گروه حوادث: زندانی فراری با شناسایی طعمه هایش در وی‌چت، دست به کلاهبرداری از آنها می‌زد.

متهم

او با فریب زنان جوان به آنها وعده تهیه وام، خرید ماشین یا گرفتن مجوز می‌داد و نقشه‌اش را عملی می‌کرد.نخستین طعمه این مرد، دختر جوانی بود که در آرزوی گرفتن وام 50 میلیون تومانی در دام کلاهبردار تحت تعقیب افتاد. او زمانی که برای شکایت از مرد جوان به پلیس فتای تهران رفته بود، به مأموران گفت: چند وقت پیش در وی چت با مرد جوانی به نام امیر آشنا شدم. او خود را معاون حقوقی و امور بین‌الملل بانک مرکزی معرفی کرد و مدعی شد می‌تواند از بانک برایم وام 50میلیونی با سود بسیار پایین بگیرد.

وی ادامه داد: من فریب چرب زبانی‌های او را خوردم و از وی خواستم این وام را برایم تهیه کند اما امیر مدعی شد که باید 15میلیون تومان پول در اختیارش قرار دهم تا بعد از گرفتن وام این مبلغ را به من برگرداند. من هم که به او اعتماد کرده بودم 15میلیون پول تهیه کرده و تحویل وی دادم اما نه‌تنها وامی به من پرداخت نکرد بلکه از آن روز به بعد دیگر تلفن‌هایم را پاسخ نداد.
با این شکایت، تیمی از مأموران پلیس فتا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند و به ردیابی در فضای مجازی پرداختند. آنها موفق شدند در تجسس‌های خود متهم 36ساله به نام امیر را شناسایی کنند. مأموران در بررسی برنامه‌های تلفنی و تجهیزات رایانه‌ای این شخص متوجه شدند که امیر از طریق نرم افزار موبایل وی‌چت از افراد دیگر نیز کلاهبرداری کرده است. همزمان با دستگیری این کلاهبردار، 2دختر دیگر به پلیس فتا مراجعه کردند و به طرح شکایت از وی پرداختند.

کلاهبرداری به بهانه خرید 206

یکی از دخترانی که در دام مرد کلاهبردار گرفتار شده بود، گفت: چند وقت پیش با امیر در وی‌چت آشنا شدم. او خودش را مدیر یکی از بخش‌های شرکت خودروسازی معرفی کرد. مدتی بعد از آشنایی و چت کردن با هم قرار گذاشتیم و یکدیگر را ملاقات کردیم. امیر مرد خوبی به‌نظر می‌رسید و من به او اعتماد کردم تا اینکه چند روز پیش وقتی در حال چت بودیم به من پیشنهاد داد تا پرایدم را بفروشم و یک 206بخرم. وی ادامه داد: امیر مدعی شد که می‌تواند با قیمت بسیار کم برایم یک 206بخرد. برای همین مرا مجبور کرد که ماشینم را بفروشم. من نیز بعد از فروش پرایدم مبلغ 5میلیون تومان در اختیار وی قرار دادم تا برایم خودروی پژو را معامله کند اما او بعد ازگرفتن این پول به طرز مرموزی ناپدید شد. دیگر نه جواب زنگ هایم و نه چت‌ها را می‌داد تا اینکه متوجه شدم پلیس او را دستگیر کرده است.

ضمانت 70میلیونی

مالباخته دیگر دختر جوانی بود که به تصور گرفتن وام فریب متهم را خورده بود. وی گفت: با امیردر وی چت آشنا شدم او خودش را مسئول یکی از بانک‌ها معرفی کرد. بعد از آن مدعی شد که می‌تواند برایم وام 40میلیونی بگیرد. او با چرب‌زبانی‌هایش فریبم داد و عنوان کرد که برای گرفتن این وام باید یک ضامن معتبر معرفی کنم. وی ادامه داد: پس از آن قرار شد یک دست آیینه و شمعدان نقره به ارزش 70میلیون تومان را به‌عنوان ضمانت وام در اختیارش قرار دهم که او بعد از گرفتن آیینه و شمعدان میلیونی فراری شد.

دریافت مجوز صرافی

بررسی‌ها نشان می‌داد که این کلاهبردار حرفه‌ای با دختران در وی‌چت آشنا شده و با معرفی خود تحت عنوان مسئول بانک یا شرکت‌های خودروسازی، ‌طعمه‌های خود را فریب داده و نقشه سرکیسه کردن آنها را اجرا می‌کرده است. تحقیقات حکایت از این داشت که متهم نه‌تنها از زنان بلکه از مردی به بهانه دریافت مجوز صرافی میلیون‌ها تومان پول گرفته است.

این مرد بعد از شناسایی متهم در توضیح ماجرا گفت: من هم با امیر در فضای وی‌چت آشنا شدم. او خودش را معاون حقوقی و امور بین‌الملل بانک مرکزی معرفی کرد و مدعی شد می‌تواند از بانک مرکزی برایم مجوز صرافی بگیرد. من هم که به‌دنبال مجوز برای تاسیس صرافی بودم فریب چرب زبانی‌های او را خوردم.وی افزود: امیر مدعی شد که برای گرفتن مجوز باید 30میلیون تومان بپردازم، من هم این پول را تهیه کردم غافل از اینکه این شخص کلاهبردار است.

سرهنگ محمد مهدی کاکوان رئیس پلیس فتای تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت:در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم سابقه دار است و پیش از این به اتهام خیانت در امانت و کلاهبرداری به زندان رفته است. وی در سال 90به اتهام کلاهبرداری روانه زندان شده بود اما پس از مدتی از زندان مرخصی گرفته و دیگر به آنجا برنگشته بود. این زندانی فراری از همان زمان تحت‌تعقیب بود تا اینکه سرانجام شناسایی شد. تحقیقات تکمیلی در این پرونده برای افشای جرایم دیگر از سوی متهم و شناسایی شاکیان احتمالی ادامه دارد.

کد خبر 252396
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز