همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: معنای مدیریت جهادی که مورد تاکید رهبر انقلاب است یعنی حرکت شتابان عقلانی به سمت توسعه و اگر حرکتی شتابان باشد ولی عقلانی نباشد نتیجه معکوس خواهد داد. مرحله دوم مدیریت جهادی یعنی حرکت عقلانی که در مسیر علمی قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در نشست با مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کشور در جزیره کیش از مردم خواست به دولت در ایجاد هم افزایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی کمک کنند.

دکتر حسن روحانی تأکید کرد: دولت تا زمانی که احساس نیاز نکند وارد فضای رقابت در بخش خصوصی نخواهد شد و عرصه را برای تلاشگران این بخش تنگ نخواهد کرد. در واقع هدف دولت این است که عمدتا به مباحث راهبردی سیاسی، فرهنگی و امنیتی بپردازد.

رئیس جمهور با اشاره به حوزه امنیت در کشور گفت: امنیت تنها در حوزه نظامی اهمیت ندارد بلکه ایجاد محیطی امن از نظر روانی، حفظ و احترام به آبروی مردم، رعایت اخلاق و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در چارچوب قانون را می‌توان در این حوزه تعریف کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: امنیت آن چیزی است که وقتی شهروندان صبح را آغاز می‌کنند بدانند که تا پایان روز از امنیت اجتماعی برخوردار هستند و حیثیت و شغل افراد در معرض تهدید قرار نمی‌گیرد و دلهره و اضطراب در وجودشان ریشه ندواند.

دکتر روحانی گفت: دلهره و اضطراب امید به آینده را از بین می‌برد و نداشتن امید به آینده مانع از سرمایه گذاری می‌شود. در واقع نیمی از رونق اقتصادی مدیون سرمایه گذاری است و این سرمایه گذاری در محیط پر از اضطراب و تشویش هیچ گاه رونق نخواهد گرفت.

رئیس جمهور هم چنین از ورود سرمایه خارجی به کشور دفاع کرد و افزود: سرمایه خارجی فقط پول و ماشین آلات به همراه خود نمی‌آورد بلکه فناوری و مهارت را به همراه دارد که این موضوع باعث تحول و ایجاد توسعه می‌شود.

روحانی به وظایف کشور در قبال سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: وظیفه دولت برقراری آرامش بین ایران و سایر کشورها است حتی با کشورهایی که با ایران مشکل دارند. اگر دشمنی ظرفیت و عقلانیت خود را از دست داد و در خیالش به فکر حمله و تعرض به ایران افتاد ما نیز از خود دفاع خواهیم کرد ولی معتقدیم زندگی جنگ نیست زندگی صلح است.

روحانی تصریح کرد: سیاست خارجی یعنی امنیت، صلح و آرامش با همسایگان و تلاش دولت یازدهم این است که مسیر روابط خارجی باید در جهت منافع ملی باشد و هرگونه شعار و حرفی خارج از این چارچوب باشد نه به نفع منافع کشور و نه به نفع امنیت داخلی و منطقه‌ای است.

رئیس جمهور افزود: ایران در یک رقابت منطقه‌ای قرار گرفته و در این رقابت که بر اساس توسعه بنیان نهاده شده همه در حال تلاش و دویدن هستند و ما نیز نه تنها باید موانع را از پیش رو برداریم بلکه باید خیلی شتابان حرکت کنیم.

روحانی ادامه داد: در واقع معنای مدیریت جهادی که مورد تاکید رهبر انقلاب است یعنی حرکت شتابان عقلانی به سمت توسعه و اگر حرکتی شتابان باشد ولی عقلانی نباشد نتیجه معکوس خواهد داد. مرحله دوم مدیریت جهادی یعنی حرکت عقلانی که در مسیر علمی قرار بگیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: تجربه مدیریت در جمهوری اسلامی ایران ما را به این درک از مدیریت رسانده است که مدیریت توام با عقلانیت و تجربه به نتیجه می‌رسد.

وی بر ایجاد رقابت با کشورهای دنیا در مسیر سیاست خارجی در کشور تاکید کرد و گفت: رقابت سازنده با سایر ملل رقابتی با شتاب، جهاد گونه و توام با ایثار و از خود گذشتگی است.

رئیس جمهور بیان داشت: سیاست خارجی آرام کننده دولت یازدهم، باعث امنیت پول و سرمایه در مناطق آزاد می‌شود و بدون این پیش شرط فضای ورود سرمایه گذاران بین‌المللی به مناطق آزاد فراهم نخواهد شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز اقتصاد از سیاست خارجی، سیاست خارجی از سیاست داخلی و این دو از مقوله فرهنگ جدا نیستند. رسیدن به توسعه جامع و پایدار بر مبنای ایجاد تعاملات فرهنگی با دنیا است. توسعه فرهنگی فقط در عرصه داخلی تعریف نمی‌شود بلکه در عرصه بین‌المللی نیز معنا و مفهوم می یابد. مثلا طرح مبارزه فرهنگی با خشونت که توسط جمهوری اسلامی ایران در مجمع سازمان ملل مطرح و به اتفاق آرا تصویب شد در واقع ایران را به عنوان "پرچمدار مبارزه فرهنگی با خشونت" معرفی کرد.

دکتر روحانی هم چنین در این نشست به مذاکرات ایران و 1+ 5 اشاره کرد و گفت: با آرام سازی در مذاکرات 1 + 5 اتفاقات خوبی افتاد و توانستیم یک مرحله بسیار پیچیده و سخت را پشت سر بگذاریم اگرچه در ابتدای راه هستیم اما در همین مرحله اولیه در روابط اقتصادی، صنعتی، نفتی و بانکی کشور تاثیر مثبت گذاشته است.

وی ادامه داد: همه دنیا به حق هسته‌ای ایران اذعان کرده‌اند یعنی اینکه ایران بتواند غنی سازی در حد 5 درصد را حفظ کند و این یعنی پذیرش حقوق علمی و کاربردی انرژی هسته‌ای ایران در دنیا. هم چنین ایران توانست نگرانی‌های جهانی را خاتمه داده و در عین حال حق هسته‌ای ایران محفوظ بماند.

روحانی تاکید کرد: اعتماد سازی در روابط بین‌الملل زمان می‌برد و در واقع یک فرآیند قدم به قدم است که ایران در برداشتن اولین قدم موفق عمل کرده است.

رئیس جمهور کشورمان در بخش سیاست داخلی نیز گفت: ایجاد آشتی، صلح، برادری بین همه احزاب و گروه‌ها و از همه مهم‌تر آحاد مردم در اولویت برنامه‌های سیاست داخلی کشور است.

دولت یازدهم به عنوان یک دولت فراجناحی کار سخت‌تری از دولت‌های تک جناحی یا تک حزبی بر عهده دارد به این معنا که به هنگام بروز مشکلات معمولا دولت‌های فراجناحی هم باید پاسخگوی همه باشند و هم اینکه معمولا هیچ کس احساس تعهدی نسبت به دولت نمی‌کند که این کار دولت یازدهم را سخت می‌کند اما این دولت در برابر مطالبات به ناحق تسلیم شود و دولت یازدهم فقط در برابر مردم سر تعظیم فرو می‌آورد.

 

کد خبر 254340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز