همشهری آنلاین: مدیر باغ موزه قصر بر تلاشش برای احیای دوباره برج جن و ساخت هتلی در این باغ موزه برای اینکه مردم با اسکان شبانه در آن حال و هوای این محل تاریخی را تجربه کنند، خبر داد.

موزه

به گزارش مهر، محمدرضا سعیدی، رئیس باغ موزه قصر در نشست خبری که شب گذشته 23 فروردین ماه برگزار شد، خانواده را مهمترین رکنی دانست که قصد دارند اعضای آن را به بازدید از باغ موزه قصر ترغیب کنند.

وی در این مورد گفت: شعار ما در سال 93 «خانواده در قصر» است که این خانواده دو معنا دارد؛ اول خانواده به معنای عام خانواده ایرانی و دوم خانواده گروه‌های خاص همچون خانواده‌های هنرمندان، خانواده سینماگران و خانواده اصحاب رسانه است.

وی افزود: در راستای هدف گذاری برای سال 93 گام اول را از جمعه همین هفته برداشتیم و در شلوغ‌ترین ساعت بازدید باغ موزه زندان قصر یعنی جمعه‌ها ساعت 17 تا 20، بازدید برای خانواده‌ها را رایگان کردیم.

رئیس باغ موزه قصر خاطرنشان کرد: بیشتر برنامه‌هایی که اجرای آنها را در نظر داریم، دیدی فرهنگی دارد و با هزینه‌های ناچیز و البته هدفمند اجرا خواهد شد.

تمام برنامه‌هایی هم که می‌ریزیم برای این است که افراد و خانواده‌ها را هرچه بیشتر به این مکان فرهنگی و تاریخی جذب کنیم و برای این جریان از هر ابزاری استفاده خواهیم کرد.

سعیدی به تصویب برنامه بلندمدت برای باغ موزه اشاره کرد و گفت: طوری برنامه‌ریزی کردیم که با تغییر مدیریت‌ها اتفاق خاصی برای برنامه‌های فرهنگی باغ موزه زندان قصر نیافتد و آنها همچنان ادامه داشته باشد.

مانند سمپوزیوم نقاشی تهران که اسفندماه سال 92 برگزار شد و قرار است به صورت سالانه در باغ موزه قصر اجرا شود.

وی اعلام کرد که برای هر 12 ماه سال 93 یک برنامه فرهنگی در باغ موزه قصر اجرا خواهد شد که به عنوان نمونه سعیدی از برگزاری برنامه بزرگداشت برای عطار نیشابوری، بزرگداشت روز ملی خلیج فارس، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، بزرگداشت فردوسی، بزرگداشت مولوی، بزرگداشت شیرعلیمردان خان بختیاری و نیز برگزاری کارگاه معماری در سال 93 خبر داد.

سعیدی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای دیگر با دانشکده معماری صحبت شده و به مدت 18 روز از 10 تا 28 خرداد نزدیک به 150 دانشجوی فوق‌ لیسانس در این باغ‌موزه ورک‌شاپ معماری برگزار خواهند کرد.

رئیس باغ موزه قصر همچنین به انعقاد قراردادی با کاخ گلستان تهران خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که داریم این است که در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی یک سری برنامه‌های مشارکتی با کاخ گلستان انجام دهیم که نام آن را از گلستان تا قصر نهاده‌ایم.

وی به برگزاری سمپوزیوم تصویرسازی در باغ موزه زندان قصر اشاره کرد و توضیح داد: سمپوزیوم تصویرسازی با موضوعاتی که مرتبط با زندان قصر هستند مانند قصر قاجار، بیسیم، قنات، عکاسی در زندان و ... با کمک انجمن تصویرگران ایران برگزار خواهد شد.

سعیدی به توجه زیاد مدیریت موزه باغ موزه قصر برای معرفی درست این مکان فرهنگی تاریخی به بازدیدکنندگان اشاره کرد و گفت: ما زندانبانی که 35 سال پیش در این موزه مشغول به کار بوده به صورت کاملا اتفاقی پیدا کردیم و با بیش از 15 ساعت اخذ اطلاعات از وی بسیاری از ناگفته‌های این مکان را برای مخاطبان بازگو خواهیم کرد.

از جمله این موارد برج جن است که این فرد موضوع آن را مطرح کرد و با تحقیق فهمیدیم که این موضوع صحت دارد پس قصد داریم برج جن را در باغ موزه زندان قصر احیا کنیم.

وی از راه‌اندازی طرح هتل زندان خبر داد و گفت: این طرح را از اول سال 93 کلید زدیم تا افرادی که تمایل دارند بتوانند یک شب را در هتلی که در باغ موزه تعبیه شده بمانند و شرایط شب‌های این مکان تاریخی را درک کنند.

رئیس باغ موزه قصر خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که مدیران شهری و کشور را قانع کنیم که زندان اوین را نیز آزاد و آن را به صورت هتل - زندان اداره کنند.

وی در پاسخ به وضعیت بودجه باغ موزه قصر توضیح داد: بودجه ما زیاد نیست ولی صبر کردیم تا مبلغ دقیق آن تعیین شود و بعد از تعیین این مبلغ متناسب با آن برنامه‌ریزی کردیم.

سعیدی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه ما روزانه تنها 15 نفر بازدید کننده داریم دغدغه اش را بالا بردن میزان بازدید از باغ موزه قصر بیان کرد و گفت: طبق نظرسنجی و آمار شهرداری بین 6 مجموعه تاریخی شهری، برج میلاد بیشترین بازدید روزانه و باغ موزه زندان قصر کمترین بازدید روزانه را دارا است.

کد خبر 255697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز