خرس‌های قطبی، نماد قطب شمال هستند و با وجود داشتن جثه تنومند و مهارت فوق‌العاده در شکار، نسل آنها در معرض خطر جدی انقراض است.

خرس قطبی

هشتم اسفند برابر با 27فوریه مصادف با روز جهانی خرس‌های قطبی است و این روز از سوی علاقه‌مندان به سلطان قطب شمال گرامی داشته می‌شود.خرس‌های قطبی برای شکار به یخ‌ها وابسته هستند. مطالعات نشان می‌دهد گرمای جهانی زمین و به‌دنبال آن ذوب یخ‌های قطبی برای انقراض دوسوم جمعیت خرس‌های قطبی تا سال 2050میلادی کافی است. کاهش یخ‌های قطبی باعث شده تا خرس‌های قطبی برای شکار به مسافت‌های دورتر شنا و انرژی بسیاری صرف کنند که به راحتی قابل جایگزینی نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، ایالات متحده آمریکا تحت قانون گونه‌های در معرض خطر مصوب سال 2008میلادی، خرس‌های قطبی را در فهرست گونه‌های در معرض تهدید قرار داده و از سوی دیگر کانادا و روسیه نیز این جانور را در فهرست گونه‌هایی که نگرانی خاصی درباره آنها مطرح است، قرار داده‌اند. پس تا زمانی که روند تغییرات جوی کند نشود، هیچ خرسی در سراسر جهان «روز جهانی خرس‌های قطبی» را جشن نخواهد گرفت. یک خرس قطبی بالغ نر معمولا بین 351تا 544کیلوگرم وزن دارد که این رقم معادل وزن 5تا 7مرد بالغ است. بنابر اعلام سازمان بین‌المللی خرس‌های قطبی، سنگین‌ترین وزن برای خرس‌های قطبی نر که تاکنون به ثبت رسیده، هزار کیلوگرم بوده است.

کد خبر 251332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز