همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از اجرای متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما از اردیبهشت آینده خبر داد و گفت: چگونگی تغییر قیمت حمل و نقل طی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هنوز قطعی نشده است.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه ششمین کنفرانس تامین مالی در جمع خبرنگاران درباره چگونگی تغییر قیمت‌های مربوط به حمل و نقل در پی اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: سه جلسه کارگروه حمل و نقل تشکیل و مقرر شده آثار اجرای گام دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بر حوزه حمل و نقل را بررسی کنیم و به کارگروه انرژی گزارش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: موضوع عمده‌ای که دنبال می‌کنیم نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری است.

مشکلات اساسی در زمینه ایمنی ناوگان باری

وی تاکید کرد: ناوگان باری ایران بسیار فرسوده است و میزان مصرف سوخت این ناوگان 1.5 برابر حد استاندارد است و در حوزه ایمنی نیز مشکلات اساسی وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وضعیت در مورد ناوگان مسافری نیز صادق است، گفت: در چنین شرایطی نوسازی ناوگان به طور جدی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در این راستا برنامه‌ای را تهیه و به رییس‌جمهور ارائه کنیم تا اهداف قانون برنامه محقق شود.

وی درباره اینکه در آستانه اجرای قانون هستیم و هنوز چگونگی تغییر قیمت حمل و نقل و مسکن مشخص نشده است، گفت: امسال تغییر قیمت‌ها انجام نشده و در سال آینده ابلاغ می‌شود. در این راستا هنوز بررسی‌ها قطعی نشده و قبل از رسیدن به نتیجه قطعی در این باره اظهار نظر نمی‌کنند.

متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما از اردیبهشت

آخوندی در پاسخ به اینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از چه زمانی انجام می‌شود؟ گفت: متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما ربطی به کارگروه هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد و حکم ماده 161 قانون برنامه پنجم است که باید در سال 90 اجرایی می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمام محاسبات را انجام داده‌ایم و امیدواریم اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم از اردیبهشت سال آینده آغاز شود.

مذاکره با بنیاد مستضعفان برای تسریع در ساخت آزادراه تهران - شمال

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه پرونده حقوقی آزادراه تهران - شمال به کجا رسید؟ گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال را به طور جامع بررسی کردیم و در این راستا مذاکراتی را با رییس بنیاد مستضعفان داشتیم که برنامه تسریع برای اجرای این پروژه را ارائه و اعلام کنند که چگونه می‌خواهند این پروژه را اجرا کنند یا اینکه دولت برنامه دیگری اتخاذ کند.

آخوندی با اشاره به اینکه مذاکرات در حال انجام است، گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال بسیار پیچیده است و مشکلات فنی و حقوقی دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر مشکلات فنی این پروژه حل و به فرض قطعه یک آزادراه تهران - شمال تکمیل شود با توجه به اینکه پیشرفت قطعه دو و سه در حد دو - سه درصد است باز هم با گلوگاه جدی روبرو می‌شویم و برای انتخاب مسیر مشکل خواهیم داشت.

آخوندی مساله مالی را مشکل دیگر پروژه آزادراه تهران - شمال عنوان و خاطرنشان کرد:‌ این پروژه بسیار گران قیمت است و هنوز مذاکرات ما با بنیاد مستضعفان به نتیجه نرسیده است.

پیگیری وزیر مسکن برای پوشش 50 درصد قیمت خانه از طریق تسهیلات

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ‌آیا برنامه‌ای برای افزایش تسهیلات برای خرید مسکن وجود ندارد؟ گفت:‌تقاضا برای افزایش تسهیلات مسکن همواره وجود دارد و به اعتقاد من باید به تدریج طی گفت‌وگوهایی که با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صورت می‌گیرد تسهیلاتی که 50 درصد قیمت یک خانه متوسط را پوشش می‌دهد درنظر گرفته شود که البته این امر با توجه به شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که اساسا بازار مالی باید بتواند 40 تا 50 درصد قیمت خانه را برای خریدار متوسط از طریق پس‌انداز تامین کند، خاطرنشان کرد:‌ این هدف را دائما پیگیری می‌کنم اما کار سختی است زیرا بازار مالی مسکن در کشور ما توسعه نیافته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این امر زمان می‌برد و نیاز به حوصله دارد، گفت: همه امور در اختیار من نیست و در این راستا شورای پول و اعتبار ، وزارت اقتصاد و نهادهای مالی باید موافقت کنند.

تمهیدات وزارت راه برای سفرهای نوروزی

آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی چه تمهیداتی برای سفرهای نوروزی انجام داده است؟ اظهار کرد:‌ از حدود سه هفته گذشته بخش‌نامه‌ای را به استان‌ها ابلاغ کردم که همه شریان‌های اصلی را بازنگری کرده و وضعیت ایمنی جاده‌ها، علائم، خط کشی‌ها، شانه‌های جاده، موانع و کارگروه‌های نیمه تمام را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: ‌در این راستا گزارش از استان‌ها در حال ارسال است و اعتباراتی برای همه استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که اقدامات لازم را در جاده‌ها انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تردد کامیون‌ها و تریلرها را در روزهای پر ترافیک رفت و برگشت منظور خواهیم کرد.

جابجایی مسافر فقط توسط شرکت‌های شناسنامه‌دار

آخوندی اظهار کرد:‌ بخش‌نامه‌ای تهیه کردیم که براساس آن حمل و نقل مسافری فقط باید توسط شرکت‌های مسافری با شناسنامه انجام شود و در این راستا با پلیس و کمیسیون ایمنی راه‌ها هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم.

وی اعلام کرد: حمل ونقل توسط برخی دستگاه‌های اجرایی که با هدف کمک به کارمندان و کارکنانشان انجام می‌شود ممنوع خواهد بود زیرا اگرچه در ظاهر این امر کمک است اما اگر حادثه‌ای رخ دهد کسی پاسخگو نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره پاسخ شورای پول و اعتبار درباره بازار رهن ثانویه مسکن گفت:‌ بازار رهن ثانویه در این زمینه پیگیری می‌شود و رییس کل بانک مرکزی در این زمینه همکاری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: صندوق پس‌انداز مسکن حدود 40 سال است که در کشور وجود دارد و افزایش سقف وام مسکن یکی از تصمیمات در این راستا بوده است.

آخوندی تاکید کرد:‌ به دنبال آن هستم که سهم و سقف تسهیلات مسکن افزایش یابد و مهم این است که ابزارهای تامین مالی در بخش مسکن متنوع شود.

کد خبر 251562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز