نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تالاب هامون به‌طور کامل خشک شده و کوچ مردم سیستان ادامه دارد، گفت: طرح انتقال آب دریای عمان به این تالاب در دستور کار قرار دارد.

 ناصر کاشانی با بیان اینکه تالاب هامون از وضعیت خوبی برخوردار نیست، به مهر اعلام کرد: این تالاب در گذشته نه‌چندان دور یکی از تالاب‌های مهم کشور به شمار می‌رفت اما وضعیت تالاب هامون در حال حاضر بحرانی است و این تالاب به‌طور کامل خشک شده است. وی با بیان اینکه زمانی که تالاب هامون آب داشت، وزش بادهای 120روزه سیستان موجب خنک‌شدن هوا می‌شد، افزود: متأسفانه با خشک شدن این تالاب وضعیت بدی به‌وجود آمده و وزش این بادها به معضلی برای منطقه تبدیل شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به پیگیری تأمین حقابه تالاب هامون از کشور افغانستان گفت: تأمین حقابه تالاب هامون از گذشته نیز وجود داشته به‌طوری که از سال53 این موضوع مطرح بوده است اما افغانستان به تعهدات خود پایبند نیست و سدهایی در این منطقه ساخته شده که موجب کاهش آب در این تالاب شده است. وی با بیان اینکه تالاب هامون به‌طور کامل خشک شده است، یادآور شد: هم‌اکنون با خشکی تالاب هامون بسیاری از روستاها زیر تلی از شن قرار گرفته‌اند و بسیاری از مردم این منطقه در حال کوچ کردن به شهرهای شمالی کشور هستند که این امر عواقب اجتماعی بدی برای کشور خواهد داشت.

کاشانی با اشاره به حضور مسئولان در منطقه و بازدید از تالاب هامون خاطرنشان کرد: وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط‌زیست در منطقه حضور پیدا کردند و با عمق بحران آشنا شدند بنابراین دولت باید توجه خاصی به تالاب هامون کند و اعتبارات ویژه‌ای را برای این موضوع درنظر بگیرد. وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: مشکل اصلی ما خشکسالی است که در پی آن کشاورزی منطقه از بین رفته است بنابراین باید راه‌های دیگری برای احیای تالاب هامون اتخاذ شود که انتقال آب از دریای عمان یکی از آنهاست و برای آن در سال‌جاری بودجه مطالعاتی نیز دیده شده است. طرح انتقال آب دریای عمان به هامون در حالی مطرح می‌شود که احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به تالاب هامون را به هیچ وجه منطقی نمی‌داند.

کیخا معتقد است که حوزه سیستان و بلوچستان یکی از نقاطی است که در آینده بیشترین تنش آبی را به‌دلیل بارندگی کم، تبخیر بالا، بیابانی و گسترده بودن منطقه خواهد داشت. او مهار آب‌هایی که هرز می‌رود و به مناطق بیابانی می‌ریزد همچنین تغییر الگوی کشت منطقه را از راهکارهای مؤثر برای مقابله با بحران کم آبی در سیستان می‌داند.

 

کد خبر 250944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز