همشهری آنلاین: رئیس سازمان محیط زیست گفت که خودروسازان باید تا خرداد ۹۳ استانداردهای محیط زیستی را رعایت کنند و به آنها مهلت دیگری داده نخواهد شد.

ابتکار

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری، در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا کرده‌ایم که بر اساس آن از شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند، حمایت می‌شود.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که بخش توسعه اقتصادی و اشتغال کشور در راستای محیط زیست هدایت شود.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که چرا هیچ کدام از خودروسازها در نمایشگاه بین المللی محیط زیست امسال حضور ندارند، اظهار کرد: اینکه خودروسازها در این نمایشگاه نیستند مشکل ما نیست بلکه مشکل خودشان است.ضمن آنکه چه خودروسازها باشند و چه نباشند باید خود را با ضوابط و استانداردهای زیست محیطی همراه کرده و سیستم‌های مغایر با محیط زیستی خود را اصلاح کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همانگونه که وزارت نفت عرضه سوخت یورو4 را آغاز کرده و در همان شکل به طور کامل، خودروسازان نیز باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند.

ابتکار با بیان اینکه آخرین مهلت استاندارد یورو4 برای خودروسازان خردادماه سال 93 است افزود: این مهلت دیگر تمدید نخواهد شد و جدیت دولت در این دوره به گونه‌ای است که حتی رئیس جمهور نیز بارها بر مسائل محیط زیست تاکید کرده و سخنان معاون اول ایشان نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نشان از جدی بودن مسائل زیست محیطی برای دولت است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: اگر وزارت نفت نمی‌تواند تولید بنزین پتروشیمی را متوقف کند باید به سمت واردات بنزین استاندارد روی بیاوریم و در هر صورت وزارت نفت باید هرچه سریعتر تولید بنزین پتروشیمی را متوقف کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توزیع سوخت استاندارد در کلانشهرها اولویت دولت باید باشد افزود: وزارت نفت با وجود محدودیت‌های جدی زیرساختی که دارد تمام تلاش خود را برای دستیابی به این هدف به کار می‌برد. امیدواریم که هرچه سریعتر بنزین استاندارد در اختیار مردم قرار گیرد.

ابتکار در خصوص وضعیت محیط بانان زندانی و محکوم به اعدام نیز اظهار کرد: در جهت رضایت گرفتن برای محیط بانان اسیر در زندان‌ها تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ان‌شاالله هرچه سریعتر رضایت شاکیان را بگیریم.

بدون توجه به اقتصاد سبز نمی‌توان به توسعه پایدار دست یافت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث هدفمندسازی یارانه‌ها را باید از این جهت که به کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای و افزایش بهره‌وری و بهینه سازی مصرف انرژی کمک می‌کند مورد توجه قرار داد.

به گزارش ایسنا ابتکار همچنین در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با اشاره به حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه و سخنرانی وزیر محیط زیست کشور ارمنستان و سفیر ایتالیا در ایران، اظهار کرد: افتتاح اولین پارک بین مرزی میان ایران و ارمنستان به عنوان پارک صلح و دوستی ارس نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بحث اقتصاد سبز یکی از محورهای اصلی برنامه‌های رئیس جمهور بود که در روزهای اول ریاست جمهوری ایشان به مجلس ارائه شد، از این رو مسئولان نیز بر این موضوع تاکید فراوان دارند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: امروز در دنیا موضوع مدیریت توسعه با روابط و استانداردهای سازگار با محیط زیست و پایداری توسعه یک اصل پذیرفته شده و قطعی تلقی می‌شود و ما نیز که رشد اقتصادی بهبود شرایط اشتغال و افزایش تولید را هدف خود قرار داده‌ایم باید به این اصل پایبند باشیم چرا که می‌توان هم رشد اقتصادی داشت و هم تخریب آلودگی محیط زیست را کاهش داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: واحدهای تولیدی باید بتوانند انرژی، منابع و آب خود را مدیریت کرده و تولیدی سازگار با محیط زیست داشته باشند.

ابتکار گفت: در زمانی که کار دولت یازدهم شروع شد از نظر شاخص‌های زیست محیطی وضعیت نامطلوبی داشتیم که نشان می‌داد از اهداف، برنامه‌ها و چشم انداز کشور فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: بهینه سازی مصرف انرژی، اصلاح الگوی مصرف آب در بحث کشاورزی، خانگی و صنعتی و افزایش بهره وری باید مدنظر همه واحدهای اقتصادی قرار گیرد. همچنین باید مسئله طراحی سبز در احداث واحدهای تولیدی را مورد توجه قرار دهیم چرا که دیگر زمان آن نیست که ابتدا به توسعه دست پیدا کنیم و پس از آن به دنبال اصلاح مشکلات بهوجود آمده باشیم.

ابتکار تاکید کرد: اگر در توسعه اقتصادی مسیر درستی در پیش روی خود داشته باشیم این موضوع می‌تواند حتی مشاغل جدیدی مانند بازیافت، انرژی‌های نو و غیره که برای بخش خصوصی هم جذاب است، ایجاد کند.

معاون رئیس جمهوری گفت: گرچه نقش سازمان حفاظت محیط زیست بهبود وضعیت محیط زیست است اما تنها زمانی می‌توانیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم که اقتصاد سبز را هم در کشور پیش ببریم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست یک اقدام راهبردی برای حمایت از فعالین اقتصادی است که ملاحظات زیست محیطی را در کارهای خود رعایت کرده و یا در عرصه‌های مربوط به فناوری‌های محیط زیست سرمایه ‌گذاری کرده‌اند.

ابتکار ادامه داد: امیدواریم سال آینده بیشتر بتوانیم از جامعه بین‌المللی برای حضور در نمایشگاه دعوت کنیم چرا که مسائل محیط زیست جهانی بوده و باید فارغ از مسائل سیاسی و مرزبندی‌ها مدنظر قرار گیرد.

کد خبر 249511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز