مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: ۴نفر از اعضای شورای شهر تهران روز پنجشنبه ‌خودروهای خود را در حرکتی نمادین برای معاینه فنی به مرکز معاینه فنی بیهقی آوردند تا هم در این روزهای آخر سال مردم را برای ایمنی و بهبود کارکرد خودروهایشان ترغیب کنند و هم در جریان آخرین وضعیت فعالیت مراکز معاینه‌ فنی پایتخت قرار بگیرند.

معاینه فنی خودروهای شخصی اعضای شورای شهر

رحمت‌الله حافظی، عبدالحسین مختاباد، اقبال شاکری و معصومه آباد، این 4عضو شورای شهر تهران بودند که عصر روز پنجشنبه به مرکز معاینه فنی بیهقی رفتند.

اما پیش از آغاز معاینه فنی خودروهای اعضای شورای شهر سیدعلی رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران در حضور اعضای شورای شهر به ارائه گزارشی از عملکرد مراکز معاینه فنی پرداخت. وی در این دیدار، قول داد درصورت همکاری مسئولان و شهروندان، کارهای معاینه هیچ خودرویی بیشتر از 20دقیقه زمان نبرد. سخن رضوی از همکاری مسئولان از آن جهت بود که پلیس باید با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد جدی کند. به گفته وی، یکی از راهکارها برای بالا بردن مراجعات این است که پلیس از مرکز اطلاعات ستاد معاینه فنی، صورت وضعیت خودروها را بگیرد و با اطلاع‌رسانی هشدارهای لازم را به مالکانی که برگه معاینه فنی ندارند بدهد. این نکته مورد نظر حافظی و شاکری 2عضو شورای شهر تهران هم بود. البته حافظی اضافه کرد که پلیس می‌تواند مانند کاری که بیمه‌گذاران می‌کنند پس از برقراری ارتباط با این مرکز اطلاعات، به کسانی که مهلت معاینه فنی‌شان رو به پایان است نیز اطلاع‌رسانی کند و به دیگران که معاینه فنی ندارند مثلا یک‌فرجه 3هفته‌ای دهد.مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی پایتخت همچنین با اشاره به حضور بخش خصوصی در مراکز معاینه فنی افزود: هیأت مدیره ستاد با حمایت از بخش خصوصی موافق است اما باید پلیس هم پای کار بیاید.

قانون معافیت معاینه فنی اصلاح شود

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اما درخصوص حرکت نمادین خود در مراجعه به مرکز بیهقی ضمن قدردانی از پیگیری روزنامه همشهری برای تحقق این مسئله گفت: این حرکت به‌ این خاطر بود تا یادآوری شود که اهمیت معاینه خودرو در مشغله‌های پایان سال فراموش نشود‌ زیرا نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و خطرات سفر دارد. رحمت‌الله حافظی همراهی اصحاب رسانه را در این خصوص به فال نیک گرفته و مطالبه رسانه‌ها را عاملی مهم برای کمک کردن در افزایش مراجعات به مراکز معاینه فنی دانست. وی همچنین تردد بدون معاینه فنی را بی‌عدالتی و ظلم در حق کسانی دانست که به قانون و شهروندان احترام می‌گذارند. حافظی به بحث مصوبه مجلس برای معافیت 5ساله خودروهای نو از معاینه فنی هم اشاره کرد و اینچنین اظهار داشت که از ابتدای شروع به‌کار شورای چهارم، رایزنی‌های بسیاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، به‌طوری که 3هفته پیش در جلسه‌ای با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تمامی اعضای کمسیون بر اهمیت و اصلاح قانون معافیت 5ساله معاینه فنی تأکید کرده و قول همراهی و مساعدت برای کاهش سن معاینه فنی را داده‌اند. وی از نمایندگان مجلس خواست تا طی یک‌طرح دوفوریتی نسبت به کاهش سن معاینه فنی و اصلاح قانون اقدام کنند. حافظی ادامه داد: اگر در مسیر کاهش سن معاینه فنی نظرات و ایراداتی مانند کمبود مراکز هست، حتما می‌پذیریم و با همکاری وزارت کشور و شهرداری تعداد خطوط و مراکز افزایش خواهند یافت یا اگر استانداردها زیر سؤال است، استانداردها ارتقا خواهند یافت.نکته دیگری که حافظی به آن اشاره داشت این بود که گاهی خودرویی نمی‌تواند در شهر تهران معاینه فنی بگیرد اما در حاشیه شهر به آن معاینه فنی می‌دهند و با تردد در پایتخت، مشکل ایجاد می‌کند.

معاینه فنی مانند بیمه شخص ثالث

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز در زمان حضور خود در مرکز معاینه فنی بیهقی به نقش 25درصدی معاینه خودرو در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: شهروندان باید بر اهمیت معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و کاهش حوادث رانندگی واقف باشند و با مراجعه به مراکز ایمنی سفرهای خود را تضمین کنند. وی با تأکید بر اینکه پلیس راهور باید به‌عنوان یک پای کار در الزام شهروندان به معاینه فنی وارد عمل شود، لزوم داشتن برگه معاینه فنی را مانند بیمه شخص ثالث دانست. همچنین شاکری از مصوبه‌ای در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا خبر داد که براساس آن ردیف‌ها و اعتبارات لازم برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی طی 2سال دیده شده است.یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در این حضور نمادین اعضای شورای شهر آلودگی موتورسیکلت‌ها بود. حافظی میزان آلایندگی موتورها را 8برابر خودروها اعلام کرد و در مورد آلودگی صوتی آنها نیز اینطور گفت که در فاصله 10متری آلودگی صوتی یک‌موتور 80دسی‌بل است، درحالی‌که آلودگی صوتی قابل تحمل هر شهروند 45دسی‌بل است. وی به همین‌خاطر اجبار معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها و جایگزینی تدریجی آنها با موتورسیکلت‌های برقی را با اهمیت توصیف کرد.

لزوم معاینه فنی برای ایمنی و کاهش آلودگی هوا

معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پس از انجام معاینه فنی خودروی شخصی مدل سال92 و دریافت برگه معاینه، بیان کرد: پیش از آنکه با خودروی شخصی به سفر برویم برای تشویق مردم به‌منظور مراجعه به مراکز معاینه فنی این حرکت نمادین را انجام دادیم. اینطور که آباد گفت این در حالی است که طبق اعلام سازنده در برگه گارانتی، خودروی ایشان هنوز به معاینه فنی نیاز ندارد و در صحت و سلامت است. وی با بیان اینکه مکررا موضوع کاهش معافیت معاینه فنی از 5سال به 2سال را مطرح کرده است، افزود: «فکر می‌کنم وقتی خودروساز تضمین سلامت یک‌خودرو را 18ماه اعلام می‌کند مغایر با آن چیزی است که معافیت از معاینه فنی 5سال اعلام می‌شود. حداقل باید ادله کافی برای این مسئله آورده شود.» وی معاینه فنی خودرو را یک وظیفه شهروندی دانست و گفت: معاینه فنی با 2رویکرد تضمین ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تمامی اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم بر انجام مستمر و بموقع آن تأکید دارند.

همچنین رحمت‌الله حافظی از پلیس راه خواست تا الزام داشتن معاینه فنی هنگام تردد خودروها در سفرها را جدی بگیرد. رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: اگر خون فردی به‌خاطر معافیت 5ساله معاینه فنی خودرو در سانحه تصادف ریخته شود، شرعا همه افرادی که در تصویب آن قانون نقش داشته‌اند، مسئولند. مؤسسه استاندارد نیز باید وارد قضیه ارتقای استانداردهای مراکز فنی شود.

عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز در این برنامه اینگونه گفت که اگر شهرداری‌ها بخشی از هزینه‌های معاینه فنی را در سراسر کشور تقبل کنند تعداد مراجعان افزایش می‌یابد. مختاباد درباره علت حضور نیافتن دیگر اعضای شورای شهر در این مراسم نیز گفت که شاید به‌خاطر مشغله‌های شب‌عید تعداد بیشتری از اعضا نتوانستند به مرکز بیهقی مراجعه کنند. وی همچنین در مورد آلودگی هوا بیان داشت: «ما قدم‌های بزرگی را در شورای شهر برداشته‌ایم و یکی از آنها تعامل با دولت بود که ماحصل آن قولی بود که آقای زنگنه، وزیر نفت برای عرضه بنزین پاک داد. البته باید هم‌راستای این مسئله استانداردهای فنی خودروهای تولید داخل نیز افزایش یابد.» با وجود این وی اعلام کرد شورا فقط یک ‌نهاد نظارتی است و قدم‌های اجرایی باید از سوی دولت برای کاهش آلودگی هوا برداشته شود.

اقبال شاکری هم پس اینکه آزمایش‌های لازم روی خودرویش صورت گرفت و موفق به اخذ برگه معاینه فنی شد، گفت: «برای توسعه خوبی‌ها باید چنین حرکت‌هایی از سوی مسئولان و مدیران مورد توجه قرار گیرد. وقتی مردم می‌بینند نماینده‌های آنها به معاینه فنی خودرو اهمیت می‌دهند خودشان برای انجام آن ترغیب می‌شوند. پس باید استادان دانشگاه، روحانیون، وزرا، مسئولان و همه کسانی که مردم به آنها علاقه دارند به این امر مبادرت ورزند.»

کد خبر 253134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز