یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در فاصله کمتر از ۲هفته تا پایان سال۹۲ و آغاز سال جدید، هر روز خبرها و گزارش‌هایی تازه از برنامه‌های نوروزی تلویزیون منتشر و رسانه‌ای می‌شود.

سینمای جهان - فیلم تفنگدار تنها

مدیر شبکه یک روز گذشته مقابل نمایندگان رسانه‌ها نشست و در حالی از کاهش پخش فیلم‌های آمریکایی در یک سال اخیر خبر داد که 8فیلم از 13فیلم خارجی شبکه تحت مدیریت مهدی فرجی آمریکایی است و گل سرسبد آنها هم برنده جایزه بهترین فیلم از هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار.

یک سریال و 13فیلم

به گزارش همشهری، شبکه یک در نوروز93 علاوه بر پخش مجموعه تلویزیونی «پایتخت 3» به کارگردانی سیروس مقدم، مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی روز دنیا را برای پخش تدارک دیده است. پخش فیلم‌ها از 27اسفندماه آغاز می‌شود و تا 16فروردین ادامه می‌یابد. فیلم‌های شبکه یک هر روز ساعت16روی آنتن می‌رود و روز بعد ساعت9:30 تکرار می‌شود. از مهم‌ترین فیلم‌های ایرانی نوروز93 می‌توان به نخستین ساخته بلند نرگس آبیار کارگردان «شیار 143» اشاره کرد. پائولت محصول 2013فرانسه، دنیای وارونه محصول 2012کانادا، پنجمین روز نبرد محصول 2013مکزیک و نبرد سوداگران محصول 2012چین فیلم‌های غیرآمریکایی شبکه یک هستند. ضمن اینکه «استادبزرگ» وونگ کار-وای هم که از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های یک سال اخیر سینمای چین است، از این شبکه به نمایش درمی‌آید. این فیلم رزمی 130دقیقه‌ای با بودجه 40میلیون دلاری تولید شده و فقط در چین 50میلیون دلار فروخته است.

چند فیلم اسکاری

استادبزرگ که از حضور در میان 5نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بازماند، در 2رشته بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی لباس نامزد اسکار شد و البته در نهایت نصیبی از جوایز اسکار2014 نبرد. این فیلم با بازی تونی لیونگ و ژانگ زی‌یی در جشنواره برلین2013 هم حضور داشت و فقط در خود چین 50میلیون دلار فروخت. کار-وای استادبزرگ را با بودجه 40میلیون دلاری ساخته است.

حالا می‌بینی، تفنگدار تنها، 12سال بردگی، پیشتازان فضا، حمله به وال‌استریت، فراری، جک غول‌کش برایان سینگر و طعم انتقام هم فیلم‌های آمریکایی نوروز93 شبکه یک هستند. فرجی درباره پخش فیلمی که کمتر از 10روز پیش اسکار بهترین فیلم سال را گرفته، چنین گفته است: ما به پخش فیلم اسکاری افتخار نمی‌کنیم؛ 12سال بردگی مطابق اهداف ماست! اگر «تفنگدار تنها» هم همان The Loan Ranger گور وربینسکی باشد که نامزد 2جایزه اسکار بود، می‌شود گفت جمع فیلم‌های اسکاری شبکه یک جمع است. در تفنگدار تنها جانی دپ و هلنا بونهم کارتر ایفای نقش کرده‌اند.

در کنار فیلم‌های سینمایی خارجی، چند فیلم سینمایی ایرانی هم پخش می‌شود که هنوز اسامی و زمان پخش این فیلم‌ها مشخص نیست اما فیلم‌های تلویزیونی شبکه یک از این قرار است: یک‌ماه و ده روز، دنیای آقای سخی، 3میلیون دلار ناقابل، دکتر 3سوت کاظم راستگفتار، شک پیمان عباسی، به من نگو قراضه، ته خط منوچهر هادی و سرانجام اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند نرگس آبیار.

11فیلم ایرانی شبکه 3

شبکه3 در تعطیلات نوروز93 بیش از 10فیلم از سینمای ایران را روی آنتن می‌برد. این شبکه فیلم‌های حوض‌نقاشی، آزمایشگاه، پسر آدم، دختر حوا، استشهادی برای خدا، دزدان خیابان جردن، می‌زاک، 3خط موازی، خلافکاران و برج آرام را برای پخش در نوروز درنظر گرفته است. «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و بازی شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهراد فرزامی، سیامک احصایی و الهام کردا محبوب‌ترین فیلم تماشاگران سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بود.

«آزمایشگاه» حمید امجد با بازی رامبد جوان، باران کوثری و افشین هاشمی داستان یک جوان خجول شهرستانی است که با رتبه اول از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و برای استخدام به آزمایشگاه یک بیمارستان می‌آید. «پسر آدم، دختر حوا» دومین فیلم سینمایی جوان است که حامد کمیلی و مهناز افشار در آن بازی کرده‌اند. «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی محصول سال ۸۶ است و جمشید هاشم‌پور، احمد مهرانفر و محسن تنابنده ازجمله بازیگران آن هستند.

«دزدان خیابان جردن» به کارگردانی وحید اسلامی فیلمی است طنز محصول سال ۸۹ که فتحعلی اویسی، ارژنگ امیرفضلی، رضا شفیعی‌جم، حدیث فولادوند و رابعه اسکویی در آن ایفای نقش کرده‌اند. «می‌زاک» حسینعلی فلاح لیالستانی هم فیلمی است که نمایش آن در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر اعتراض اهالی رسانه را در قالب سوت و کف برانگیخت و جلسه نقد و بررسی فیلم فجر هم بسیار جنجالی شد. باران کوثری، محمدرضا فروتن، داریوش ارجمند، فاطمه معتمدآریا و جمشید مشایخی بازیگران اصلی می‌زاک هستند.

کد خبر 252443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز