شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فضای باز خانه‌موزه شهید چمران شامگاه روز چهارشنبه ۷اسفند میزبان گروهی از همرزمان شهید مصطفی چمران و مردم عادی بود که برای سپاسگزاری از خالق مهم‌ترین روایت سینمایی از آن شهید گرد هم آمده بودند.

ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا در این مراسم برای نخستین بار از بارها پشیمانی خود حین ساختن فیلم سینمایی «چ» گفت و نسبت به ساده‌انگاری در به‌تصویرکشیدن جنگ و دفاع‌مقدس هشدار داد. او اشاره‌ای هم به نقش ارتش در حادثه پاوه داشت و اینکه تلاش کرده است نقش ارتشی‌ها را در فیلم خود مثبت و واقعی نشان دهد.

روایت تاریخ معاصر آسان نیست

«هرگز فکر نمی‌کردم پس از ساختن فیلم شهید چمران در خانه او از من قدردانی شود. خدا شاهد است که من در جریان نوشتن فیلمنامه لحظه به لحظه حضور شهید چمران را کنار خودم حس می‌کردم.»به گزارش همشهری، کارگردان چ با این جمله‌ها سخنان خود را آغاز کرد و ادامه داد: بارها و بارها شک کردم که باید این کار را ادامه بدهم یا خیر. حقیقت این است که نوشتن از وقایع معاصر که هنوز شاهدان و ناظران زنده دارد بسیار سخت‌تر از نوشتن در مورد تاریخی است که ناظران زنده ندارد. حاتمی‌کیا کار داوود میرباقری را در روایت تاریخ تشیع بسیار سخت و بزرگ توصیف کرد و گفت: حرف زدن از تاریخ معاصر آسان نیست چون مدعی بسیار دارد. من معمولا هر روز خاطرات خود را می‌نویسم، سر فیلمبرداری چ بارها و بارها پشیمان شدم و گفتم خدایا کاش اتفاقی بیفتد و این فیلم ساخته نشود. وحشت اینکه بعدا چه خواهد شد من را به‌شدت می‌ترساند. از همراهی مهندس چمران تشکر می‌کنم که اگر این همراهی نبود من جرأت پیشروی نداشتم.

بروید حاج کاظم تخیلی بسازید!

او در پاسخ به کسانی که از ساخته‌شدن «چ» انتقاد کرده و گفته بودند همان بهتر که حاتمی‌کیا برود فیلم تخیلی حاج کاظم را بسازد گفت: فیلم تخیلی بدون ناظر است ولی گفتن از چمران سخت است. الان می‌بینم برخی مدعیان حرف‌های ابلهانه می‌زنند ازجمله اینکه فیلم هویت ندارد. من فقط می‌توانم خدا را شکر کنم. به‌نظرم این افراد جهالت می‌کنند که می‌گویند اگر سکانس سقوط بالگرد را از چ بیرون بیاوریم، چیزی از آن باقی نمی‌ماند. یعنی چمران در فیلم وجود نداشت!

حضور پررنگ، مثبت و قوی ارتش در چ

حاتمی‌کیا یک پاسخ هم به منتقدان نقش ارتش در ماجرای پاوه داد و گفت: من واقعا دلم می‌خواست ارتش در فیلم حضوری پررنگ، مثبت و قوی داشته باشد. حتی یادم هست در مراحل ابتدای کار که باید نظر دوستان را می‌شنیدیم خیلی از دوستان می‌گفتند فلاحی را حذف کن تا پشت سرت باشیم ولی نمی‌شد. در ماجرای پاوه امام فرمانی را داد که امکان نادیده گرفتن آن وجود ندارد. آن زمان امام خمینی فرمانده کل قوا بود و حالا مگر می‌شود کسانی را که بنا به فرمایش امام پای کار بودند نادیده گرفت.

تاریخ‌سازی نکنیم

مهدی چمران دیگر سخنران مراسم بود که بیشتر وقت خود را به شرح حضور ارتش در ماجرای پاوه اختصاص داد. او گفت: چند سال قبل در یک فیلم نشان داده شد که شهید چمران با یک جیپ آهو و چند نفر دیگر وارد پاوه شد. آن موقع پاوه محاصره بود و نه‌تنها یک جیپ نمی‌توانست وارد شود، نفربر و ماشین زرهی هم نتوانستند وارد پاوه شوند. شهید چمران با یک هلی‌کوپتر از بالا وارد حلقه محاصره شد. برخی فکر می‌کردند او محاصره شده بلکه خود به وسط حلقه محاصره رفت.

برادر شهید چمران ادامه داد: پاوه دارای پاسگاه ژاندارمری بود و اصلا ارتش، پادگان و پاسگاه نداشت. تازه بعد از فرمان امام بود که ارتش وارد عمل شد و هلی‌کوپتر و نیروی زمینی خود را وارد کرد. درباره برخی شهدای ارتش هم می‌گویند چرا در فیلم نیستند باید بگویم این شهدای بزرگوار در 72ساعتی که فیلم از روی آن ساخته شده ماموریتی نداشتند که به پاوه بیایند و آنجا نبودند. وقتی هم نبودند دلیلی ندارد تاریخ‌سازی کنیم. فیلم مستند نیست ولی سعی شده است بر مبنای واقعیت‌های پاوه ساخته شود.

آنونس چ با صدای صدرعاملی

آنونس رسمی فیلم سینمایی چ با صدای رسول صدرعاملی در فضای مجازی منتشر شده است. صدرعاملی درباره دلایل خود برای همکاری در روایت گفتار متن آنونس «چ» به مهر گفت: من قبل از جشنواره چ را دیدم و آن را خیلی دوست داشتم. معتقدم در این فیلم تلاش بسیاری شده تا برهه‌ای از تاریخ بازگو و به نسل امروز یادآوری شود که چه اتفاق‌هایی در ایران رخ داده است. این فیلم اثری مهم و قابل احترام است و وقتی دیدم چه زحمتی برای ساخته شدن آن کشیده شده است، من هم در حمایت از آن پیشنهاد روایت آنونس را پذیرفتم.

کد خبر 251334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز