شهردار تهران که برای مذاکره با طرف‌های چینی به پکن سفر کرده است در دیدارهای مختلف با مسئولان شهری پایتخت چین خواستار توسعه روابط شهری بین تهران و پکن شد.

قالیباف

محمدباقر قالیباف که از چهارشنبه گذشته در کشور چین به سر می‌برد در برنامه‌های مختلفی که از سوی شهرداری پکن برای وی تدارک دیده بود، حضور یافت. در نخستین برنامه‌ها پیمان خواهرخواندگی بین پایتخت کشورهای ایران و چین امضا شد. در متن این پیمان اینطور آمده است: شهر تهران از جمهوری اسلامی ایران و شهر پکن از جمهوری خلق چین که هر دو پایتخت کشورهای خود هستند، طبق اصول و چارچوب تعیین‌شده در بیانیه مشترک برقراری روابط دیپلماتیک بین 2 کشور، با هدف پیشبرد دوستی و تفاهم میان مردم چین و ایران و تحکیم و توسعه همکاری‌های دوستانه و عملگرایانه با درنظر گرفتن منافع متقابل 2 شهر، از طریق رایزنی‌های دوستانه، در مورد برقراری روابط خواهرخواندگی به توافق رسیدند. مدت اعتبار این پیمان‌نامه طبق یکی از بندهای آن 5سال است که البته خواهرخواندگی بعد از پایان این مدت نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

فصل جدید روابط تهران و پکن

عصر روز پنجشنبه محمدباقر قالیباف با حضور در شهرداری پکن با وانگ آنشون، شهردار این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در این دیدار با بیان اینکه تهران و پکن نمایندگی 2حوزه تمدنی دنیا در قاره آسیا هستند، ابراز داشت: جاده ابریشم که ارتباط بین حوزه شرق و غرب آسیا را برقرار می‌کرد، در حقیقت 2حوزه تمدنی چین و ایران را به هم متصل کرده است و این جاده یکی از اشتراکات گسترده در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به‌شمار می‌رود.

محمدباقر قالیباف با اشاره به افزایش قابل توجه حوزه مالی شهرداری تهران نسبت به گذشته تأکید کرد: امروز درآمد شهرداری تهران بالغ بر 7میلیارد دلار است. از این‌رو برای رسیدن به هدف‌های مورد نظر در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، طبیعتا همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مابین تهران و پکن می‌تواند پایه‌ساز اهداف بزرگ ما باشد. شهردار تهران تأکید کرد: البته علاوه بر این فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی در حوزه اوقات فراغت، همچون احداث پارک‌ها و شهربازی‌های بزرگ، فرصت برای ایجاد مارکتینگ و فروشگاه‌های بزرگ، احداث هتل‌ها در شهر تهران و همچنین بازسازی بافت‌های فرسوده در تهران وجود دارد. از این‌رو شهرداری تهران این آمادگی را دارد که در این 4 حوزه با یکدیگر سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

گامی برای تقویت دوستی‌ها

همچنین در جریان این دیدار وانگ آنشون، شهردار پکن ضمن ابراز خرسندی از امضای پیمان خواهرخواندگی میان تهران و پکن سفر شهردار تهران به پکن را موجب تقویت ارتباط و دوستی 2شهر دانست و به‌منظور گسترش ارتباط کلانشهرهای تهران و پکن به طرح 3پیشنهاد پرداخت.

شهردار پکن با تأکید بر افزایش شناخت و اعتماد سیاسی متقابل گفت: سفر شما در راس یک هیأت بلندپایه به پکن نشان‌دهنده اهمیت فراوانی است که جنابعالی برای گسترش روابط 2 شهر قائل هستید. این امر نشان می‌دهد فصل جدیدی برای گسترش روابط 2 شهر آغاز خواهد شد و مبنای محکمی برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌ها و تعاملات دوستانه تهران و پکن در زمینه‌های مختلف را فراهم خواهد کرد. وانگ آنشون در ادامه با اشاره به همکاری‌های بسیار خوب تهران و پکن در زمینه ساخت‌وساز شهری گفت: در حال حاضر شرکت سیتی و شرکت ساخت‌وساز شهری پکن در پروژه‌های متروی تهران فعال هستند.

سرمایه‌گذاری چینی‌ها در تهران

شهردار تهران صبح روز گذشته نیز با حضور در گروه سرمایه‌گذاری بین‌المللی سیتیک (CITIC BANK) با چان جان جیک، مدیرعامل و تعدادی از مدیران تابعه گروه بین‌المللی سیتیک چین دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدباقر قالیباف در جریان این دیدار با اشاره به اهداف سفر خود به شهر پکن گفت: این سفر به دعوت شهردار پکن و همچنین به‌خاطر تصمیمات جدیدی که برای 5سال آینده تهران داریم، صورت گرفته است. چرا که ما برای شهر تهران برنامه‌ای کاملا مشخص را تنظیم کرده‌ایم که با 10سال گذشته متفاوت است.

در حقیقت قرار است تمامی کارهایی که در طول 27سال گذشته با گروه سیتیک در شهر تهران انجام شده است، در یک دوره فشرده 5ساله انجام شود. شهردار تهران با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی متروی تهران گفت: در این مسیر تلاش داریم تا طول خطوط مترو را به بیش از 300کیلومتر برسانیم. علاوه بر این در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و ساخت‌وسازهای شهری نیز موضوعاتی وجود دارد که در این بخش سرفصل‌های جدیدی را با گروه سیتیک آغاز خواهیم کرد.

در جریان این دیدار چان جان جیک، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری بین‌المللی سیتیک (CITIC BANK) با اشاره به همکاری بسیار خوب این گروه با ایران عنوان کرد: این گروه تجربیاتی در زمینه ساخت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ساختمانی در چین و سایر کشورهای دنیا دارد که بر این اساس آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های احداث شهربازی، مراکز تفریحی، هتل، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ شهری اعلام می‌کند.

3هزار واگن به ظرفیت متروی تهران اضافه می‌شود

شهردار تهران در برنامه دیگری با جی یو لین، مدیرعامل شرکت بین‌المللی نورینکو چین دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار محمدباقر قالیباف با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌منظور توسعه خطوط مترو در پایتخت تصریح کرد: برنامه ما برای متروی تهران در 5سال آینده با 25سال گذشته مترو رقابت می‌کند. وی افزود: توقع ما این است که بتوانیم برنامه‌ای کاملا متفاوت از گذشته برای اجرای این کار و توسعه مترو داشته باشیم.

در سال آینده باید بیش از 500واگن به ظرفیت متروی تهران اضافه شود. در ادامه این دیدار جی یو لین، مدیرعامل شرکت بین‌المللی نورینکو ضمن تأکید بر اهمیت همکاری با طرف ایرانی گفت: مطمئنا با حمایت شما همکاری ما در خط4 مترو و کارخانه مشترک ایران و چین به نحو مطلوبی پیش خواهد رفت. در جریان این دیدار مذاکراتی درباره بازگشایی ال‌سی به‌منظور توسعه خطوط مترو تهران و همچنین واگذاری واگن‌های مترو به‌منظور افزایش ظرفیت خطوط پایتخت صورت گرفت و مقرر شد تا بازگشایی ال‌سی‌ها به‌منظور توسعه خطوط 6، 3 و 7 بدون پیش پرداخت از سوی شهرداری تهران صورت گیرد. همچنین طرف چینی متعهد شد تا نخستین محموله 500واگنی از ظرفیت جدید 3هزار واگن مترو را در سال2014 تحویل شهرداری تهران دهد.

کد خبر 251320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز