مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: معاون شهردار تهران بابت تأخیر پیش آمده در افتتاح بخش جنوبی خط ۳مترو از شهروندان تهرانی عذرخواهی کرد.

خط 3مترو به لحاظ تونل، ایستگاه و تجهیزات مربوط به ایستگاه‌ها و هدایت قطار و ناوگان 100درصد آماده است و تنها مشکلی که وجود دارد مربوط به پله‌برقی‌های این خط است.

به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی، با توجه به اینکه 2بار تأمین‌کنندگان داخلی و خارجی در ارتباط با رساندن پله برقی دچار مشکل شدند و با توجه به تأکید شهردار تهران درخصوص افتتاح این خط همراه پله‌برقی، این تأخیر به‌وجود آمده است. نمونه ایرانی پله برقی ساخته شده با حوادثی مواجه و باعث شد دیگر به این پله برقی اطمینان نشده و آنها نصب نشوند. بدین‌ترتیب قرارداد جدیدی برای ورود پله برقی منعقد شد. از سوی دیگر شهردار تهران نیز تأکید دارد به‌دلیل مشکلاتی که برای شهروندان به لحاظ رفت‌وآمد به عمق زمین به‌وجود می‌آید، این خط بدون پله برقی افتتاح نشود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پس از نصب پله‌های برقی این خط افتتاح می‌شود، تصریح کرد که با طرف خارجی صحبت کردیم تا بتوانیم پله‌های برقی را تأمین کنیم و پیگیر هستیم تا هرچه زودتر پله‌ها را نصب کنیم و بیش از این شرمنده شهروندان نشویم. با آماده شدن پله‌های برقی و افتتاح این بخش از متروی تهران، طول خطوط به بهره‌برداری رسیده مترو 8.5درصد افزایش می‌یابد و از 140به 152کیلومتر می‌رسد. افزوده شدن 12کیلومتر مترو و 5ایستگاه به خطوط حمل‌ونقل شهری، مترو را برای نخستین بار به جنوب غربی پایتخت می‌رساند تا شاهراه متروی تهران، نمادی بزرگ از کاهش فاصله جنوب و شمال باشد. عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3مترو از چهارراه ولیعصر تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386تا سال 1390فقط 10درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم‌نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

فاز نخست خط 3متروی تهران در بخش میانی، آذرماه سال گذشته، حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7کیلومتر به بهره‌برداری رسید و با افتتاح 12کیلومتر از این خط در بخش جنوبی، گام بزرگی برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه به طول 37کیلومتربرداشته می‌شود. قرار است کار ساخت این قطعه، از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران و شهرک‌قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد.

این خط به‌عنوان نخستین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی را با خطوط 7، 6، 4، 1و 8متروی تهران داراست. خط 3در ایستگاه چهارراه ولیعصر با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصربا خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1و در ایستگاه مولوی با خط 7تقاطع دارد و می‌تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا کند.

خط 3مترو همچنین با 7بزرگراه، 6میدان اصلی(میدان راه‌آهن و غیره) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع داشته یا از آنها عبور می‌کند و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، میدان ولیعصر، خیابان ولیعصر، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به‌عنوان مناطق پرتردد پوشش می‌دهد. فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط 1200متر است که برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه 2ورودی درنظر گرفته شده که در میادین اصلی به 4ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابه‌جایی روزانه یک میلیون مسافر را داراست که طبعاً ظرفیت کامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.

کد خبر 253667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز