چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های آلمانی اعلام کردند همتای سابق آنگلا مرکل از سال ۲۰۰۲ و پس از مخالفت با اقدام نظامی علیه عراق تحت کنترل شدید آژانس امنیت ملی آمریکا قرار گرفته‌است.

شرودر

براساس گزارش گاردین، آژانس‌های جاسوسی آمریکا بیش از 10 سال پیش و در زمانی که گرهارد شرودر قدرت را در آلمان به دست داشت، شنود مکالمات تلفنی او را آغاز کرده‌اند.

براساس تحقیقاتی که روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung و شبکه NDR انجام داده، این صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان از سال 2002 تحت نظر آژانس‌های جاسوسی آمریکا بوده‌است زیرا وی در آن زمان با مداخله نظامی در عراق مخالفت کرده‌است.

آنگلا مرکل، صدر‌اعظم کنونی آلمان اکتبر سال گذشته آژانس امنیت ملی آمریکا را متهم به شنود مکالمات تلفنی‌اش کرد اما پس از آن از جانب آمریکا و باراک اوباما اطمینان یافت که دولت آمریکا ارتباطات مرکل را زیر نظر نداشته و نخواهد داشت. اما اکنون مشخص شده که مرکل تنها صدراعظم آلمان نبوده که تحت نظر جاسوسان آمریکایی بوده‌است، بلکه ارتباطات و تماس‌های تلفنی شرودر نیز تحت نظارت NSA بوده‌است.

منبع این اطلاعات،‌ مانند تمامی دیگر اطلاعاتی که علیه آژانس امنیت ملی آمریکا افشا شده، اسناد منتشر شده توسط پیمانکار سابق NSA، ادوارد اسنودن، بوده‌است. این سند حاوی اطلاعاتی درباره لیست موسوم به لیست ملزومات اطلاعاتی ملی یا NSRL است که در گذشته تصور می‌شد در آن تنها به تماس‌های تلفنی تلفن همراه مرکل اشاره شده‌است. اما این دو رسانه آلمانی اکنون ادعا می‌کنند که به تایید افرادی از درون NSA،‌ از سال 2002 شرودر نیز تحت کنترل شدید این سازمان بوده‌است.

شرودر در واکنش به انتشار این‌ خبر گفت: هرگز تصورش را هم نمی‌کردم که آمریکایی‌ها مکالمات من را شنود کنند اما اکنون دیگر تعجب نمی‌کنم.

شرودر،‌ برخلاف مرکل که پس از تصدی‌اش به مقام صدراعظمی آلمان به یکی از مشتاق‌ترین کاربران موبایل تبدیل شد، رابطه چندان خوبی با تجهیزات الکترونیک نداشت. در سال 2005 وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که موبایل ندارد و اگر فردی بخواهد با او ارتباط برقرار کند، باید با دستیار شخصی‌اش تماس بگیرد تا او گوشی را به شرودر برساند.

کد خبر 248509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز