همشهری آنلاین: رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: با توجه به شرایط فعلی و زیرساخت‌های موجود علاوه بر هزینه‌های گزاف، اراده ملی را می‌طلبد تا ظرف مدت ۵ سال از تمام بحران‌های زیست محیطی عبور کنیم.

عبور از بحران زیست محیطی کشور ۵ سال زمان نیاز دارد

به گزارش ایرنا، کیومرث یزدان پناه گفت: پدیده‌هایی مثل گسترش بیابان‌ها و لجام گسیخته شهرها، خشکیدگی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، محدودیت ذخایر منابع آبی زیرزمینی و آلودگی شهرها می‌تواند کشور را تا 15 سال آینده دچار مشکل جدی زیست محیطی کند که باید چاره جدی برای مقابله با آن اتخاذ کرد.

روند اشتباه تغییر اکوسیستم همچنان دنبال می‌شود و هرچقدر زمان به جلو پیش می‌رود کشور ما از لحاظ هزینه، خسارت بیشتری را متحمل خواهد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما به یکباره از مرحله سنتی به صنعتی وارد شد و فرصتی پیش نیامد تا نیروی انسانی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست آموزش‌های لازم را فرا گیرد و در واقع این جهش و توسعه ناگهانی تبعاتی را در درازمدت برای کشور به دنبال داشت که هم اکنون شاهد آن هستیم.

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر علاوه بر امکانات و تجهیزات، اراده ملی نیاز است تا ظرف مدت 5 سال مشکلات زیست محیطی کشور کنترل شود در غیر این صورت به علت بی‌تدبیری و بی‌توجهی‌ها به آمایش ملی سال‌ها زمان نیاز است و طی این مدت نیز مشخص نیست چه بر سر کشور خواهد آمد.

یزدان پناه افزود: قبل از سال 1970 کشورهای آلمان، آمریکا، هلند، اسپانیا، فرانسه، انگلستان نیز در روند توسعه خود دچار خطا شدند، اما در سال 1970 متوجه خطای خود شدند و با اجرای اقدامات لازم از ادامه اشتباه خود جلوگیری و تمام مباحث توسعه را متناسب با توانمندی‌های اکولوژیک جغرافیای طبیعی خود در نظر گرفته و پیاده کردند.

برخی معتقدند کشورهایی که به جغرافیا، ریاضیات، فلسفه به صورت بنیادی توجه می‌کنند، جزو کشورهای توسعه یافته هستند در غیر این صورت کشورهایی هستند که با مسکن مشکلات خود را حل می‌کنند متاسفانه ما نیز در مراحلی از این توسعه گرفتار هستیم و با مسکن مشکلات زیست محیطی خود را حل می‌کنیم.

وی ادامه داد: حال ما نیز باید هرچه سریع‌تر اشتباه خود را در روند توسعه کشور مورد ارزیابی قرار داده و تدابیر جدی در این خصوص اتخاذ کنیم.

کد خبر 248061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز