دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوشنگ ابتهاج سایه شاعر وغزلسرای نامی معاصر اوایل هفته آینده دو مجموعه شعر خود را در قالب دو کتاب «تاسیان» و« بانگ نی»از سوی نشر کارنامه به بازار کتاب عرضه خواهد کرد.

محمد زهرایی، مدیر انتشارات کارنامه ضمن اعلام این خبر به‌ همشهری‌آنلاین گفت: ‌تاسیان مجموعه اشعار آقای سایه در قالب شعر نو است که تمامی اشعار ایشان تا آخرین شعرشان که در سال 1380 سروده شده است را در برمی گیرد.

زهرایی درباره مثنوی «بانگ نی» گفت: این اثر نیز شاخص ترین مثنوی چنددهه اخیر است که پیش از این ابیاتی از آن به صورت پراکنده در نشریات منتشر شده بود اکنون بخش اول این مثنوی بلند در بیش از 120 صفحه انتشار عمومی می یابد.

مثنوی بانگ نی که با این مطلع:

  • باز بانگی از نیستان می رسد
    غم به داغ غم پرستان می رسد

آغاز می شود در موسیقی ایرانی نیز شعری شناخته شده است . این اثر نخستین بار از سوی محمد رضا شجریان در مایه بیات ترک خوانده شدو سپس محمد رضا لطفی آن را در مایه شوشتری در چاووش چهار با صدای شهرام ناظری استفاده کرد.

لطفی همچنین این مثنوی را در قطعه ماهور با صدای ناظری استفاده کرد. قطعه ای که بعدها شجریان در آلبوم چاووش 6 و در همین دستگاه( ماهور)  به جای این شعرغزلی دیگر ازسایه را با مطلع :

‌زمانه قرعه نو می زند به نام شما
خوشا شما که جهان می رود به کام شما

مورد استفاده قرار داد.

انتشارات کارنامه پیش از این مجموعه غزل‌های سایه با عنوان « سیاه مشق» و نیز کتاب «حافظ به سعی سایه» را انتشار عمومی داده بود.

کد خبر 10714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز