همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پایه جنگ آفند و پدافند با آمریکا در مراکز علمی و نظریه‌پردازی، طراحی و شکل می‌گیرد.

غلامرضا جلالی

به گزارش تسنیم، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور در مراسم راه‌اندازی و افتتاح تارنما، نشریه و کتابخانه مرکز مطالعات و پژوهش‌های سازمان پدافند غیر‌عامل کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان به عنوان نقشه راه، گفت: پایه و مبنای علمی داشتن تهدیدات باعث می‌شود از رویکرد سنتی جدا شویم و از تکرار گذشته خودداری کرده و به آینده نگاه کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت جنگ که ماهیت دانش پایه دارد، تغییر رویکردها، نظریه‌ها با مصون‌سازی و بلا اثر کردن تهدید دنبال می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در حال حاضرمراکز علمی عملکردها را پایش می‌کنند. پروژه‌هایی مانند نظریه "جوزف نای" در اندیشکده‌های "دارپا" و "رند" ارائه می‌شود که اساسا توسط افراد بازنشسته برای حکومت نظریه تولید می‌کنند و دولت آمریکا آن را اجرایی می‌کند بنابراین پایه جنگ آفند و پدافند با آمریکا در مراکز علمی و نظریه‌پردازی، طراحی و شکل می‌گیرد.

سردار جلالی با اشاره به اقداماتی که در راستای شناسایی تهدیدات اقداماتی انجام داده، گفت: در مراکز مطالعاتی ما باید با اجرای کارگاه، ترجمه و موشکافی نظرات دشمن نسبت به تهدید‌شناسی به عنوان گام اول توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی گفت: این مرکز از ورود به کارهای اجرایی خودداری و با تهیه کتب و منابع علمی از جمله سایبری، اقتصادی، زیربنایی تهدیدات نوین و غیره، حداقل 10 سال از آن‌ها جلوتر و آینده را برای این حوزه تبیین کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، محیط‌‌شناسی را گام دوم دانست و گفت: باید تأثیر تهدید بر محیط کشور ضمن رعایت الزامات و طبقه‌بندی مشخص شود تا دستگاه‌ها قبل از وقوع تهدید آن را شناخته و سناریو آینده دشمن در حوزه‌های سایبری، اقتصادی، زیستی و... را رصد کند. این بدین معنی است که نگاه مرکز باید پیش‌دستانه نسبت به تهدیدات باشد، بنابراین شناخت محیط داخلی و عناصر و اجزای آن نیز یک ضرورت جدی است، در این مطالعه محیطی شناخت و کشف آسیب‌پذیری‌های کشور از اولویت‌های عمده است.

سردار جلالی گام سوم را پس از شناخت تهدید و مقابله با آن بروزرسانی در رویکرد، بروزرسانی در ساختار و بروزرسانی در استراتژی دانست.

وی با اشاره به لزوم مراکز راهبردی در دستگاه‌ها گفت: ماهیت مراکز راهبردی این است که تهدیدات پیش‌رو را برای مجموعه‌ها مشخص می‌کند، لذا سمت و سوی حرکت، اولویت کار و فعالیت در حوزه‌ها تعیین رویکرد کلان، از جمله باید اقدامات مرکز باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به نظرات جدید در حال پیگیری در این سازمان ،گفت: نظریه‌هایی از جمله نظریه پدافندی مردم‌محور، پدافند کالبدی و فنی مهندسی و...در حال پیگیری است که مرکز مطالعات و انجمن علمی به عنوان چشم بینای معاونت‌ها، نظام بودجه‌ای، نظام ساختاری و..ایفای نقش کرده ضمن حرکت پیش‌دستانه برای بررسی و رویکرد به نظریه‌پردازی برسد.

جلالی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر 22 سند راهبردی که 6 الی 7 سند آن تصویب شده، موجود است که مرکز مطالعات و انجمن علمی باید در بررسی و تصویب آن مشارکت داشته باشد. برای مثال در 5 سال آینده در شهرسازی چه اقداماتی باید انجام شود، آیا تاکنون به مراکز ثقل توجه شده است؟ با نقادی و بررسی اشکالات که انتظار از مرکز و انجمن می‌رود، باید برای 5 سال آینده نظر بدهد.

وی انجمن علمی پدافند غیرعامل کشور را که از مجموعه‌های NGO علمی و در ارتباط با وزارت علوم است را در راستای کمک به سازمان دانست و گفت: انجمن علمی باید از موازی‌کاری پرهیز کرده و حضور و نقش خود را با تأکید بر تلاش علمی در فضای خالی استراتژی پدافند غیرعامل جستجو کرده و به سرانجام برساند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به نظر مثبت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در راه‌اندازی انجمن علمی، گفت: مدیریت دانش، تولید علم و آموزش و پژوهش از وظایف انجمن است که در گسترش آنها باید فعال بوده و نگاه‌های قدیمی و سنتی را کنار گذاشته و موضوعات نو وجدید ارائه شود.

بنابراین گزارش، مرکز مطالعات راهبردی پدافند غیرعامل کشور در راستای نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی این سازمان تأسیس شده و مأموریت دارد با برنامه‌ریزی، راهبری مناسب، بستر لازم اجرای آموزش عمومی، تخصصی، محتوای علمی، پژوهش‌های راهبردی، تولید علم و مدیریت دانش پدافند غیرعامل کشور را فراهم کند.

کد خبر 262556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha