گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با گذشت چند‌ماه از توافق ژنو و تداوم آرامش حاکم بر بازار اقلام خوراکی و کالاهای صنعتی، برخی تولید‌کنندگان از کاهش قیمت تمام‌شده این اقلام خبر داده و با ارائه تخفیف‌های ۱۵تا ۳۰درصدی در قیمت عمده فروشی اقلام کالایی یا تبلیغات و پرداخت جوایز میلیاردی سعی در فروش بیشتر کالاهای خود دارند.

این موضوع سبب‌شده تا نه‌تنها مصرف‌کننده نهایی از این کاهش قیمت‌ها بی‌نصیب بماند بلکه در سطح خرده‌فروشی به‌دلیل درج قیمت‌های قبلی روی بسته‌بندی کالاها، این اقلام با قیمت‌های افزایش یافته قبلی به مردم عرضه شده و عملا بر گرانفروشی کالاها سرپوش گذاشته می‌شود.
با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تأثیر توافق ژنو و آرامش بازار بر کاهش هزینه تمام‌شده و قیمت کالاها تا چه حد بوده است؟

آرامش حاکم بر بازارو ثبات نرخ دلار در چند‌ماه گذشته موجب کاهش قیمت برخی محصولات صنعتی و اقلام خوراکی شده است به‌نحوی که اگر خرده‌فروشی برخی اقلام مانند حبوبات را با 6‌ماه قبل مقایسه کنیم حاکی از کاهش قیمت خرده فروشی این محصول در بازار است. همکاران ما در سراسر کشور روزانه قیمت‌ها را دریافت کرده و گزارش می‌دهند که این گزارش‌ها نیز از سیر نزولی قیمت‌ها حکایت دارد.

  • اما این کاهش قیمت‌ها روی بسته‌بندی محصولات درج نشده است، علت چیست؟

بخشی از کاهش رسمی قیمت‌ها روی بسته بندی محصولات درج شده اما در برخی دیگر از کالاها ممکن است هنوز این کار صورت نگرفته باشد که به دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم تا نسبت به درج هرچه سریع‌تر این قیمت‌ها اقدام کرده و این موضوع را رعایت کنند.

  • این امر زمینه گرانفروشی کالاها در مراکز خرده فروشی را فراهم کرده، چه برنامه‌ای برای درج و کاهش رسمی قیمت‌ها دارید؟

وزارت صنعت بر قیمت و عرضه حدود 22قلم کالا نظارت مستقیم دارد و اختیار نظارت بر سایر کالاها به اتحادیه‌ها وتشکل‌ها داده شده و مردم نیز می‌توانند بر قیمت و عرضه کالاها نظارت داشته باشند. اینکه این وزارتخانه بخواهد قیمت درج شده روی همه کالاها را کنترل کند مقدور نیست و باید صنوف و اتحادیه‌ها این موضوع را رعایت کنند. البته می‌توان بر درج قیمت روی بسته‌بندی کالاها در کارخانه‌ها و مراکز توزیع نظارت کرد.

  • آیا کاهش رسمی قیمت‌ها در مورد 22قلم کالای مشمول نظارت و قیمت‌گذاری دولت اعمال شده است؟

بخش عمده‌ای از این 22قلم کالاهایی است که به‌صورت بسته‌بندی عرضه نمی‌شود. مثلا نان کالای قابل بسته‌بندی و درج قیمت نیست؛ گرچه نان صنعتی را داریم که به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود. اما برخی دیگر از اقلام مانند لبنیات از جمله کالاهای بسته بندی مشمول قیمت‌گذاری دولتی است که می‌توان کاهش رسمی قیمت‌ها را روی بسته بندی این محصولات درج کرد.

  • آیا قیمت‌های کاهش یافته روی بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی درج شده است؟

واقعیت آن است که قیمت تمام‌شده لبنیات کاهش نیافته و حتی با افزایش رسمی نرخ ارز دولت تصمیم گرفت تا به شیر خام یارانه‌ای را برای جبران قیمت تمام‌شده پرداخت کند چرا که دامدار شیر را به نرخ هزارو 110تومان به کارخانه‌های لبنی می‌فروشد و اکنون قیمت تمام‌شده این فرآورده هزارو 300تومان است که دولت برای جبران این هزینه تمام‌شده تولید مابه‌التفاوت نرخ شیر خام را به‌صورت یارانه طی 4‌ماه اخیر به دامداران پرداخت کرده است. با این روند نباید انتظار کاهش قیمت لبنیات را داشت اما دلیلی برای افزایش رسمی و غیررسمی قیمت این اقلام نیز وجود ندارد.

 

کد خبر 250078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز