همشهری آنلاین: مشاور ارشد رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: ایران باید از ظرفیت‌های اروند رود به خوبی استفاده کند.

به گزارش ایرنا، اکبر ترکان در بازدید از منطقه آزاد اروند افزود: متاسفانه به رغم گذشت 25 سال از جنگ تحمیلی همچنان ظرفیت‌های اروندرود بی استفاده باقی مانده است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویِژه اقتصادی کشور اظهار کرد: در یک سوی اروند آرایش نظامی و در سمت دیگر آرایش اقتصادی وجود دارد.

وی رابطه ایران با عراق را بسیار مطلوب خواند و افزود: عراق نزدیک ترین دوست ایران در سطح منطقه و جهان است.

ترکان گفت: عراق با اتصال نهرها، ماهیگیری، تردد قایق‌ها و ساخت باغ، ویلا و خانه در کنار اروندرود از ظرفیت‌های این رودخانه به خوبی استفاده می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه ایران از ظرفیت‌های اروند رود استفاده نکرده و ارتباط مردم با اروندرود قطع است.

مشاور ارشد رییس جمهوری به نقل از شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: مرز در این ناحیه باید به هنگ مرزی سپرده شود تا آرایش این سوی اروندرود نیز عادی، تجاری و اقتصادی شود.

وی افزود: متاسفانه شرکت پالایش نفت آبادان با تنگ نظری و گذاشتن نرده، جلوی استفاده مردم آبادان و خرمشهر از اروندرود را گرفته است.

ترکان گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این موضوع از 16 فروردین ماه توسط مدیرعامل منطقه آزاد اروند پیگیری می‌شود.

وی افزود: ارتباط ما با اروندرود از نظر گردشگری و اقتصادی مطلوب نیست و امکان جهش اقتصادی بدون استفاده از بزرگترین ظرفیت منطقه آبادان و خرمشهر یعنی اروندرود وجود ندارد.

ترکان در خصوص تعادل و تعامل فرهنگی در مناطق آزاد اظهار کرد: امید است کارکنان در مناطق آزاد سه شاخص راستگویی، امانت داری و وفای به عهد را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

کد خبر 254437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز