چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پدر فلسفه اسلامى، ابونصر محمد فارابى که در فاراب ترکستان ولادت یافت و در دمشق درگذشت، یکى از بزرگ‏ترین فیلسوفان جهان اسلام است. فارابى به علّت نوآورى‏هایش در علم منطق بعد از ارسطو لقب معلّم‏ثانى یافته است.

آرمان شهر فارابى

او در دانش‏‌هاى ریاضى و در موسیقى نیز استاد بود و در زمینه‏هاى گوناگون معرفت و علوم و هنر کتاب‏هایى تألیف کرده است که ما در این کتاب در خلال چند فصل از همانها بهره مى‏گیریم و «سیرى در زندگانى، آثار و اندیشه‏ها و آرمان‏شهر فارابى» می‌کنیم. و تلاش خواهیم کرد در این زمینه از کتابهاى: آراء اهل المدینة الفاضله / اندیشه‏هاى شهروندان آرمان‏شهر؛ الجمع بین رأیى الحکیمین / سازگارى میان نظرهاى دو فرزانه، که فارابى در آن تلاش ورزیده است، تا میان افلاطون و ارسطو سازگارى برقرار سازد؛ السیاسة المدنیة / سیاست اجتماعى؛ کتاب الموسیقى الکبیر / کتاب بزرگ موسیقى و... استفاده کنیم و اندیشه‏ هاى فلسفى و کلامى او را بازشناسیم. از اندیشه‏ هاى فارابى در گفتمان‏هاى فلسفى، همچون: هستى و شناخت خدا و صفت‏هاى او بحث خواهیم کرد. نیز نظر او را در باب جهان، ماده، زمان و مکان خواهیم پژوهید و سپس به بیان تفسیرهاى او در باب رفتارهاى آدمیان، شایست و ناشایست کارها، جبر و اختیار، شناخت‏شناسى، اخلاق، پیامبرى و... سخن خواهیم گفت و بویژه در «آرمان‏شهر فارابى» گشت و گذارى خواهیم داشت.

همچنین از پیش ‏زمینه‏‌هاى فکرى و از پیدایش متکلّمان و مترجمان و فیلسوفان در جهان اسلام، پیش از وى گفتگو خواهیم کرد تا از نقش وى در پی‌افکنى کاخ رفیع فلسفه اسلامى پرده برداریم و مبحث‏هایى را که براى نخستین بار مطرح کرده است و یا بدانها سامان نوین داده است، بازبشناسیم.

شناسنامه کتاب:

• نویسنده: غلامرضا جمشیدنژاد اوّل
• نوبت چاپ: اول1388
• نوبت چاپ: دوم 1390
• شمارگان: 1500 نسخه
• قیمت: 3600 تومان
• ناشر: انتشارت همشهری

کد خبر 250912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز