جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محله خاطرات با موضوع "یادآوری مشاغل فراموش شده در مشهد" در محل کوهسنگی مشهد افتتاح شد.

محله خاطرات

به گزارش مهر، طرح‌های استقبال از بهار در مشهد که همواره به گونه های مختلف و از جمله به شکل المان هایی با موضوع بهار بوده است، این بار خارج از حالت نمادی و در قالب یک محله و مستند سازی، به صورت نمایشی زنده توسط هنرمندان تئاتر و مشاغل به صورت محله ای با عنوان " محله خاطرات " انجام شده است.

بازسازی مشاغل فراموش شده

این طرح که در محل کوهسنگی مشهد انجام شده است با موضوع "یادآوری مشاغل فراموش شده در مشهد"به بازسازی مشاغل و حرفه هایی چون چارق دوزی،پنبه زنی و دیگر حرفه هایی که به دست فراموشی سپرده شده اند، پرداخته و همه روزه از ساعت 15 الی 21 در پارکینگ رو به روی مسجد پارک کوهسنگی برای بازدید عموم بر پا است.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در بازدید از این محله نمایشی که صبح امروز افتتاح شد گفت: کار احیای بازی ها و مشاغل فراموش شده باید همراه با توضیح و فعالیت عملی همراه باشد.

"محله خاطرات "یک ارزش اجتماعی است

غلامرضا بصیری پورادامه داد: برگزاری طرح هایی مانند "محله خاطرات "یک ارزش اجتماعی است چرا که رسانه های تصویری وقت زیادی را از عموم جامعه گرفته و میزان توجه به فعالیت های میدانی را کاهش داده است.

وی ترویج مجدد بازی ها ومشاغل میدانی را وظیفه عموم دستگاه ها دانسته و ابراز کرد: یاد آوری وآموزش این سنت ها، دینی بر گردن تمام مسئولان است.

بصیری پور با بیان اینکه ترویج فرهنگ سنت های بومی وقدیمی، انتقال یک سرمایه از نسلی به نسل دیگراست، عنوان کرد: متاسفانه تا کنون در این خصوص کم کاری های زیادی اتفاق افتاده است.

فرصتی برای ترویج واحیای سنت ها

این عضو شورای شهر مشهد بر پایی محله خاطرات را فرصتی برای ترویج واحیای این سنت ها تلقی کرده وگفت: باید با حمایت از برگزاری این گونه پروژه های استقبال از بهار، دبیر خانه های دائمی آنها تشکیل شود.

بصیری پور تاکید کرد: مسئولان باید در ایام نووروز فضایی برای عموم جامعه فراهم کنند تا سلامت روحی و روانی آنها تقویت و ظرفیت های مردمی شناسایی شود.

"محله خاطرات" مروج ورزش پهلوانی و زورخانه ای در مشهد خواهد بود

رئیس هیئت کشتی پهلوانی و زورخانه ای مشهد هم در این بازدید ابراز کرد: ترویج فرهنگ و سنت های قدیمی اعم از شغل، بازی و ورزشهای قدیمی نیاز به همت مضاعف دارد.

علی اصغر موسوی اظهار کرد: برای ترویج و آموزش مشاغل و ورزش های قدیمی مسئولان باید با حمایت از بخش خصوصی بستری را فراهم کنند تا سنت های پهلوانی و میدانی هم احیا شود.

وی بیان کرد: هر بخشی باید به نوبه خود در راستای ترویج فرهنگ ها و مشاغل بومی و سنتی از جمله ورزش های باستانی، چارق دوزی، ارغوان بافی، پنبه زنی و دیگر مشاغل قدیمی همکاری لازم را داشته باشد تا هویت ملی باقی و پا برجا بماند.

نوای پهلوانی مولا در جوار شهدای گمنام مشهد

رئیس هیئت کشتی پهلوانی و زور خانه ای مشهد همچنین از برگزار ی نمایش زور خانه ای طی 10 روز آینده با حضور 12 نفر از زبده ترین پهلوانان مشهدی و برترین مرشد استان مسعود بزازان خبر داد .

وی ادامه داد:نوای پهلوانی مولا علی (ع) در جوار شهدای گمنام مشهد و در ایام فاطمیه حال و هوای غیر قابل توصیفی را به محله خاطرات خواهد داد.

موسوی ابراز کرد: برپایی محله خاطرات در جوار شهدای گمنام جبل النور و پرده خوانی مصیبت حضرت زهرا (س) علاوه بر ترویج مشاغل فراموش شده و ورزش زور خانه ای و پهلوانی فضای قدیمی و معنوی مشهد را ترسیم ساخته است.

کد خبر 254104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز