همشهری آنلاین: سازمان حفاظت محیط زیست طرح‌های احیای دریاچه ارومیه، جنگل‌های زاگرس، حفظ یوزپلنگ، درنای سیبری، کوروکودیل پوزه کوتاه و گورخر ایرانی را در دستور کار دارد.

سازمان محیط زیست، درختان بلوط زاگرس را احیا می‌کند

به گزارش ایرنا، اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه آیینه و معیار موفقیت سازمان حفاظت محیط زیست است بنابر این کمیته‌ای برای احیای آن تشکیل شده تا مسایل و مشکلات آن برطرف شود.

دریاچه ارومیه در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته و همه به دنبال احیای آن هستند و علاوه بر تشکیل کمیته‌ای برای احیای آن، رییس ملی نیز برای آن انتخاب شده که قرار است بعد از بررسی علمی مشکلات آن، حداکثر دو ماه و نیم تا سه ماه دیگر طرح عملیاتی آن آماده و ارایه شود.

کهرم تاکید کرد: اکنون حدود 80 درصد دریاچه خشک و به شوره‌زار تبدیل شده است و قطعا احیای آن کار ساده‌ای نخواهد بود.

افغانی‌ها تالاب هامون را به این روز انداختند

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود 80 درصد از تالاب‌های کشور زیر خط قرمز هستند و باید حفاظت شوند البته در خصوص تالاب هامون رایزنی با کشور افغانستان ضروری است چون آنها هستند که حقآبه ما را قطع کرده و هامون را به این روز انداخته‌اند.

طرح احیای تالاب هامون که خیلی مورد توجه مردم سیستان و بلوچستان است، باید هر چه زودتر عملیاتی شود و تالاب هامون به روز اول برگردد و این طرح به جدیت در حال دنبال شدن است.

رسیدگی به وضعیت درختان بلوط جنگل‌های زاگرس و نجات درنای سیبری و کوروکودیل پوزه کوتاه

وی ادامه داد: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست طرح‌های دیگری در دستور کار دارد از جمله طرح احیای یوزپلنگ ایرانی، طرح احیای جنگل‌های زاگرس که یک طرح بزرگ بین‌المللی است و منطقه‌ای به وسعت طولی هزار کیلومتر و عرض 200 کیلومتر را با درختان بلوط معروف می‌پوشاند و بالاخره طرح احیای درنای سیبری، کوروکودیل پوزه کوتاه و گورخر ایرانی.

حفاظت 10 درصد از جنگل‌ها در اختیار سازمان محیط زیست است

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های گذشته فقط 10 درصد حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و 90 درصد بقیه در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.

سازمان جنگل‌ها طرح‌های مختلفی مانند خروج دام از جنگل، خروج جنگل‌نشینان از جنگل و احیای جنگل‌های به اصطلاح مخروبه را دارند تا جنگل‌ها حفاظت و بعد از آن بهره‌برداری کنند در حالی که ماهیت سازمان حفاظت محیط زیست بهره‌برداری نیست و فقط حفاظت است.

البته همکاری‌هایی بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وجود دارد.

حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در برنامه محیط زیست

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه رویکرد مدیریت جدید این سازمان را بها دادن هر چه بیشتر به سازمان‌های مردمی عنوان کرد و گفت: متاسفانه سازمان‌های مردم نهاد قابلیت‌های انجام تحقیقات و کارهای اجرایی را ندارند یعنی NGOهای ما از یک عده جوان‌هایی تشکیل شده‌اند که نهایت علاقه را دارند اما نه منابع مالی دارند و نه تخصص.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ها به سمت تقویت سازمان‌های مردم نهاد پیش رود و سازمان حفاظت محیط زیست هم برنامه‌های زیادی در این زمینه دارد.

کد خبر 251504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز