شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

سفیر ایران در یونسکو از تصویب برگزاری مراسم بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا خبر داد.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر جلالی، سفیر ایران در یونسکو شنبه28 مرداد در نشست مطبوعاتی وزیر علوم، با بیان اینکه سالی به نام مولانا در یونسکو وجود ندارد، اظهار کرد: در یونسکو مراسم بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا تصویب شده است.

وی اظهار کرد: وزارت مسؤول یونسکو در ایران، وزارت علوم است که پیگیری برگزاری این بزرگداشت برعهده این وزارتخانه است.

دکتر جلالی در ادامه سازمان میراث فرهنگی، بنیاد ایران شناسی، وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، انجمن های علمی، شورای گسترش زبان فارسی و صدا و سیما را از جمله نهادهایی عنوان کرد که در برگزاری این مراسم با وزارت علوم همکاری می‌کنند.

وی گفت:‌ برنامه‌های مراسم بزرگداشت در چند روز آینده و پس از هماهنگی با مسؤولین اعلام خواهد شد.

دکتر جلالی با بیان اینکه علاوه بر برنامه‌های مشترک میان ایران، افغانستان و ترکیه درباره بزرگداشت مولانا، گفت: ایران برنامه‌های خاصی دراین باره در یونسکو برگزار می‌کند که سفیر کشورهای افغانستان، ترکیه و تاجیکستان حضور خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به وجود میراث فرهنگی ایران در شیکاگو، گفت: بلافاصله پس از اعلام این خبر، اعتراض رسمی و حقوقی طی نامه‌ای از جانب رییس سازمان میراث فرهنگی تسلیم یونسکو شد و در حال پیگیری است.

وی در ادامه با اشاره به پرونده ثبت‌ نوروز در میراث معنوی، اظهار کرد: پرونده نوروز به عنوان اولین ثبت اثر ایران در میراث معنوی به یونسکو تسلیم شد و در این میان ایران با هدف سنگینتر کردن وزن پرونده، 10 کشور دیگر از جمله قفقاز و ترکیه را در این موضوع دخیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه عمل ایران برای حراست از میراث معنوی کامل بوده است، خاطرنشان کرد: از 10 کشور دخیل کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ترکیه نیز باید برنامه عملی خود را ضمیمه پرونده می‌کردند که به‌موقع نرسید که این موضوع سیاسی نبوده و کاملا فنی است و در واقع هماهنگی‌ها میان کشورها به کندی انجام شده است.

کد خبر 2525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز