سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تقریبا تمام شبکه‌های تلویزیون در آخرین بهار عزت‌الله ضرغامی در ساختمان شیشه‌ای جام جم سنگ تمام گذاشته‌اند؛ از تولید ۴مجموعه طنز تا پخش به‌روزترین فیلم‌های سینمای جهان که شامل برنده‌های اسکار ۲۰۱۴هم می‌شود.

انیمیشن

تازه‌ترین نمونه «جاذبه» آلفونسو کوارون است که از شبکه 4روی آنتن می‌رود؛ فیلمی که ابراهیم حاتمی‌کیا در بخشی از سخنان روز یکشنبه‌خود در همشهری‌ از آن تعریف کرد.

سرگردان در فضا

جاذبه به کارگردانی آلفونسو کوراون مکزیکی یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال 2013و از دینی‌ترین و دیدنی‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر است. جورج کلونی و ساندرا بولاک در این تریلر علمی تخیلی نقش 2 فضانورد به نام‌های مت کوالسکی و رایان استون را بازی می‌کنند که همراه 3نفر دیگر مأمور تعمیر فضاپیمای هابل هستند. انهدام فضاپیمای روسی و در پی آن انفجار فضاپیمای آمریکایی با 3سرنشین باعث می‌شود مت و رایان در فضا سرگردان شوند. ذخیره اکسیژن آنها هم در حال اتمام است و باید زودتر چاره‌ای برای نجات جان خود بیندیشند. کوارون فیلمنامه فیلم 91دقیقه‌ای جاذبه را همراه پسرش جوناس نوشته و آن را با بودجه 100میلیون دلار ساخته است. جاذبه در اکران جهانی تا امروز بیش از 700میلیون دلار فروخته و در پرونده آن علاوه بر 7جایزه اسکار ازجمله بهترین کارگردان، حدود 95جایزه و 66نامزدی دیگر هم دیده می‌شود. نکته جالب اینکه تا امروز 600منتقد از سراسر جهان درباره جاذبه نقد نوشته‌اند، نمره فیلم در متاسکور 96از 100است و در imdb 8.2 از 10،ضمن اینکه در فهرست 250فیلم برتر این سایت در رده 175مشترک قرار دارد.

تازه‌ترین انیمیشن‌های جهان از پویا

نشست اعلام برنامه‌های ویژه نوروز 93شبکه پویا هم روز گذشته برگزار شد و مهم‌ترین خبر آن پخش انیمیشن‌های سینمایی «ابری با احتمال بارش کوفته‌قلقلی 2»، «من نفرت‌انگیز 2» و «دانشگاه هیولاها» در کنار چند فیلم مهم دیگر بود. قرار است نوروز امسال در مجموع 7000دقیقه انیمیشن پخش شود که از این میان 1500دقیقه سینمایی، 2800دقیقه مجموعه خارجی‌ و 2900دقیقه مجموعه ایرانی است‌.

ساعت پخش انیمیشن‌های سینمایی 21هر روز و تکرار 13:30روز بعد است. توربو، دانشگاه هیولاها، ابری با احتمال بارش کوفته‌قلقلی 2، هواپیماها، من نفرت‌انگیز 2، سامی 2، دوران دایناسورها، بال‌ها، تام و جری و لوبیای سحرآمیز، خرس‌های مهربان، جورج کنجکاو، سفر به دهلی، بازگشت به دریا، قلعه ما، کتاب جنگل 2، آرزوهای بزرگ، ملکه برفی، شهر پرندگان و افسانه ساریلا فیلم‌های سینمایی شبکه پویا در تعطیلات نوروز پیش رو هستند. در این میان فقط جای یخ‌زده خالی است که بهترین انیمیشن اسکار امسال شد.

یک انیمیشن میلیارد دلاری

در فهرست فیلم‌های شبکه پویا یک نماینده از اسکار دیده می‌شود با نام من نفرت‌انگیز 2که با بودجه 76میلیون دلار ساخته شده و احتمالا تا پیش از پخش از تلویزیون رقم فروش یک میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است. پیر کافین و کریس رنو 2کارگردان این فیلم 98دقیقه‌ای هستند که در 2بخش بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. من نفرت‌انگیز 2براساس برخی خبرها پرسودترین فیلم تاریخ سینما در 100سال اخیر است.

در میان مجموعه‌های ایرانی «تاریخ از این ور» در 52قسمت 22دقیقه‌ای پخش می‌شود و احتمالا می‌تواند موفقیت مجموعه شکرستان را تکرار کند. ضمن اینکه مجموعه‌های خارجی قهرمانان تنیس، پاندای کنگ‌فوکار، اژدهاسواران، بره ناقلا، باب اسفنجی، باگزبانی، بره کوچولو، چطور نقاشی کنیم و خرگوشک‌ها هم در نوروز 93از شبکه پویا روی آنتن می‌رود. در مجموع 57درصد انیمیشن‌های نوروزی خارجی است و 43درصد ایرانی. یک مستند و چند فیلم تحسین‌شده یک مستند و چند فیلم تحسین‌شده مستند «ماهی سیاه» با موضوع رام کردن دلفین‌ها که در عین شگفتی از راهیابی به جمع نامزدهای اسکار هشتاد و ششم بازماند، «بیهوشی» که تازه‌ترین ساخته دنی بویل خالق فیلم برنده اسکار «میلیونر زاغه‌نشین» است، «زندگی خصوصی والتر میتی» به کارگردانی بن استیلر، فیلم علمی تخیلی «حاشیه اقیانوس آرام» ساخته گیلرمو دل‌تورو، «پس از زمین»‌ام نایت شیامالان که بیشتر با «حس ششم» شناخته می‌شود با بازی ویل اسمیت و پسرش جیدن، «سرزمین موعود» گاس ون سنت با بازی مت دیمن، «قطار شب به لیسبون» بیل آگوست، «اطلس ابری» تام تیکور فیلمساز مستعد آلمانی و «بالاترین پیشنهاد» جوزپه تورناتوره خالق فیلم خاطره‌انگیز «سینما پارادیزو» دیگر فیلم‌های مهم نوروز امسال از شبکه‌های مختلف هستند.

کد خبر 252742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز