گرچه تا‌کنون عده کمی از مالباختگان از او شکایت کرده‌اند اما احتمال می‌رود که رقم کلاهبرداری او از یک میلیارد تومان هم بگذرد.

این مرد که یک مجرم سابقه دار است، روشی کاملا حرفه‌ای برای فریب طعمه هایش داشت. او برای این کار ابتدا فروشگاه‌های لوازم خانگی را در شهرهای مختلف شناسایی می‌کرد. سپس با آنها تماس می‌گرفت و خود را مهندس پیمانکار یا مدیر یک هتل درحال ساخت در شهر بندرانزلی معرفی می‌کرد.

مرد کلاهبردار برای تجهیز هتل یا ویلاهایش سفارش کالا می‌داد و از فروشنده می‌خواست که همراه کالا، یک نماینده هم بفرستد تا تمامی هزینه‌ها را به نماینده پرداخت کند. اظهارات این مرد و سفارش میلیونی‌اش کافی بود تا فروشندگان لوازم خانگی به تصور اینکه مشتری خوبی گیرشان آمده فریب حرف‌هایش را بخورند و با او وارد معامله شوند. آنها سفارش مرد کلاهبردار را آماده کرده و آن را به وسیله وانت یا کامیون به شهرستان رشت، جایی که مرد کالاهبردار انتظارشان را می‌کشید، می‌فرستادند.

کلاهبردار شیک‌پوش

همزمان با رسیدن محموله به رشت، مرد کلاهبردار با پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت و سوار شدن به یک خودروی مدل بالا راهی محل قرار می‌شد. وی از قبل یک وانت یا کامیون به همراه تعدادی کارگر آماده کرده بود تا نقشه‌ای را که درسر داشت عملی کند.

وقتی محموله به محل قرار می‌رسید، مرد کلاهبردار رو به نماینده فروشنده می‌گفت: «لازم نیست شما تا محل هتل در بندرانزلی بیایید. بهتر است همین‌جا محموله را تحویل دهید و تسویه حساب کنیم». به این ترتیب کارگرانی که او استخدام کرده بود، محموله را از نماینده فروشنده تحویل گرفته و به‌خودروی دیگر منتقل می‌کردند و پس از آن از محل دور می‌شدند. پس از آن کلاهبردار حرفه‌ای آخرین مرحله از نقشه‌اش را عملی می‌کرد.

عملیات فرار

این مرد از نماینده شرکت می‌خواست برای رفتن به دفترش و گرفتن پول محموله، پشت سر او حرکت کند. سپس سوار خودروی مدل بالایش می‌شد و به‌راه می‌افتاد. نماینده شرکت نیز پشت سر او حرکت می‌کرد اما دقایقی بعد مرد کلاهبردار پایش را روی پدال گاز می‌گذاشت و با ویراژ دادن در خیابان ناپدید می‌شد. تازه آنجا بود که نماینده شرکت متوجه می‌شد که فریب یک تبهکار را خورده و همه این ماجراها، ترفندی برای کلاهبرداری بوده است. این در حالی بود که نه نشانی از مرد کلاهبردار وجود داشت و نه اثری از محموله‌ای که او تحویل گرفته بود.

تحقیقات پلیسی

شکایت چندین شاکی در پلیس آگاهی استان گیلان باعث شد تا تیمی از کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار وارد عمل شوند. بررسی‌ها نشان می‌داد که در همه این کلاهبرداری‌ها متهم مردی حدودا 50ساله است که با معرفی خود به‌عنوان مهندس یا مدیر هتل یا شرکت خصوصی، سفارش خرید چندین تلویزیون و کولر می‌داده و پس از تحویل گرفتن محموله، با شگردی تکراری پا به فرار می‌گذاشته است.

کارآگاهان به چهره‌نگاری وی پرداختند و با بررسی تصاویر موجود در بانک اطلاعاتی پلیس توانستند او را شناسایی کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد پیش از این نیز چندبار از سوی پلیس دستگیر و راهی زندان شده است. جست و جو برای یافتن مخفیگاه وی ادامه یافت و کارآگاهان پس از حدود 3‌ماه تحقیقات تخصصی توانستند محل اختفای وی را در شهر رشت شناسایی و او را که قصد فرار داشت، دستگیر کنند.

کد خبر 258916
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز