سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان نسبت به آنچه ˈوقوع جنگ سرد جدید در اروپاˈ خواند، هشدار داد و گفت: این غیرقابل قبول است که ما در قرن ۲۱ عقب گرد کرده و دوباره وارد یک جنگ سرد شویم.

اشتاین مایر

به گزارش ایرنا، فرانک والتر اشتاین مایر روز دوشنبه 93/01/11 در آستانه نشست وزیران امور خارجه ناتو که قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با موضوع تصمیم گیری درمورد بحران اوکراین در بروکسل برگزار شود، گفت: با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته ایم بروز یک جنگ سرد دوباره در اروپا دور از انتظار نیست.

وزیر خارجه آلمان افزود: همه ما باید برای جلوگیری از بروز یک شکاف جدید و عمیق در اروپا تلاش کنیم.

اشتاین مایر که روز دوشنبه با همتایان خود از فرانسه و لهستان در برلین دیدار کرده قرار است صبح فردا به اتفاق لوران فابیوس و رادوسلاو شیکورسکی در نشست مشترکی در شهر وایمار، تحولات اوکراین را بررسی و دیدگاه‌های خود را برای طرح در نشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل به هم نزدیک کنند.

نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و لهستان با عنوان ˈمثلث وایمارˈ از سال 1991 تاکنون در این شهر آلمان برای بررسی مسائل روز اروپا برگزار می‌شود که موضوع نشست امسال به بررسی اوضاع اوکراین اختصاص یافته است.

رسانه‌ها همچنین خبر می‍‌دهند که اشتاین مایر از حضور در کنفرانس انرژی آلمان و روسیه را که قرار بود براساس برنامه ریزی قبلی، با حضور معاون نخست وزیر روسیه و رییس شرکت گازپروم چهارشنبه 93/01/13 شب در شهر درسدن آلمان برگزار شود در اعتراض به سیاست های مسکو لغو کرده است.

این درحالی است که ˈوولفگانگ شوئبلهˈ وزیر دارایی آلمان امروز در اظهاراتی در جمع دانش آموزان یک مدرسه در برلین اقدام روسیه در شبه جزیره کریمه را با الحاق بخش آلمانی زبان جمهوری چک به آلمان در سال 1938

مقایسه کرده و با اقدام هیتلر در آن زمان مشابه دانست.

شوئبله در سخنان خود با هشدار نسبت به ورشکستگی اوکراین و فروپاشی نظام دولتی این کشور،گفت: امروز با این خطر مواجه هستیم که نیروهای مسلح در اوکراین قدرت را بدست گیرند و این بهانه ای برای ورود نظامیان روسیه به خاک این کشور با هدف دفاع از شهروندان روس تبار باشد.

صدراعظم آلمان اما ساعاتی بعد از بیان این اظهارات از سوی وزیر دارایی کابینه اش ،در نشست خبری مشترک با رییس جمهوری سنگال در برلین، مقایسه انجام شده از سوی شوئبله را بی ربط خوانده و گفت: من مسئله الحاق کریمه به روسیه را از الحاق بخشی از جمهوری چک به آلمان، متفاوت می‌دانم.

انگلا مرکل تاکید کرد: آنچه ما امروز با آن مواجه هستیم نقض فاحش قوانین بین المللی است و آنچه من بدنبال آن هستم تحول منطقی در اوکراین است که طی آن مردم این کشور تصمیم بگیرند چه کسی رییس جمهور آینده آنها باشد.

کد خبر 254351
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز