یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمتر از ۴روز دیگر فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا که در پوسترها از آن به‌عنوان «آخرین حرف» تعبیر شده، روی پرده می‌رود اما مراسم تقدیر از سازندگان «چ» و البته «شیار ۱۴۳» ادامه دارد.

 شمارش معکوس برای نمایش حرف آخر حاتمی‌کیا

 در تازه‌ترین نمونه، نیروی انتظامی در یک مراسم رسمی از حاتمی‌کیا، نرگس آبیار و دیگر عوامل تولید 2فیلم تحسین‌شده جشنواره فیلم فجر با موضوع دفاع‌مقدس تقدیر کرد؛ گرچه فرمانده نیروی انتظامی در سخنان خود اشاره‌ای هم به گیشه فیلم‌های جنگی داشت.

دفاع‌مقدس و رونق گیشه

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با تبریک به حاتمی‌کیا و آبیار برای ساختن فیلم‌های «چ» و شیار 143، گفت:‌ برای ساختن آثار تأثیرگذار باید اخلاص داشت. به جای ساختن فیلم‌هایی که دفاع‌مقدس را دستمایه گیشه قرار می‌دهد، باید آثاری بسازیم تا ماندگار باشد. فرمانده کل ناجا با اشاره به اینکه افرادی که آثاری در زمینه دفاع‌مقدس خلق می‌کنند تا رسالت جنگ را منعکس کنند کاری کمتر از رزمندگان انجام نمی‌دهند، گفت:‌ انتقال مفاهیم جنگ به نسل جدید ضروری و ارزنده است.

احمدی‌مقدم ضمن تقدیر از مردمی که از صمیم قلب به شهدا احترام می‌گذارند و آنها را سرمایه و روح اصلی انقلاب می‌دانند، به حاشیه‌های فیلم «رستاخیز» اشاره کرد و افزود: چندی پیش دیداری با احمدرضا درویش سازنده فیلم رستاخیز داشتم که هنگام صحبت کردن درباره فیلم اشک از چشمان این فرد جاری می‌شد. معلوم بود که مخلصانه برای ساختن این فیلم وقت گذاشته‌اند و من از ایشان تشکر می‌کنم؛ هر چند ممکن است هر اثری مورد انتقاد هم قرار بگیرد. در آغاز مراسم محمدرضا شهیدی‌فرد مجری برنامه با تقدیر از بازیگران و عوامل تولید 2فیلم «چ» و شیار 143، از نیروی انتظامی خواست در اکران این دو فیلم از اهالی هنر حمایت کند. در بخش تقدیر علاوه بر سردار احمدی‌مقدم فرمانده ناجا، سردار احمدرضا رادان جانشین وی و سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا حضور داشتند و از حاتمی‌کیا، آبیار، مریلا زارعی، بابک حمیدیان و سردار جمیل بابایی تقدیر به عمل آمد.

زمینه‌سازی برای رؤیت یک حماسه

تبلیغات شهری فیلم سینمایی «چ» با نزدیک‌شدن زمان اکران آغاز شد. با همین خبر و البته رونمایی از بیلبوردهای فیلم حاتمی‌کیا باید تا روز چهارشنبه صبر کرد تا «چ» در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به نمایش درآید؛ گرچه این اکران حرف و حدیث‌هایی را هم در پی داشته و مدیر پروژه را به پاسخگویی واداشته است. پژمان لشکری‌پور از برنامه‌ریزی قبلی برای اکران نوروزی «چ» خبر داده و به این نکته اشاره کرده که برخلاف گمانه‌زنی‌ها این تصمیم خلق‌الساعه نبوده است. او گفت: زمان‌های مختلفی برای اکران فیلم در سال 93رصد شد و پس از جمع‌بندی نهایی به این نتیجه رسیدیم که نوروز به دلایل مختلف می‌تواند بهترین زمان باشد. ضمن اینکه خردادماه مصادف است با سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران که امتداد اکران فیلم می‌تواند به آن نقطه منتهی شود. لشکری‌پور به این هم اشاره کرد که احتمالا مراسم نمادین افتتاحیه اکران عمومی عصر دوشنبه در سینما فرهنگ رباط‌کریم همراه با فرهنگیان و مردم رباط‌کریم خواهد بود. مدیر پروژه «چ» با تشکر از دلسوختگان انقلاب ازجمله شهردار تهران و مجموعه فرماندهی سپاه پاسداران و نیروهای فرهنگی شاغل در نیروهای مسلح گفت: امکان نمایش فیلم هم از طریق کپی 35میلی‌متری فراهم است هم از کپی دیجیتال و امیدوارم با هماهنگی‌هایی که با سینما آزادی تهران انجام شده، یک نوبت در طول هفته ویژه افراد کم‌شنوا درنظر گرفته شود.

آخرین نکته لشکری‌پور هم ماجرای حضور نیافتن حاتمی‌کیا در مراسم دانشگاه شاهد است: « به‌علت تراکم کاری ایشان ما شرمنده دانشجویان شدیم که عذرخواهی می‌کنم. آقای حاتمی‌کیا بسیار علاقه‌مند بود به نوعی با حضور در این دانشگاه بازدید بچه‌های شهید را پس بدهد چون این بچه‌ها قبل از جشنواره مراسم تقدیر باشکوهی برای ایشان برگزار کرده بودند اما کمی کسالت روحی و جسمی ناشی از فشار کاری روزهای پس از جشنواره مانع از این حضور شد.»

رقابت در اکران در عین رفاقت

سازمان سینمایی آیین آغازین اکران نوروزی سال 93را با شعار «رقابت در عین رفاقت» شامگاه روز 19اسفند در طبقه هفتم پردیس سینمایی آزادی برگزار می‌کند. در این مراسم عوامل تولید فیلم‌های «با دیگران»، «چ»، «خط ویژه»، «طبقه حساس» و «معراجی‌ها» حضور خواهند داشت. این برنامه به همت معاونت ارزشیابی و نظارت و اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی با همکاری مؤسسه سینما شهر، پردیس سینمای آزادی و دفاتر پخش 5فیلم برگزار می‌شود و هدف از آن آغاز و معرفی رسمی فیلم‌های نوروز 93اعلام شده است.

کد خبر 252438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز