همشهری آنلاین: وزیر راه وشهرسازی گفت: حداقل تا پنج دولت آینده گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسکن مهر خواهند بود.

آخوندی

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در همایش معاونان عمرانی استانداری‌ها در وزارت کشور با اعلام اینکه حمایت مالی، اداری، آموزشی و فنی از شهرداری‌ها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، با تاکید بر لزوم کمک مالی دولت به شهرداری‌ها گفت: وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های مختلف از نهادهای محلی مانند شهرداری‌ها حمایت می‌کند.

آخوندی اظهار کرد: آنچه در قبال این حمایت‌ها برای ما اهمیت دارد حفظ حقوق شهروندی از سوی نهادهایی مانند شهرداری است تا جایی‌که به هیچ عنوان زیر موضوعی به نام تبدیل شدن کمیسیون ماده پنج به محلی برای درآمد شهرداری‌ها نخواهیم رفت چراکه به مصلحت دولت و شهروندان نیست.

وی با بیان اینکه استقلال مالی شهرداری‌ها تقریبا غیر ممکن است و در کمتر کشوری وجود دارد، افزود: در کشورهای پیشرفته بخشی از مالیات ملی به صورت هدفمند در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد تا در اموری که برنامه ریزی شده هزینه شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از اختصاص بخشی از مالیات‌ها به استانداری‌ها ادامه داد: این مالیات‌ها باید در اختیار نهادهای محلی مانند شهرداری‌ها قرار گیرد تا در اموری که تعیین می‌شود هزینه کنند نه اینکه استانداری‌ها که ادامه دولت مرکزی هستند آنها را در اختیار بگیرند.

آخوندی با اشاره به لزوم زیر سوال بردن فرضیه استقلال مالی شهرداری‌ها تصریح کرد:تخصیص بخشی از مالیات‌های ملی و حمایت مالی از شهرداری‌ها موضوع تازه‌ای نیست اما در چنین شرایطی باید پرسید تا کجا می‌توان شیوه اداره دولتی را ادامه داد در حالی که کاستی‌های آن را طی سالهای گذشته مشاهده کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر اکثر افراد با افزایش قدرت شورای شهر و شهرداری‌ها مخالف هستند اما باید کار را به تدریج از جایی شروع کنیم. هرچند قبول دارم که در حال حاضر بخش اعظمی از شهرداری‌ها به دلایل مختلف آمادگی قبول این مسئولیت را ندارند اما به مرور زمان باید روی مباحث این چنینی بحث و بررسی صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هرگز نباید در انجام امور مربوط به مسکن مهر و اتمام واحدهای در حال احداث دلسرد شویم به لزوم توجه به جنبه‌های اجتماعی این طرح اشاره و اظهار کرد: حداقل تا پنج دولت آینده نیز گرفتار موضوعات مربوط به طرح مسکن مهر خواهند بود.

وی با بیان اینکه برای انجام امور مربوط به طرح مسکن مهر جلسات مرتبی در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود از معاونان عمرانی استانداری‌ها خواست با تشکیل منظم جلسات شورای مسکن پیگیر حل مسائل مربوط به طرح مسکن مهر باشند.

آخوندی ضمن موافقت با افزایش اختیارات شورای مسکن استان‌ها افزود: در خصوص شورای عالی شهرسازی و معماری نیز فرآیندهای بررسی و تایید باید در استان‌ها انجام شود و شورای عالی شهرسازی و معماری مهر تایید آنها را بزند.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادهای اجتماعی باید در امور مربوط به مسائل شهری قرار گیرد. اگر چنین نهادهایی درگیر مباحث شهری نشود شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه در 35 سال گذشته رخ داده است خواهیم بود. تا جایی که به عنوان مثال جمعیت کلان‌شهری مانند مشهد به سه میلیون نفر رسیده است و مساحت آن از 2000 هکتار به 29 هزار هکتار افزایش یافته است. در حالی‌که هشت درصد حاشیه نشینی نیز به این شهر اختصاص می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای شهرها طرح جامع حمل و نقل به نحوی تهیه شود که با طرح جامع آن شهر متصل باشد، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که می تواند از نتایج تشکیل وزارتخانه راه و شهرسازی محسوب شود تهیه طرح جامع حمل و نقل برای شهرهای کشور است و ازآنجایی که حدود 40 درصد طرحهای عمرانی استانی در حوزه راه و شهرسازی قرار دارد معاونان عمرانی استانداری ها می توانند نقش به سزایی در تحقق هدف یاد شده ایفا کنند.

آخوندی با اعلام اینکه طرح جامع مسکن در حال به روز رسانی است، افزود: این طرح دارای نکات بسیار خوبی بود که تحت تاثیر مسکن مهر کنار گذاشته شد اما فکر می کنم نتایج بررسی ها و بازنگری های آن از سال آینده به مرور منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه تجهز منابع مالی بخش مسکن باید متکی بر سیستم پس انداز باشد، اظهار کرد: در هشت سال گذشته چنین القا شد که برای خانه دار شدن نیازی به پس انداز نیست و همه نتایج اتکا به پول پرقدرت را مشاهده کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه گسترش راه آهن و آزادراه‌ها با اتکا به فاینانس و حضور بخش خصوصی است، ادامه داد: در بخش راه‌های اصلی و فرعی همچنان متکی به بودجه عمومی دولت هستیم و امیدواریم با بهبود وضعیت درآمدهای دولت در سنوات آتی شاهد پیشرفت بیشتری در این بخش باشیم.

آخوندی با بیان اینکه ارزش راه‌های ایران به 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد، خاطر نشان کرد در حال حاضر راهداری پیش از راهسازی برای ما اهمیت دارد چرا که باید از سرمایه عظیم ساخته شده به خوبی حفاظت کنیم تا از بین نرود.

کد خبر 252060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز