحویل داده شد. در این پیام آمده است:این‌جانب شهادت این مجاهد بزرگوار را به حضرت ولی‌عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف) و به خانواده او و مجاهدان راه خدا تبریک و تسلیت می‌گویم و همه انتظار دارند قوه قضاییه در اسرع وقت قاتل یا قاتلان را به سزای خود برسانند و هیچ‌گونه تسامح و تساهل روا ندارند.

دیروز نیز نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با خانواده شهید خلیلی آمادگی خود را برای اجرای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند. همچنین امیرحسین صادقی بازیکن فوتبال در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار تصویری از شهید علی خلیلی روی تخت بیمارستان نوشته است: ضایعه درگذشت علی خلیلی را به خانواده محترمشان تسلیت عرض می‌کنم؛ جوانی که مانع تعرض 3نفر به یک دختر شد. روحش شاد.

کد خبر 254787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز