همشهری آنلاین: وزیر دارایی آلمان به خاطر مقایسه اقدام روسیه در کریمه با اقدام آلمان نازی در چکسلواکی سابق با موجی از انتقاد روبه‌رو شده است. نه تنها سیاستمداران روسی، بلکه سیاستمداران آلمانی هم انتظار دارند که او دست‌کم عذرخواهی کند.

مقایسه پوتین با هیتلر برای وزیر دارایی آلمان دردسرساز شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برند ریکسینگر، رئیس حزب چپ‌های آلمان مقایسه «پوتین با هیتلر» از سوی ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان را «بی‌مزه» و بدون پایه ‌تاریخی خوانده و از او خواسته است بابت مقایسه‌اش میان روسیه و آلمان نازی عذرخواهی کند.

او گفت: «یک وزیر حق ندارد چرت و پرت بگوید» و خواست که اگر آقای وزیر یکدندگی کرد و معذرت نخواست، خانم صدراعظم زحمت این کار را بکشد.

رالف اشتگنر، معاون فدرال حزب سوسیال دمکرات هم به «هندلزبلات آنلاین» گفت که «هیچ‌کس نمی‌تواند این را انکار کند که چنین مقایسه‌ای بخصوص در شرایط فعلی بسیار زیان‌بار است». او اضافه کرد که «این اظهارات قطعا سودمند نخواهد بود».

وزیر دارایی ‌آلمان در ابتدای هفته جاری سیاست روسیه در کریمه را با اقدام هیتلر در سال ۱۹۳۸و جدا کردن مناطق آلمانی زبان از چکسلواکی سابق مقایسه کرده و در گفتگو با دانش‌آموزان گفته بود که «از این موارد در تاریخ وجود داشته است. اگر حکومت کی‌یف نتواند آرامش برقرار کند، ممکن است روسیه این را بهانه‌ای برای لشگرکشی کند.»

هیچ‌کس را با آدلف هیتلر مقایسه نکردم

به گزارش دویچه‌وله، وزیر دارایی اما مقصر اصلی در این جنجال را رسانه‌ها می‌داند. او می‌گوید که «هیچ‌کس را با آدلف هیتلر مقایسه نکرده است». شویبله در یک برنامه پربیینده کانال یک تلویزیون ‌آلمان گفت: «من آنقدر احمق نیستم که کسی را با هیتلر مقایسه کنم». او اضافه کرد: «من فقط سعی کردم اوضاع کریمه را برای دانش‌آموزان توضیح دهم و از آن حرف‌ها یک جمله بدون پس و پیش آن منتشر شده است».

اما اظهارات شویبله در تلویزیون زیاد گره‌گشا نبود. دولت ‌آلمان تلاش کرد این سخنان را کمی تعدیل کند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت گفت که همه اعضای کابینه از «عمق سبعیتی» که آلمان در جنگ جهانی دوم در روسیه انجام داده به خوبی آگاهند.

مسئله مهم فعلا ضمیمه کردن کریمه است

به دنبال سخنان شویبله، وزارت خارجه روسیه روز گذشته سفیر آلمان را برای ادای توضیح فراخواند. در سایت وزارت خارجه روسیه نیز آمد: «این قیاس یک انحراف جدی از وقایع تاریخی و حقایق است». در جایی دیگر نیز هشدار داده شد که این نوع تحریف تاریخ «یک اقدام تحریک‌آمیز» است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه این هفته سعی کرد به سراغ اصل موضوع برود و از کنار سخنان شویبله بگذرد. او اعلام کرد که «انضمام کریمه موضوعی است سرجای خود و من با همه توان درگیرش هستم. زیرا این اقدام به وضوح مغایر حقوق بین‌الملل است و این آن چیزی است که امروز اهمیت دارد.»

بعدازظهر جمعه وزرای خارجه ۲۸کشور عضو اتحادیه اروپا در آتن گردهم آمدند تا درباره یک سیاست فعال‌تر در قبال اوکراین و دیگر کشورهای شرق اروپا تبادل نظر کنند. یکی از مسایل مورد بحث در این نشست چگونگی کمک به ثبات اقتصادی و سیاسی اوکراین است. مناسبات با روسیه نیز یکی دیگر از مسایل مورد بحث آن‌هاست.

به‌گزارش اشپیگل‌آنلاین وزرای اتحادیه اروپا می‌خواهند هرچه سریع‌تر توافقنامه اتحاد گرجستان و مولداوی با این اتحادیه را امضا کنند.

کد خبر 254755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز