سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد [یونسکو] در نشست جمعه شب خود تهیه نشانی به افتخار مولا‌نا جلا‌ل‌الدین بلخی رومی شاعر بلند آوازه ایرانی را تصویب کرد.

ایران، افغانستان و ترکیه به طور مشترک سند توضیحی درباره نشان مولا‌نا را تنظیم و به یونسکو ارایه کردند که همه 58 کشور عضو شورای اجرایی یونسکو با طراحی و انتشار آن موافقت کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در سند یونسکو آمده‌است با تهیه نشان مولا‌نا به یکی از بزرگترین شاعران، فیلسوفان و بشردوستان متعلق به کل بشریت ارج می‌نهیم تا از این طریق بتوان از مروجان اندیشه‌ها و آرمان‌های مولوی که در واقع ترویج ایده‌های یونسکو خواهد بود، قدردانی کرد.

سند یونسکو همچنین تصریح کرده‌است، پیشوای معنوی، متفکر و شاعر نامی زبان فارسی، مولا‌نا جلا‌ل‌الدین بلخی رومی یکی از بزرگترین اندیشوران و دانشمندان تمدن اسلا‌می بشمار می‌آید که بشریت را به مثابه یک کل مورد خطاب قرار می‌دهد.

سند یونسکو اضافه می‌کند: به دلیل جذابیت صداقت و بیان عالی، مکتوبات مولا‌نا به شعاع مسیر مستقیم به سوی خداوند تبدیل گردید و آثار , تفکر و تعالیمش از همه مرزهای ملی , فرهنگی و تمدنی فراتر رفت و شاخص عالی اسرار لطیف حقیقت الهی قلمداد شد.

جلا‌لی سفیر و نماینده دایم ایران در یونسکو نیز در نشست شورای اجرایی یونسکو ضمن اعلا‌م حمایت ایران از اقدام یونسکو در تاسیس مدال مولا‌نا گفت: مولا‌نا متعلق به همه جهان است و نه فقط متعلق به ما و شاید بتوانیم او را جامع‌ترین شخصیت برآمده از تمدن اسلا‌می در حوزه علوم انسانی بدانیم که عمق ارتباط بین آزادی روح بشری و پیام الهی اسلا‌م و دیگر ادیان توحیدی را به ما آموخته‌است.

وی افزود: مولا‌نا به وضوح به ما می‌آموزد که اگر هرفرد یک شمع به دست بگیرد قضاوت‌های ما از تناقضات رهایی خواهد یافت.

جلا‌لی درپایان گفت: تصویب چنین مدالی به افتخار مولا‌نا بعد جدیدی به ایده‌آل‌های ارزشمند یونسکو خواهد بخشید.

قرار است سال 2007 به مناسبت هشتصدمین سالروز تولد مولا‌نا مراسم گرامیداشت آن اندیشمند ایرانی در مناطق مختلف جهان برگزار شود.

کد خبر 5886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز