شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر دفاع گفت ایران حاضر است با کشورهای منطقه پیمان منع تعرض امضا کند.

وی درخصوص خطر حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به مراکز هسته ای ایران گفت: گرچه شاید انجام چنین اقدام حماقت آمیزی از سوی نومحافظه کاران حاکم بر کاخ سفید محتمل باشد،اما تصور می کنم هنوز آن قدر آدم عاقل در آمریکا یافت می شود که آنها را ازچنین حماقتی برحذر دارد.

سردار مصطفی محمدنجارکه درگفت وگویی تفصیلی با همشهری به مناسبت هفته دولت سخن می گفت افزود: آمریکا برای اقدام علیه ایران نیاز به حمایت افکار عمومی دارد.افکار عمومی آمریکا در حال حاضر به شدت از این گونه تجاوزات منزجر است.

علاوه بر آن، آمریکایی ها برای برون رفت از باتلاقی که در آن گرفتار آمده اند بیش از پیش به ایران نیاز دارند.

سران رژیم صهیونیستی هم از آسیب پذیری شدید خود در برابر ما به خوبی آگاهند. بنابراین بعید است تمایلی به خودکشی داشته باشند، چون هر نوع تحرک نظامی علیه ایران به منزله خودکشی آنان است.

با وجود این، گرچه ما مخالف هرنوع درگیری نظامی هستیم، اما اگر مراکز هسته ای مورد تعرض قرار بگیرد، با « جدیت » و « قاطعیت » واکنش نشان خواهیم داد.

وزیر دفاع با اشاره به توان دفاعی ایران در مقابله با آمریکا تصریح کرد: همه می دانند که آمریکایی ها از حیث فن آوری نظامی و جنگ افزارهایی که در اختیار دارند بسیار مجهزتر از ما هستند. بودجه نظامی سالیانه آنها چندین برابر بودجه نظامی ما است.

اما، همان گونه که در جواب سئوال قبلی تان گفتم، « فن آوری نظامی » تنها یکی از فاکتورهای مهم مؤثر بر توان دفاعی است.

عامل کلیدی دیگر نیروی انسانی و روحیه آنان است.وی افزود: مطالعاتی که اخیراً خود آمریکایی ها انجام داده اند، نشان می دهد که روحیه ارتش آمریکا پس از حوادث عراق به شدت کاهش یافته است.

عراق خاطره ویتنام و شکست آمریکا در باتلاق آن کشور را برای آنها زنده کرده است.

یافته های دپارتمان های مختلف ارتش آمریکا نشان می دهد که اگر ارتش آمریکا درگیر یک جنگ دیگر بشود، در همان روزهای نخست جنگ بیش از ۵۰درصد آنها دچار « تلفات روانی » می شوند و از ادامه جنگ باز می مانند.

نجار ادامه داد: از آن گذشته، یک ارتش زمانی می تواند بجنگد که از پشتوانه « افکار عمومی » برخوردار باشد.

آمریکا در سطح منطقه از هیچ گونه پایگاه مردمی برخوردار نبوده وبالعکس پشتوانه آن تنفر عمومی در منطقه و مخالفت گسترده جامعه بین المللی می باشد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از یک پایگاه قوی مردمی در داخل و خارج از مرزهای خود برخوردار می باشد.

بنابراین اگر مجموع فاکتورها را در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که توان دفاعی نیروهای مسلح ما بسیار فراتر از توان دفاعی ارتش آمریکا است و لذا اگر روزی هیأت حاکمه آمریکا حماقت کند و فکر حمله به ج.ا.ایران را به هر نحو عملی سازند، آن گاه باید منتظر فعال شدن آتشفشان بسیار قوی در سطح منطقه باشند و بزرگترین شکست تاریخ خود را تجربه کنند.

وی تأکید کرد: ما بارها تأکید کرده ایم که آرامش و امنیت در منطقه فقط با همدلی و همکاری کشورهای منطقه حاصل می شود و نیازی به دخالت نیروهای فرامنطقه ای نیست.

برای عملی کردن این راهبرد و ایده آماده هستیم رزمایش هایی را با کشورهای منطقه برگزار کنیم.
حتی حاضریم با کشورهای منطقه«پیمان منع تعرض » امضاء کنیم.

یکی از پیشنهادهای دیگر ما برگزاری اجلاس مشترک وزرای دفاع کشورهای منطقه است. چنین اجلاسی می تواند زمینه عملی کردن مانور مشترک و امضای پیمان عدم تعرض را فراهم سازد.

وی درمورد توان موشکی ایران گفت: ما در این مرحله براساس یک چارچوب امنیتی ـ دفاعی از صنایع موشکی به منزله یک « استراتژی بازدارنده » در برابر تهدیدات بهره گرفتیم و در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست یافتیم به گونه ای که امروزه صنایع موشکی ایران از زمره یکی از پیشرفته ترین صنایع موشکی دنیا است و قادر است تهدیدات مختلف رادر نطفه خفه کند.

مشروح این گفت و گو به زودی در همشهری منتشر می شود.

کد خبر 2534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز