گروه اقتصادی: بررسی قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در مراکز خرده‌فروشی عرضه سطح شهرو میادین میوه و تره بار نشان می‌دهد که با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال، رشد تقاضا و مشکلات تأمین و عرضه برخی اقلام زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده است به‌نحوی که طی چند هفته اخیر نرخ برخی انواع میوه افزایش چشمگیری داشته و در گروه میوه و سبزی‌های تازه سیب‌زمینی با رسیدن به رکورد ۳هزارو۵۰۰ تا ۴هزار تومان در هر کیلوگرم رشد قیمت ۱۵۸درصدی نسبت به هفته منتهی به ۹ اسفند‌ماه سال گذشته را شاهد بوده است.

میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران به همشهری گفت: کاهش سطح زیرکشت و اختصاص زمین‌های سیب زمینی جیرفت به کشت گلخانه‌ای توت فرنگی به‌دلیل بالارفتن هزینه تمام‌شده تولید و زیان سال گذشته کشاورزان موجب افزایش قیمت این محصول در میدان اصلی میوه و تره بار به 2هزارو500 و قیمت 3هزارو500 تا 4هزار تومانی در سطح خرده‌فروشی شده است.

به گفته حسین مهاجران نرخ سبزی‌های تازه متعادل بوده اما قیمت سیب زرد مرغوب از ابتدای امسال بالا مانده و هر کیلو 4هزارو500 تا 5هزار تومان عرضه شده است. همچنین نرخ پرتقال به‌دلیل سرمازدگی اخیر رشد 200 تا 500 تومانی داشته و به‌دلیل منحصر شدن تأمین نارنگی این ایام به محصول بندرعباس نرخ این محصول به 7هزار تومان رسیده است.

قیمت موز نیز به‌دلیل اعمال سیاست کنترل تقاضا توسط وارد‌کنندگان در میدان به 4هزارو200 و در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به 5هزارو500 تومان افزایش یافته که تلاش می‌کنیم حداقل در 3روز پایانی سال از تشدید دلال بازی در بازار این محصول جلوگیری کنیم.
گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در هفته منتهی به 9 اسفند‌ماه نسبت به هفته قبل نیز حاکی از افزایش قیمت 5 گروه لبنیات، تخم‌مرغ، حبوب، میوه‌های تازه و چای، کاهش قیمت 4‌گروه‌‌ برنج، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و مرغ و تثبیت نرخ 2 گروه روغن نباتی و قندوشکر است.

کد خبر 251958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز