همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت از ایجاد فرصتی دوباره برای مشتاقان سفر به عتبات عالیات در ایام نوروز خبر داد.

عتبات عالیات

سعید اوحدی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: برای مشتاقان تشرف به عتبات در ایام نوروز که موفق به نام نویسی نشده‌اند دستورالعمل مشخصی تهیه شده و به همه دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز قانونی بند «پ» از سازمان حج و زیارت هستند ابلاغ شده است.

وی افزود: دفاتر کارگزاران زیارتی می ‌توانند در قالب دستورالعمل، خارج از پیش ثبت نام های صورت گرفته در ایام نوروز متقاضیان را اعزام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس آخرین آمار شمار زائران عتبات در ایام نوروز نسبت به بقیه ایام سال 60 درصد افزایش یافته است و تعداد اعزام ها در این ایام از مرز 90 هزار نفر خواهد گذشت.

اوحدی با توجه به شرایط خاص امنیتی حاکم در عراق به زائران عتبات توصیه کرد: مردم برای تشرف به عتبات به دفاتر خدمات زیارتی مراجعه کنند تا سفرشان در قالب برنامه‌های گروهی تنظیم و بیمه، خدمات پزشکی و امنیت زائران فراهم شود.
وی تاکید کرد: زائران حتما از مجاری قانونی و با کاروان های مجاز به عتبات عالیات مسافرت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان این که ارز مربوط به هزینه زائران عمره و تمتع تامین شده است و به موقع حواله خواهد شد،گفت: با هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی، مکانیزم خوبی طراحی شد که بتوانیم ارز را با روش جدیدی به مقصد عربستان حواله کنیم.

اوحدی گفت: با توجه به شرایط تحریم، تامین و انتقال ارز به عربستان در یک سال گذشته با دشواری‌های بیشتری روبرو بود اما امسال موفق شدیم با هماهنگی بانک مرکزی، ارز را همچون سال های گذشته به نرخ مبادله ای برای زائران عمره و تمتع تامین کنیم.

وی افزود: زائران سال‌هاست که مبالغی را در شبکه بانکی کشور سپرده گذاری کرده‌اند و توقع منطقی دارند که بعد از سال‌ها انتظار، ارز به صورت مبادله‌ای تامین شود.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره ارز مسافرتی زائران تمتع، عمره و عتبات گفت: بر اساس روال گذشته 200 دلار به زائران تحویل داده می‌شود.

اوحدی با بیان اینکه تاکنون 370 هزار نفر از زائران ایرانی به عمره اعزام شده‌اند، گفت: در ایام نوروز تعداد پروازهای عمره افزایش می یابد به گونه‌ای که 100 پرواز در هفته به حدود 110 پرواز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در ایام نوروز حدود 80 هزار نفر به سفر عمره مشرف می‌شوند که با احتساب عمره گزارن مشرف شده تعداد عمره گزاران تا پایان نوروز به 450 هزار نفر خواهد رسید.

اوحدی یادآور شد: ظرفیت کاروان های عمره تکمیل شده و فراخوان جدیدی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره حج تمتع نیز گفت: با تمهیدات سازمان حج و زیارت،اعلام اولویت‌ها برای نام نویسی در کاروان های حج 93 به صورت پلکانی صورت گرفت و همچنین متقاضیان اعزام هزینه سفر حج را در دو قسط پرداخت می‌کنند تا در ایام پایانی سال از لحاظ اقتصادی به آنان فشار وارد نشود.

اوحدی افزود: مبلغ قسط اول پنج میلیون تومان است که مبلغ ودیعه گذاری اولیه و سود تعلق گرفته به آن کسر شده و زائران حدود دو و نیم تا سه میلیون تومان به بانکها پرداخت کردند و قسط بعدی هزینه تعیین شده برای کاروان‌ها بر مبنای درجه بندی آنهاست که با کسر 5 میلیون تومان قسط اول،زائران آن را در هفته اول اردیبهشت پرداخت خواهند کرد.

اوحدی با بیان این که بعثه مقام معظم رهبری بعد از ایام نوروز به سرعت برنامه‌های آموزشی مدیران کاروان ها، زائران و روحانیان حج را شروع می‌کند توصیه کرد: زائران عمره و تمتع در برنامه‌های آموزشی حضور پیدا کنند تا پیش از سفر معنوی خود با مناسک حج آشنایی پیدا کنند.

کد خبر 253706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز