همشهری آنلاین: وزیر اطلاعات بر توجه ویژه به پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: حساسیت دشمن نسبت به تاسیسات هسته ای فردو به دلیل به کارگیری پدافند غیرعامل در این تاسیسات است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «سید محمود علوی» روز شنبه در نشست کمیته‌های پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: این حساسیت نسبت به تاسیسات نطنز وجود ندارد چرا که در این تاسیسات پدافند عامل مستقر است.

وی ادامه داد: پدافند غیر عامل و پدافند عامل مکمل یکدیگر هستند و گاهی حتی جایگاه پدافند غیرعامل از پدافند عامل راهگشاتر است.

وزیر اطلاعات با بیان این که در عرصه های مختلف می توانیم از پدافند غیرعامل استفاده کنیم، گفت: در بحث های اقتصادی و سایر موضوعات نیز می توان از مباحث پدافند غیرعامل بهره گرفت.

علوی تصریح کرد: هر زمان باید اندیشمندان و کارشناسان ما در حوزه پدافندغیرعامل طراحی های لازم را انجام دهند و در شرایط دفاع و صلح به پدافند غیرعامل اهتمام داشت.

وی ادامه داد: باید از پدافند غیرعامل در راستای اهداف و شرایط کشور استفاده کرد و در همه بخش ها اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای مقابله با دشمن بهره گرفت.

وزیر اطلاعات همچنین گفت: اگر در حراست از تاسیسات هسته ای فقط به پدافند عامل توجه کنیم و رویکرد حراستی منحصر به پدافند عامل باشد دشمن به راحتی می تواند از لایه های آن عبور کند.

علوی افزود: اگر پدافند غیرعامل را نیز در این تاسیسات در نظر بگیریم، دشمن هیچگاه احساس دسترسی پیدا نمی کند و نمی تواند از این عامل پدافندی عبور کند.

وی با تاکید بر سیاست های نظام در بخش های مختلف اظهار داشت: ما در زمینه ها و بخش های گوناگون می توانیم در زمینه پدافند غیرعامل کار کنیم و از آن بهره بگیریم که به عنوان نمونه سرمایه گذاری خارجی در بخش اقتصاد نوعی پدافند غیرعامل است.

وی یادآور شد: در دوران جنگ هشت ساله شاهد بودیم دشمن زمانی که می خواست در ادامه بمباران های پالایشگاه ها تاسیسات پتروشیمی ماهشهر را هدف قرار دهد، ژاپن که در آن هنگام شریک خارجی ایران بود به دشمن اخطار داد.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: این شراکت و سرمایه گذاری خارجی نشان دهنده نوعی پدافند غیرعامل و حفاظت از تاسیسات کشور بود.

علوی تصریح کرد: اگر برنامه ریزی، تراکنش صحیح جغرافیایی در سطح کشور و تراکنش با لحاظ ملیت سرمایه گذاران خارجی را دخیل کنیم به معنای آن است که علاقه مندان به امنیت داخلی کشور را در ورای مرزها بالا برده ایم.

وی ادامه داد: بدین سبب دشمن حاضر نیست امنیت ما را به مخاطره اندازد و این خود نوعی پدافند غیرعامل است.

وزیر اطلاعات با بیان این که در عرصه اطلاعات هم باید براساس پدافند عامل و غیرعامل حرکت کرد، گفت: در عرصه اطلاعات داخلی باید از پدافندغیرعامل و در عرصه اطلاعات خارجی باید از پدافند عامل استفاده کنیم و این به معنای آن است که اگر دشمن بخواهد جاسوس یا گروه های تروریستی را تجهیز کند پدافند عامل به صورت آفندی جلوی دشمن را می گیرد.

علوی در ادامه به رویکرد اسلام در قبال پدافند عامل و غیرعامل اشاره کرد و اظهارداشت: در بحث نبرد فیزیکی اسلام پدافند عامل و غیر عامل را مطرح می کند مگر آن که دشمن آمادگی حمله را داشته باشد که اسلام بر پیش دستی تاکید می کند.

وی تصریح کرد: اگر امروز ایران مرزهای آفندی را به مرزهای دوردست می برد به دلیل همان رویکرد اسلام است و به آن توجه می شود.

وزیر اطلاعات با یادآوری این که یکی از دغدغه ها و نگرانی های رهبر معظم انقلاب مسایل فرهنگی است، یادآور شد: دین مبین اسلام نیز در مورد مسایل فرهنگی رویکرد آفندی را مدنظر قرارداده و بر حمله به باورهای نادرست تاکید می کند.

کد خبر 252359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز